1. yle.fi
  2. Uutiset

Tampere päättää ratikan jatkosta – muistatko historiallisen ratikkavaltuuston? ”Olen erittäin tyytyväinen, että en päätynyt lyhytelokuviin”

Tampereen valtuutetut saavat edelleen kuulla neljä vuotta sitten käydystä ratikkakeskustelusta.

raitioliikenne
Tampereen kaupunginvaltuuston kokous
Tampereen valtuutetut voivat osallistua maanantaina ratikkakokoukseen joko paikan päällä tai videoyhteyden välityksellä.Marjut Suomi / Yle

Tampereen valtuusto päättää ratikan jatkon rakentamisesta maanantai-iltana. Koronatilanteen vuoksi lehtereille ei päästetä yleisöä, mutta ratikkakeskustelua voi seurata suorassa verkkolähetyksessä (siirryt toiseen palveluun) (siirryt Tampereen kaupungin sivustolle).

Luvassa on varmasti paljon puhetta ratikasta, mutta keskustelu tuskin nousee samoihin sfääreihin kuin neljä vuotta sitten. Silloin päätöksenteko Tampereen ratikan ensimmäisestä vaiheesta oli niin värikästä, että valtuustosta tehtiin jopa lyhytelokuva (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).

Samoissa ratikkaväännöissä nykyinen pääministeri Sanna Marin (sd.) ansaitsi kannuksensa tiukkana valtuuston puheenjohtajana.

Marinin pinna kiristyi, kun ratikkaa oli käsitelty kahdessa peräkkäisessä kokouksessa yhteensä jo noin kymmenen tuntia.

– Nyt tämä alkaa tuntua puhtaasti kiusanteolta, kun samat valtuutetut peräjälkeen pyytävät uudelleen ja uudelleen puheenvuoroja, Marin sanoi puheenjohtajan tuoliltaan.

"Nauruhermot olivat koetuksella"

Ylen uutisessa luonnehdittiin, että valtaosa puheenvuoroista oli asiallisia, mutta muutamia värikkäitä kommentteja kuultiin.

Valtuutetut muun muassa arvioivat, että ratikka on vaarallinen, koska kuurot eivät kuule sitä ja ihmiset voivat tehdä itsemurhia hyppäämällä ratikan eteen.

Myös siitä varoiteltiin, että jos Trump valitaan presidentiksi, tulee lama ja rahaa tarvitaan muuhun kuin ratikkaan.

Tampereen valtuuston nykyinen ensimmäinen varapuheenjohtaja Aila Dündar-Järvinen (sd.) muistelee, että neljän vuoden takainen ratikkakeskustelu oli vauhdikas ja täynnä tunteita. Osa valtuutettujen perusteluista oli Dündar-Järvisen mielestä hieman ajattelemattomia.

– Ne aiheuttivat silloin hilpeyttä. Siellä oli monella nauruhermot koetuksella.

Dündar-Järviselle on jäänyt keskustelusta kuitenkin pääosin hyvät muistot.

– Joskus saattaa itsekin sammakoita päästellä, joten suhtaudun hyvin lämmöllä valtuustokollegoihin.

Tampereen kaupunginvaltuutetut Aila Dündar-Järvinen ja Jaakko Mustakallio seisovat valtuustosalin ovella.
Aila Dündar-Järvinen (sd.) ja Jaakko Mustakallio (vihr.) Tampereen valtuustosalin edustalla 7.11.2016, jolloin valtuusto päätti ratikan ensimmäisestä vaiheesta.Petri Aaltonen / Yle

Lähtemätön vaikutus maineeseen

Vihreiden valtuutetulle Jaakko Mustakalliolle on jäänyt mieleen erityisesti puheenvuoro, jossa hänen mielestään kiteytyi keskustelun luonne.

– Puhuja sanoi, että älkää tulko esittämään minulle faktoja tai tosiasioita, minä olen jo oman mielipiteeni asiasta päättänyt.

Mustakallio arvioi, että ratikkakokous jätti vahvan jäljen Tampereen valtuuston maineeseen yhdessä Särkänniemen delfinaarion tulevaisuudesta käydyn keskustelun kanssa.

Mustakallion mukaan nämä kaksi ovat Helsingin kaupunginvaltuustossa käydyn kasvisruokakeskustelun kanssa Suomen legendaarisimpia valtuustokeskusteluja.

– Näitä edelleen käytetään esimerkkeinä monissa eri koulutuksissa, kun puhutaan siitä, minkälaista valtuutetun työ voi pahimmillaan tai parhaimmillaan olla.

Taas luvassa tuntien keskustelu

Dündar-Järvinen ennakoi, että myös tällä kertaa ratikkakeskustelu kestää monta tuntia.

– Rehellisesti täytyy todeta, että kun kuntavaalitkin kolkuttelevat puolen vuoden päässä, niin kyllä sekin ehkä vaikuttaa meihin valtuutettuihin.

Aivan niin kiihkeää ja runsasta keskustelua kuin neljä vuotta sitten Dündar-Järvinen ei toivo.

– Varmaan tulee vilkasta, mutta ehkä ei ihan sellaista, että päästään maailman uutisiin.

Jaakko Mustakalliota rooli mahdollisessa tulevassa lyhytelokuvassa ei kiinnosta.

– Neljä vuotta sitten pidin useita puheenvuoroja, ja olen erittäin tyytyväinen, että en päätynyt lyhytelokuviin. Voin pitää sitä jonkinlaisena mittarina puheiden onnistumisesta. Tavoitteeni on tässäkin kokouksessa pysytellä poissa mahdollisesti tehtävistä lyhytelokuvista.

Hämeenkatu.
Tampereen Hämeenkadulla ratikkalinja on valmis koeajoihin. Miikka Varila / Yle

Kaksoisraidetta valmiina lähes 16 kilometriä

Valtuusto päätti ratikan ensimmäisen vaiheen rakentamisesta lopulta äänin 41-25. Päätös koski ratikkalinjoja Tampereen Pyynikintorilta Hervantaan ja Tampereen yliopistollisen sairaalan alueelle.

Maanantaina valtuutetut päättävät, jatketaanko ratikan rakentamista Pyynikintorilta länteen kohti Lentävänniemen kaupunginosaa.

Viime viikolla Raitiotieallianssi tiedotti, että ratikan ensimmäisen vaiheen kaikki kiskot on saatu asennettua. Kaksoisraidetta on maassa nyt lähes 16 kilometriä.

Myöhemmin päätetyllä Hatanpään valtatien lisäpätkällä kiskoja asennetaan parhaillaan.

Ratikan kaupallinen koeliikenne alkaa ensi vuoden huhtikuun alussa ja virallisesti liikennöinti alkaa 9.8.2021.

Lue seuraavaksi