1. yle.fi
  2. Uutiset

Sota-ajan kivikukko syntyy uudelleen

Junien vara-asemasta tehdään Oulussa parkkihallin portti.

Kivikukot suunniteltiin sota-aikana turvaamaan junalikennettä.

Oulun tapaan niitä rakennettiin tärkeille liikennepaikoille vihollisen ilmapommitusten varalta.

Kivikukon alle oli rakennettu maanalainen sirpalesuojattu tila junansuorittajille.

Kivikukkoja rakennettiin jatkosodan aikana yli 20 junaliikenteen solmukohtaan eri puolille maata turvaamaan junien liikenteen ohjausta.

Oulussa kivikukko purettiin alkuperäiseltä paikaltaan uusien talojen tieltä vuonna 2013.

Nyt kukko on saamassa uuden tehtävän kerrostalon parkkihallin sisäänkäyntinä.

Vaikka kukko onkin muutanut uuteen paikkaan, miljöö rautatien kupeessa on edelleen sama kuin ennenkin.

Rakentamisessakin noudatetaan samaa periaatetta kuin alun perin.

Runko valetaan teräsbetonista ja kuoreksi tulevan kivikerroksen ja betonin väliin asennetaan paksu sorakerros.

Sepelin avulla varmistetaan samalla seinän muoto ja kuorikivien pysyminen paikallaan.

Kivikukon uusi tuleminen alkoi kesällä jykevien perustusten valamisella kivikerrosten pohjaksi.

Kyllä siinä rakennesuunnittelijan on pitänyt ottaa huomioon, että siinä on vähän normaalia enemmän kuormaa.

Projektipäällikkö Oskari Pyrrö, Rakennusteho Oy

Perustuksen päälle asennettavat kivet on lohkottu niin, että niistä voidaan rakentaa puolipallon muotoinen rakennus.

Satojen kilojen painoiset kivenlohkareet nostetaan samoille sijoille, joilla ne olivat myös vanhassa kukossa.

Jotta kivet saadaan oikeille paikoilleen, ne merkittiin ja numeroitiin ennen alkuperäisen kukon purkua.

Joskus tarvitaan kuitenkin myös viime silaus lekalla...

ja rautakangella.

Pitkä ja erikoinen rakennustyö vaati välillä tuumausta ja viime hetken ratkaisuja. Työtä helpotti kuitenkin se, että ennen lopullista rakentamista kivikukko kasattiin koemielessä jo vuosi sitten.

Kivikukon kasaaminen uuteen paikkaan on kestänyt vajaat kolme kuukautta.

Vähitellen urakka alkaa olla paketissa.

Tekijät

Teksti ja kuvat (myös arkistokuvat vuodelta 2013):

Risto Degerman

Videot:

Timo Nykyri ja Risto Degerman

Julkaistu 2.11.2020

Lue seuraavaksi