1. yle.fi
  2. Uutiset

Lemi ja Savitaipale sanoivat ei, mutta Kutilan kanava saattaa silti olla lähempänä toteutumista kuin koskaan ennen

Toista vuosisataa kestänyt haave Suur- ja Pien-Saimaan yhdistävästä kanavasta etenee, mutta paljon on vielä tehtävää

kanavat
Ilmakuva Kutilan kanavan paikasta
Kutilan kanava on piirretty ensimmäisen kerran 1800-luvun lopulla. Jos kaikki sujuu hyvin, voi se olla totisinta totta jo 2025.Arto Hämäläinen

Kutilan kanavahankkeessa eletään jännittäviä aikoja ja isoja askelia saatetaan päästä ottamaan pian.

Ensimmäinen ja tärkein asia on saada päivänvaloon Kutilan kanava -osakeyhtiö, jonka perustamishakemus jätetään Patentti- ja rekisterihallitukseen tällä viikolla. Yhtiön perustamisesta vastaa Taipalsaaren kunta.

Osakeyhtiön perustaminen on hyvin kriittinen osa kokonaisuutta, sillä siihen kulminoituu kaikki, sanoo Etelä-Karjalan liiton ympäristöpäällikkö Matti Vaittinen.

— On todella tärkeää, että yhtiö saadaan nopeasti kasaan, koska Kutilan kanavan suunnittelukustannuksiin on luvattu ihan merkittäviä summia ELY-keskukselta. Jotta suunnittelurahoja voidaan hakea, meillä pitää olla vastuullinen toteuttajataho, joka on tämä osakeyhtiö, Vaittinen kertoo.

Kutilan kanava
Kanava helpottaisi liikkumista Suur-Saimaan ja Pien-Saimaan välillä. Yle

Kanavahankkeen etenemisen voisi kiteyttää toteamalla, että kaikki riippuu kaikesta. Lähtökohta kuitenkin on, että kanavalla pitää olla oma yhtiö, joka voi alkaa hoitaa asioita. Valmistelun on tähän mennessä hoitanut Etelä-Karjalan liitto, joka siirtää viestikapulan kanavayhtiölle.

ELY-keskukselta voidaan saadatässä vaiheessa yhteensä 270 000 euroa ja rahan voi hakea Kutilan kanavayhtiö.

Uusia tiedusteluja

Tähän mennessä valtuustopäätöksillä mukaan ovat lähteneet Lappeenrannan kaupunki ja Taipalsaaren kunta. Mukaan tarvitaan vielä pienosakkaita. Alun perin hankkeeseen pyydettiin mukaan Savitaipaleen ja Lemin kuntia. Molemmat kuitenkin kieltäytyvät.

Nyt tiedustelut on lähetetty myös Imatralle, Ruokolahdelle ja Etelä-Savon puolelle Puumalaan.

— Puumala olisi mielenkiintoinen mahdollisuus, sillä Lappeenrannasta menee paljon veneliikennettä Puumalan suuntaan ja Kutilan kanava nopeuttaisi reittiä merkittävästi, Vaittinen sanoo.

On kuitenkin mahdollista, että mikäli Imatralta, Ruokolahdelta tai Puumalasta näytetään vihreää valoa, saattavat myös Savitaipale ja Lemi muuttaa kantaansa.

Kutilan sillan havainnekuva. Sillan korkeus olisi 18,5 metriä.
Havainnekuva Kutilan kanavasta. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy

Mitä enemmän pienosakkaita on mukana, sitä edullisemmaksi käyvät kustannukset. Pienosakkailta haetaan yhtiön pääomittamiseen yhteensä 50 000 euroa.

— Vakaasti usko, että nyt ollaan lähempänä kuin koskaan sitä, että kanava oikeasti rakennetaan. Alueen sitoutuminen on vahvalla tasolla, koska pääosakkaat ovat mukana, enkä usko että jäämme ilman vähemmistöosakkaita, Matti Vaittinen sanoo.

Kanavan ensimmäiset havainnekuvat piirrettiin vuonna 1870.

Koronatukia valtiolta

Kutilan kanava -osakeyhtiö tulee hakemaan rahoitusta myös valtiolta. Tavoitteena on saada tukea niin, että kattaa kaksi kolmasosaa kanavahankkeen kustannuksista.

Rahoitusta haetaan valtion koronaelvytysinvestoinneista.

— Kutilan kanava on ihan mainio esimerkki ja hanke elvytysinvestoinnista. Sillä voidaan parantaa Pien-Saimaan vedenlaatua, alueen viihtyvyyttä, houkuttelevuutta ja vesiliikenteen mahdollisuuksia. Matkailun mahdollisuudet kasvavat ja kotimaan matkailubuumi osoitti kesällä, että täällä täytyy olla nähtävää ja koettavaa, Vaittinen sanoo.

Kutilanlahti
Korona saattaa olla avain valtion tukien saamiseen. Kare Lehtonen / Yle

Yhtiön perustamisen jälkeen seuraava ja äärimmäisen tärkeä vireille saatava asia on vesilupahakemus, jonka osakeyhtiö tai Taipalsaarenn kunta voi hakea. Vesiluvan saamisessa voi kestää vuosi tai parikin.

— Jos kaikki menee kuin rasvattu, voi Kutilan kanava olla valmis vuonna 2025. Meillä on nyt hyvä mahdollisuus saada hanke vietyä eteenpäin, Vaittinen sanoo.

Lue lisää: Yli 100 vuotta sitten alettiin suunnitella kanavaa, joka yhdistäisi Suomen suurimman järven osat toisiinsa – koronavirus voi nyt saada pyörät pyörimään

Lue seuraavaksi