1. yle.fi
  2. Uutiset

Ahdistaako koronasyksy? Bloggaaja Sara Vanninen satsaa uusiin harrastuksiin ja mielenterveyden ammattilainen kehottaa etsimään arkeen luovia ratkaisuja

Kevään eristäytyminen on opettanut monia pärjäämään arjessa epidemian jatkuessa. Nyt on aika valmistautua syksyyn ja mahdollisiin karanteeneihin.

hyvinvointi
Ihmisiä grillikatoksen luona.
Ulkoilu tuo monelle mielihyvää.Henrietta Hassinen / Yle

– Pidä itsestäsi huolta, se auttaa jaksamaan, sanoo bloggaaja ja sosiaalisen median vaikuttaja Sara Vanninen.

– Säännöllinen liikunta ja ulkoilu, kodin siistinä pitäminen ja lakanoiden säännöllinen vaihtaminen ja keskustelut muiden ihmisten kanssa, hän kertoo omasta huolenpidostaan.

Vanninen on suosittu bloggaaja ja kirjoittaa Sara Tickle -blogissaan hyvinvoinnista ja trendeistä.

Vanninen kertoi kesällä Ylelle, kuinka hän koronan mukana tuoman lisääntyneen vapaa-ajan myötä on aloittanut uuden harrastuksen, maalaamisen.

Maalailu on ollut terapeuttista ja se harrastus jatkuu vielä. Vanninen on harrastanut myös kylmävesiuintia ja juuri tilannut kasan lankoja ja aikoo aloittaa neulomisen nyt syksyllä.

– Voin suositella myös yhteisöllistä etätreeniä, kun kuntosalilla en ole enää tartuntariskin takia käynyt.

Sara Vanninen omistamiensa taulujen äärellä.
Helsinkiläinen Sara Vanninen pitää korona-aikana yhteyttä ystäviinsä jatkuvasti.Matti Myller / Yle

Pelon tilalla järkevää toimintaa

Viime kevään eristäytyminen on opettanut Vanniselle epidemia-ajan perusasiat, kuten hyvän hygienian, etäisyyksien pitämisen ja turhien tapaamisten välttämisen.

Keväällä koronaepidemia vielä vähän pelotti Vannista, mutta ei enää. Maskien käyttö julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa on tullut arkipäiväiseksi asiaksi muiden ohjeiden kanssa. Hän tapaa vielä ystäviään, mutta välttää suuria joukkoja. Syksyn aikana sovittuja tapaamisia on hänen ystäväpiirissään jouduttu perumaan tavallisten kausiflunssien takia.

Ikäihmisten ja riskiryhmäläisten tapaaminen on hänen mielestään kaksipiippuinen juttu.

– 93-vuotias mummini sanoi, että kyllä se yksinäisyyskin tappaa.

Vanninen on tavannut mummiaan jonkin verran vaikka ulkoilemalla yhdessä ja he ovat soitelleet toisillensa.

Keväästä Vanninen on oppinut myös asettamaan itselleen rajoja uutisten seuraamiseen, jos korona-ahdistus uhkaa.

– Varsinkin keväällä seurasin jatkuvasti uutisia. Olen tajunnut, että joka päivä ei välttämättä tarvitse tietää kuinka monta ihmistä on minäkin päivänä sairastunut koronaan.

Nyt on aika valmistautua mahdolliseen karanteeniin

Kevään eristäytyminen on osoittanut monelle mitkä asiat silloin sujuivat hyvin ja mitkä olivat vaikeita. Mieli ry:n asiantuntijalääkäri Meri Larivaara sanoo, että nyt on hyvä hetki pysähtyä pohtimaan näitä asioita. Mitä voi tehdä toisin ja kuinka valmistautua, jos joutuu karanteeniin altistumisen vuoksi?

–Ahdistuksen ja pelon tunne kannattaa hyväksyä, sitä kokee moni muukin, Larivaara aloittaa.

– Kannattaa palata nyt kevään kokemuksiin siitä mitkä asiat auttoivat jaksamaan.

Viranomaisten perusohjeistuksia on hyvä noudattaa, mutta Larivaaran mukaan arkea voi rakentaa nyt sallivammin kuin keväällä. Elämäänsä voi etsiä uusia tapoja tavata joitakin ihmisiä.

– Esimerkiksi niin, että ikäihmiset voisivat asua vuoroviikoittain ystävänsä, sisaruksensa tai muun läheisen luona, jolloin eristäytymisen vaikeutta ja tuskaa voi jakaa yhdessä.

Larivaara suunnittelee järjestävänsä lapsensa koulukavereiden vanhempien kanssa tapaamisia. Kun vanhemmat ovat etätöissä, niin altistumiset ovat samat lasten koulun kautta.

– Itse olen miettinyt, että voisiko järjestää lounastreffejä lasten koulukavereiden vanhempien kanssa, vaikka niin ei normaalioloissa välttämättä tekisi.

Larivaara sanoo ymmärtävänsä erityisesti uudelle opiskelupaikkakunnalle muuttaneita nuoria, jotka ovat altistuneet virukselle, kun ovat tavanneet toisia ja tutustuneet opiskelukavereihinsa.

– Pystyisivätkö opiskelijat muodostamaan pieniä ryhmiä, joiden kesken sovittaisiin, ettei tavata ryhmän ulkopuolelta hirveästi muita ihmisiä, Larivaara pohdiskelee.

Yleisöä permannolla Turun kaupunginteatterissa.
Mielenterveyden asiantuntija kehottaa nauttimaan kulttuurista, kun se on vielä mahdollista.Petteri Bülow / Yle

Tankkaa hyvää oloa, kun se on vielä mahdollista

Kevään suljettua arkea ei toistaiseksi vielä tarvitse elää suuressa osassa maata. Vaasassa on tiukempia rajoituksia epidemian leviämisvaiheen takia, mutta muualla maassa voi vielä esimerkiksi käydä teatterissa, elokuvissa tai muussa itselle tärkeässä paikassa turvallisuusohjeita noudattaen.

Meri Larivaaran mukaan nyt kannattaa hyödyntää itselle mieluisia tapoja viettää aikaa.

– Kun ei tiedetä, kuinka kauan niitä on saatavilla, hyvää oloa kannattaa nyt tankata itseensä.

– Kunkin kannattaa miettiä mitä voisi näiden rajoitusten puitteissa nyt tehdä, Larivaara sanoo.

Kotikonstein parempaa oloa

Meri Larivaara antaa myös monia kotikonsteja oman hyvinvoinnin ylläpitoon. Hän sanoo, että jo keväällä annetut perusohjeet, kuten arjen rutiinien ylläpitäminen, liikkuminen ja ulkoilu ovat yhä voimassa.

Kuitenkin korona kuormittaa useimpia, joten on hyvä ottaa käyttöön lisäkeinoja. Mielialaa voivat kohentaa rentoutumishetket, tietoisen läsnäolon harjoitukset tai vaikka ihan sen miettiminen, että mikä minua vaivaa, millaisia tunteita minulla on.

Jos silti huomaa itsessään alakuloa, keskittymiskyvyn puutetta, ärtyneisyyttä, univaikeuksia ja ankea olo vain jatkuu, Larivaara suosittelee ottamaan yhteyttä perusterveydenhuoltoon tai työterveyteen.

Akuutissa ahdistuksessa apua voi saada esimerkiksi valtakunnallisesta kriisipuhelimesta (siirryt toiseen palveluun) tai nuorille suunnatusta Sekasin-chatista (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää:

Korona hallitsee suomalaisten ajattelua jo niin paljon, että se aiheuttaa mielenterveysongelmia, sanoo THL:n pääjohtaja – "On ollut ykkösuutinen pitkään, ja mennyt vähän överiksi"

Lue seuraavaksi