1. yle.fi
  2. Uutiset

Pantonen uusin värisävy on "period red" eli kuukautisten punainen – Graafikko: Menkkahäpeää hälvennetään lisäämällä verta kuukautiskuvastoon

Graafikko Sanni Wessmanin mukaan kuukautishäpeän taustalla on tamponi- ja terveyssidemainonnan epärealistisuus.

kuukautiset
Pantonen väri kuukautisille.
Uuden kuukautisten punaisen värin lanseeraus on osa Pantonen ja kuukautiskuppeja valmistavan Intiminan yhteistä kampanjaa, jolla halutaan vähentää kuukautishäpeää.Pantone

Painoteollisuuden väristandardeja määrittelevä yhdysvaltalaisyhtiö Pantone on lisännyt sävykartalleen uuden tulokkaan: period red eli kuukautisten punainen.

Miksi kuukautiset tarvitsevat oman värinsä? Siksi, että kuukautisiin liittyvä häpeä ja syrjintä vaikuttavat noin puoleen maailman väestöstä. Monissa maissa aihe on edelleen tabu ja syrjintä voi vakavimmillaan näyttäytyä täydellisenä eristämisenä yhteisöstä kuukautisten ajaksi.

Yhdysvaltalaisyhtiö haluaa tempauksellaan vähentää kuukautishäpeää ja vapauttaa menkoista käytävää keskustelua. Uuden värin lanseeraus on osa Pantonen ja kuukautiskuppeja valmistavan Intiminan yhteistä kampanjaa.

Sininen neste symboloi verta terveyssidemainoksessa

Suomessa kuukautisten osalta ei enää voi puhua tabusta, sillä aiheesta kirjoitetaan lehdissä, avaudutaan somessa ja puhutaan televisiossa.

Lue myös: Tuija Siltamäki: Jos kuukautiset, porno ja masennus olisivat edelleen Suomessa tabu, niistä vaiettaisiin eikä avauduttaisi

Turhaa häpeää kuukautisiin kuitenkin liittyy, ja sen taustalla on osittain kuukautistuotteiden mainonnassa käytetty epärealistinen kuvasto. Näin sanoo graafikko Sanni Wessman, joka käsitteli kuukautishäpeän vähentämistä visuaalisen viestinnän keinoin taiteiden kandidaatintutkielmassaan Aalto-yliopistossa.

Oletko joskus kaverin sohvalla istuessasi tajunnut, että kankaan väri tuli vahingossa uusittua? Oletko huomannut päivän päätteeksi kulkeneesi kaupungilla punainen tahra takapuolessasi? Onko tamponit tai kuukupit aiheuttanut tuskan hikeä tai toheloimista? Jokaiselle sattuu ja tapahtuu kuukautisten aikana, eikä sitä tarvitse ottaa niin tosissaan.

Sanni Wessman – Punaista

– On absurdi ajatus, että vielä ihan viime vuosina kuukautistuotemainoksissa käytettiin sinistä nestettä kuvaamaan verta. Se vie luonnollisen asian kauas todellisuudesta. Sellainen kuvasto on omiaan vahvistamaan häpeää, Wessman analysoi.

– Jos kuukautisia piilotellaan jopa kuukautismainonnassa, niin eihän omia menkkojaan sitten halua mitenkään tuoda esiin, hän lisää.

Wessman kritisoi myös kuukautistuotteiden "värittömiä, hajuttomia ja mauttomia" pakkauksia siitä, että ne tekevät kuukautiset näkymättömäksi ja vahvistavat vaikenemisen kulttuuria. Kuukautismainosten naiskuvaa graafikko Sanni Wessman pitää kliseenomaisena.

Sanni Wessman
Sanni Wessman haluaa käyttää osaamistaan graafikkona kuukautishäpeän hälventämiseen. Lukijan kuva

– Mainoksissa laihat, nauravat naiset hyppivät tiukoissa valkoisissa trikoissa gasellin lailla tanssilattialla tai hiekkarannalla. En minä nyt ainakaan tuolta näytä, kun minulla on menkat, hän sanoo ja nauraa.

Tavalliset kehot, turvotus ja monesti voimakkaatkin kivut unohtuvat mainoksissa. Niin unohtuu myös se, että kaikki kuukautissuojia tarvitsevat eivät ole naisia, vaan joukossa on myös muunsukupuolisia ja transsukupuolisia.

Wessmanin väripalettiin kuuluu kuukautisveren koko kirjo

Wessman pitää Pantonen pelinavausta kuukautisten punaisesta sävystä tervetulleena. Hän kertoo, että kirkkaanpunainen, kuukautisverta kuvaava väri on muutenkin viime aikoina noussut vahvempaan suosioon kuukautistuotemainonnassa.

Graafikko Wessman on itse realistisuudessa vielä askeleen Pantonea pidemmällä. Omasssa kirjakonseptissaan Punaista – Tarinoita kuukautisista hän käytti väripalettia, johon kuului kuukautisveren värien koko kirjo.

Sanni Wessmanin kirjakonsepti pyrkii purkamaan kuukautishäpeää.
Wessmanin mukaan realistisuus on kuukautisista puhuttaessa tärkeää. Siksi hän käyttää kirjakonseptissaan viittä eri punaisen ja punaruskean sävyä kuukautisvuodon symbolina. Sanni Wessman

Kandidaatintutkielmansa ohessa syntyneessä kirjakonseptissa hän kertoo aivan tavallisten ihmisten tavallisia sattumuksia kuukautisten aikana. Ajatus kirjasta alkoi kypsyä ystävien välisen kahvihetken aikana.

– Kaikki valittelivat alavatsakipuja tai menkkojen myöhästymistä. Jäin miettimään, miten voisin käyttää omaa osaamistani häpeän vähentämiseen, hän sanoo.

Wessman haluaisi kuukautistuotemainoksiin lisää normielämää. Hän kertoo, että muutamat brandit ovat alkaneet jo rikkoa stereotyyppistä kuvastoa. Ehkä rohkeimmat mainostajat voisivat hakea inspiraatiota hänen kirjastaan.

Miltä näyttäisikään tamponimainos, jossa taitoluistelijan ihonväriset sukkahousut alkavat kostua verestä kesken näytöksen? Vähintäänkin elämänmakuiselta.

Katso Perjantai-dokkari Kuukautiset tästä:

Perjantai-dokkari: Kuukautiset
Kuukautisaktivismi pyrkii hälventämään kuukautisiin liittyvää häpeää.

Lue lisää:

Tuija Siltamäki: Jos kuukautiset, porno ja masennus olisivat edelleen Suomessa tabu, niistä vaiettaisiin eikä avauduttaisi

Korona-aika sekoittaa naisten kuukautiskiertoa – vastaavia tuloksia on saatu sota-alueilta

Natalia Kukulas haluaa kuolla kerran kuussa – huonosti tunnettu kuukautisvaiva syö naisten mielenterveyttä

Nepalilainen kylä jakaa käteistä naisille, jotka kieltäytyvät karjasuojasta kuukautistensa aikana

Lue seuraavaksi