1. yle.fi
  2. Uutiset

Keski-Pohjanmaa vientitilastossa piikkipaikalla – myös pienet yritykset etsivät markkinoita uusilla keinoilla

Suurteollisuus selittää pitkälti viennin volyymia, mutta pk-yrityksetkin pyrkivät kotimarkkinoiden ulkopuolelle esimerkiksi yhteistyökuvioilla.

vienti
Rahtilaiva Kokkolan syväsatamassa.
Kokkolan sataman kautta kulkee tavara poikineen.Juha Kemppainen / Yle

Korona ei ole kurittanut Keski-Pohjanmaan vientiä alkuvuonna – päinvastoin. Vienti on kasvanut ja maakunta porskuttaa kärkipaikoilla koko maan vertailussa.

Tavaraviennin arvo on kasvanut Keski-Pohjanmaalla tammi-kesäkuussa lähes 9,5 prosenttia, kun Satakunnassa se on nipin napin plussalla ja kaikissa muissa maakunnissa pienentynyt. Tämä käy ilmi konsulttitoimisto MDi:n johtavan asiantuntijan Timo Aron keräämistä tiedoista.

Viennin arvo asukasta kohden oli tammi-kesäkuussa Keski-Pohjanmaalla maan suurin: lähes 14 000 euroa. Ero kakkosena olevaan Lapin maakuntaan on liki 4 000 euroa per asukas.

Tilanteesta kiitetään erityisesti suurteollisuutta, mutta myös pienet ja keskisuuret yritykset ovat etsineet uusia tapoja reagoida vaikeassa markkinatilanteessa.

Osa on kehittänyt digipalveluitaan ja verkkokauppaa, ja yhä useampi yritys on lyöttäytynyt yhteistyöprojekteihin, joita Viexpossakin on vireillä useita. Niillä saman toimialan yritykset pyrkivät yhteistuumin tietyn kohdemaan markkinoille.

– Tilanne on edesauttanut sitä, että pyritään avoimemmin yhteistyöhön, vaikka oltaisiin osittain kilpailijoitakin. Kun vientiin lähdetään, markkinat ovat yleensä sen verran suuremmat, että yhteistyö on vain vahvuus, sanoo Viexpon Keski-Pohjanmaan aluevastaava Carita Pöntiö.

Yhdessä on myös helpompi miettiä esimerkiksi digitaalisia toimintamalleja siihen, miten päästä edes keskustelemaan asiakkaan kanssa, kun paikallepääsy ei välttämättä onnistu,

Pöntiö sanoo, että yhteiskunnan tai ulkopuolisten vaatimuksesta vientiä ei kannata tehdä. Mutta jos tuote tai palvelu on kilpailukykyinen eikä kotimarkkinoilla enää ole kasvun mahdollisuuksia, rajan yli kannattaa kurkistaa jo ajan tasalla pysymisen nimissä.

– Rohkeasti kannattaa lähteä katsomaan markkinoita kotimaan ulkopuolelta. Vaikka ei edes olisi tarvetta hakea viennistä kasvua, pitää tietää, missä maailmalla mennään. Oman toimialan kilpailijat kuitenkin tulevat kotimaan rajojen ulkopuolelta.

Pöntiön mukaan pienten yritysten tunnelmat ovat koronasta huolimatta yleisesti ottaen valoisammat kuin julkisuuden perusteella voisi päätellä.

– Vaikean tilanteen haasteet pyritään minimoimaan sisulla ja kovalla tekemisellä.

Pienten yritysten osalta toimiala määrittää kuitenkin paljon. Tiukimmalla ovat Pöntiön mukaan esimerkiksi lifestyle-tyyppisiä kuluttajatuotteita valmistavat sekä pienet elintarvikealan yrittäjät, jotka eivät ole kotimaassakaan isojen ketjujen jakelussa.

Lue seuraavaksi