1. yle.fi
  2. Uutiset

Miksi Finnair jatkaa lentohenkilökunnan lomautuksia, mutta irtisanoo muita? Topi Manner: "Haluamme lisätä lentämistä nopeasti, kun tilanne sen sallii"

Koronan jälkeen rakennetaan uutta Finnaria. Kaikki eivät mahdu mukaan.

lentoliikenne
Finnairin toimitusjohtaja Topi Mantere.
Koronan jälkeen alkaa ankara kilpailu, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.Jorge Gonzalez / Yle

Finnair kertoi tänään irtisanovansa 600 työntekijää Suomessa. Finnairin pääkonttorin kattoterassilla on helppo ymmärtää, miksi.

Ennen tämä oli erinomainen paikka lentoliikenteen tarkkailuun, mutta tänään vilu hiipii luihin ja ytimiin ennen kuin ensimmäinenkään kone nousee taivaalle.

– Kylmä tuuli puhaltaa, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo ja hieraisee kylmiä rystysiään.

Pidämme siis haastattelun lyhyenä.

Miksi Finnair irtisanoo?

– Tällä hetkellä me lennämme suurin piirtein kymmenen prosenttia niistä matkustajamääristä, jotka me lensimme vuonna 2019. Tämän takia työtä ei yksinkertaisesti ole tarjolla samoja määriä kuin aiemmin.

– Ja pandemian jälkeen me näemme hyvin kovan kilpailutilanteen, jossa Finnairin pitää olla kilpailukykyinen. Näitä kustannussäästöjä yksinkertaisesti tarvitaan, jotta Finnair selviää tästä kriisistä.

Irtisanomisissa ei siis ole kyse vain koronasta. Uutta entistä pienempää Finnairia rakennetaan myös koronan jälkeistä aikaa silmällä pitäen.

Miksi Finnair irtisanoo muita, mutta ei lentohenkilökuntaa?

– Meillä on lentävää henkilökuntaa noin 3 000 ihmistä. He ovat suurelta osin nyt pitkillä lomautuksilla, koska lentämistä ei ole, Manner sanoo.

– Me kuitenkin haluamme varautua tilanteeseen, että lisäämme lentämisen määrää hyvinkin nopeasti, kun tilanne sen sallii. Tämä on tuon päätöksen taustalla.

Finnair lentokonet Helsinki Vantaa lentoasemalla.
Marimekko-kuosiin maalatusta koneesta on poistettu penkit – nyt siihen lastataan rahtia.Jorge Gonzalez / Yle

Millaiseen tulevaisuuteen Finnair varautuu?

– Me näemme, että lentoliikenteen toipuminen on vähittäistä ja tulee kestämään kolmisen vuotta vuoden 2019 tasolle.

– Uskomme, että meillä on kestävä kilpailuetu Aasian liikenteessä ja olemme sitoutuneita Aasian strategiaan. Uskomme, että myös asiakkaat tulevat pandemian jälkeen kiinnittämään huomiota entistä enemmän asiakaspalveluun ja erilaisiin laatuelementteihin kuten terveysturvallisuuteen. Ja niihin aiomme myös jatkossa panostaa.

Millaiset terveiset te lähetätte valtion johdon suuntaan?

– Matkailutoimiala työllistää Suomessa 140 000 ihmistä, eli viisi prosenttia suomalaisesta työvoimasta. Nyt toimialalla on tuhansia työpaikkoja välittömän riskin kohteena ympäri Suomen.

– Tarvitsemme matkailun mahdollistavia linjauksia. Ehkä kaikkein keskeisin asia siinä on rajoilla tapahtuva yksi testaaminen.

Ovatko kilpailijat paremmassa asemassa?

– Tällä hetkellä matkustusrajoitukset rajoittavat meidän toimintaamme enemmän kuin eurooppalaisten kilpailijoidemme toimintaa. Jos tämä tilanne jatkuu pitkään, on mahdollista, että Finnair menettää markkinaosuuksia Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.

Poistumme pääkonttorin katolta. Suuri osa näkemistämme lentokoneista pysyy vielä pitkään poissa liikenteestä.

Ainakin yhden lennon ne kuitenkin tekevät. Koneet viedään talvehtimaan eteläisemmille lentokentille, joissa kosteus ei imeydy rakenteisiin.

Lue lisää:

Finnair vähentää 600 Suomessa – luottamusmies ihmettelee, miksi vain lentävä henkilökunta selviää lomautuksilla

Analyysi: Finnairin irtisanomiset kertovat siitä, että koronan toinen aalto tekee lentoyhtiöiden tilanteesta yhä tukalamman

Lue seuraavaksi