1. yle.fi
  2. Uutiset

Tällaisia muutoksia suunnitellaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen: kausilippu kallistuu, mutta vuosilippu halpenee ja kertalippu säästymässä korotukselta

Helsingin kaupunginvaltuusto kannattaa edullisemman yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöönottoa, mutta HSL tyrmää uudistuksen kalliina.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Bussi ajaa illan hämärtyessä.
Koronapandemia on ajamassa HSL:n matkustajamäärät uuteen syöksyyn.Henrietta Hassinen / Yle

Koronapandemia runtelee pahoin myös joukkoliikenteestä huolehtivan Helsingin seudun liikenteen (HSL) taloutta. Kuntayhtymän hallituksen puheenjohtajan Risto Rautavan (kok.) mukaan vaikean taloustilanteen korjaamiseksi tarvitaan monia toimia.

HSL julkistaa oman ensi vuotta koskevan budjettiesityksensä tänään. Rautavan mukaan odotettavissa on muun muassa esitys maltillisesta kolmen euron korotuksesta 30 päivän kausilipun hintaan.

Kertalippujen hinnat säilyvät muutoin entisellään, mutta yli 70-vuotiaat ovat menettämässä ruuhka-aikojen ulkopuolisen alennuksen. Yli 70-vuotiaat ovat saaneet kertalipun puoleen hintaan kello 9–14.

70 vuotta täyttäneet saavat kuitenkin vastedes opiskelijoiden tavoin 45 prosentin alennuksen kausilipuista.

Lisäksi HSL:n budjettiesityksessa ehdotetaan tarkastusmaksun korottamista nykyisestä 80 eurosta sataan euroon. Tarkastusmaksu on pysynyt nykyisellä tasolla vuodesta 2007.

Vuosiliput halpenevat

Vuoden voimassaoleva lippu on halpenemassa. Nykyisellään 12 kuukauden lipun saa 11 kuukauden hinnalla, mutta jatkossa sen saisi 10 kuukauden lipun hinnalla.

Rautava on jo aiemmin korostanut, ettei lippujen hintoja voi määrättömästi korottaa.

– Muutoin joukkoliikenteen houkuttelevuus uhkaa laskea, Rautava sanoo.

Kuntayhtymän taloutta yritetään paikata myös bussiliikenteen vuoroja harventamalla. Vuoroja ollaan karsimassa muutamalla prosentilla kokonaistarjonnasta. Bussivuoroja karsitaan etenkin reiteiltä, jotka ovat päällekkäisiä raitiovaunuliikenteen kanssa.

HSL:n jäsenkuntien maksuosuus kasvamassa

Rautavan mukaan HSL:n jäsenkunnat joutuvat varautumaan kuntien maksuosuuden kasvamiseen. Myös valtiolta tarvitaan lisää tukirahaa.

Valtio on jo tähän mennessä antanut kuntayhtymälle tukea noin 57 miljoonaa euroa menetettyjen lipputulojen vuoksi.

– Tässä tarvitaan useita toimia, että joukkoliikennettä hoitavan kuntayhtymän talous saadaan jälleen kuntoon, Rautava sanoo.

HSL:n mukaan vielä elokuun alussa näytti siltä, että matkustajamäärät olisivat palaamassa lähemmäksi tavanomaista, mutta toisin kävi. Koronapandemia on ajamassa HSL:n matkustajamäärät uuteen syöksyyn. Syksyn matkustajamäärät ovat 35–40 prosenttia pienemmät kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

HSL:n arvion mukaan lipputulot ovat vähentyneet 130–140 miljoonaa euroa.

Helsingin valtuusto kannattaa yhden vyöhykkeen kertalippua

Helsingin kaupunginvaltuusto otti eilen keskiviikkona myönteisen kannan nykyistä edullisemman yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöönottoon. Valtuusto keskusteli asiasta kokoomuksen valtuutetun Laura Rissasen tekemän aloitteen pohjalta.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava tyrmää uudistuksen tässä taloustilanteessa.

– Tässä tilanteessa on mahdoton tehdä uudistuksia, jotka voivat vähentää kuntayhtymän tuloja, Rautava toteaa.

Yhden vyöhykkeen kertalippu, eli nykyistä kertalippua halvempi lyhyiden matkojen kertalippu, on sekin siis kaatumassa talousvaikeuksien vuoksi.

Toteutuessaan uudistus merkitsisi sitä, että joukkoliikenteen matkustaja voisi ottaa edullisemman lipun lyhyemmälle matkalle. HSL:n viimeisimmän lippu-uudistuksen jälkeen matkustajilla ei ole ollut mahdollisuutta esimerkiksi pelkkään ratikkalippuun.

Vielä elokuussa helsinkiläiset poliitikot viestittivät, ettei lipunhintoja pitäisi korottaa. Vantaa ja Espoo ovat katsoneet jo aiemmin, että maltillinen korotus voisi olla mahdollinen.

– Näyttäisi siltä, että tilanne ei nopeasti paljon parane, Rautava sanoo.

Tänään julkistettava HSL:n budjettiesitys tulee HSL:n hallituksen päätettäväksi ensi viikolla 27. lokakuuta.

Millaisia ajatuksia HSL:n suunnitelmat herättävät? Voit keskustella aiheesta perjantaihin 23. lokakuuta kello 23:een saakka.

Lue seuraavaksi:

HSL ehdottaa: Ilmaiset matkat pois lastenvaunujen kanssa kulkevilta

Moni pitäisi lastenvaunujen kanssa matkustamisen ilmaisena, vaikka etu saa kritiikkiäkin: "Yli 5-vuotiaita rattaissa" – HSL pohtii kahta vaihtoehtoa

Valtaosa HSL:n hallituksesta vastustaa lipunhintojen korotuksia – vuorojen karsimisen ja hintojen noston pelättäisiin laukaisevan joukkoliikenteen syöksykierteen

HSL:n palvelut heikkenevät pääkaupunkiseudulla – liikenneministeri: "Emme ryhdy valtion puolelta ohjaamaan kunnallista päätöksentekoa"

Lue seuraavaksi