1. yle.fi
  2. Uutiset

Vaihtovuosi Sodankylässä ylitti tavoitteensa – somekanavia katsottiin yli 50 miljoonaa kertaa

Kampanjan tärkein tavoite oli nostaa myönteistä mielikuvaa Sodankylän kunnasta.

Sodankylä
Vaihtovuosi Sodankylässä -somekanavien äiti Inari Fernández
Inari Fernández perheineen jäi vaihtovuoden jälkeenkin Sodankylään.Miika Hämälainen

Vaihtovuosi Sodankylässä -niminen sosiaalisen median sarja on ylittänyt tavoitteensa jopa moninkertaisesti. Äidin Puheenvuoro -somekanavien sisältöjä on katsottu vuoden aikana yli 50 miljoonaa kertaa. Tavoitteeksi koko vuodelle oli asetettu kahdeksan miljoonaa katsomiskertaa.

Sarjalla oli YouTubessa 100 000 yksittäistä katsojaa kuukaudessa. Kaikkien videoiden näyttökerrat olivat keskimäärin 60 000 kertaa per video, kun tavoite oli 30 000. Instagramissa sisältöjä seurasi päivittäin keskimäärin 11 000 eri tiliä, kun tavoite oli 4 000. Äidin Puheenvuoron kanava tuplasi tilaajansa YouTubessa ja viisinkertaisti tilaajamääränsä Instagramissa vuoden aikana.

– Vaihtovuosi Sodankylässä -yhteistyö osoittautui lopulta paljon suuremmaksi ilmiöksi kuin osasimme etukäteen toivoa tai odottaa. Positiivinen mielikuva kunnasta ja mielenkiinto muuttaa Sodankylään on kasvanut merkittävästi. Suhteellisen pienellä panostuksella vaikuttajamarkkinointiin olemme saavuttaneet moninkertaisesti enemmän näkyvyyttä ja tuloksia, kuin olisimme saaneet perinteisen maksetun median kautta, Sodankylän kunnan viestinnän asiantuntija Minna Seppälä sanoo tiedotteessa.

Sarjan pääyhteistyökumppani oli Sodankylän kunta ja vuosikumppaneina toimivat Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK sekä lastenvaatemerkki Reima.

Fernándezin perhe jäi Sodankylään vuoden jälkeen

Vaihtovuosi Sodankylässä -sarjan tärkein tavoite oli nostaa myönteistä mielikuvaa Sodankylän kunnasta, esitellä kunnan palveluja, sijaintia ja nähtävyyksiä muuttavan lapsiperheen näkökulmasta sekä innostaa ihmisiä asumaan tai vierailemaan Sodankylässä.

– Halusimme aidosti muuttaa Lappiin, Sodankylä tarvitsi nostetta muuttotappiokuntana ja yleisöni halusi nähdä sisältöjä elämänmuutoksesta ja Lapin luonnosta. Homma huipentui tietenkin siihen, että päätimme jäädä Sodankylään myös vuoden jälkeen asumaan, Äidin Puheenvuoro -somekanavien äiti Inari Fernández sanoo tiedotteessa.

Vaihtovuosi Sodankylässä -somerealitysarjaa seurattiin Äidin Puheenvuoron somekanavissa ajalla elokuun alusta 2019 heinäkuun loppuun 2020. Sarjassa helsinkiläinen Fernándezin perhe muutti vuodeksi Sodankylään. Sarja oli Suomen mittakaavassa ensimmäinen näin laaja kaupallinen vaikuttajamarkkinointikampanja. Sisältöjä syntyi vuoden aikana 65 YouTube-videon ja yli 4000 Instagram-sisällön verran.

Lue lisää:

Vaihtovuosi lappilaiskylässä vieraannutti suosikkitubettajan kaupunkilaisuudesta – ratikkakiskojen kirskunta ja juna-aseman kuulutukset tuovat nyt vain pahan olon

Lue seuraavaksi