1. yle.fi
  2. Uutiset

Yle seurasi tulospäivää: Nordean tulos koheni tuntuvasti, Verkkokauppa.com hyötyi koronavirustilanteesta, Attendon tulos laski – Suomessa yhtiön kehitys positiivista

Seurasimme tässä artikkelissa tulospäivää.

Tulostiedot
Kuvassa on Nordean konttori Helsingin Aleksanterinkadulla.
Nordean liikevoitto oli ennätyksellisen hyvä useimmilla liiketoiminta-alueilla.Silja Viitala / Yle
  • Pörssiyhtiöt julkistavat kolmannen vuosineljänneksen tuloksiaan perjantaina. Tulosjulkisuksia odotetaan perjantaina muun muassa Nordealta, Wärtsilältä ja Verkkokauppa.comilta.
  • Yle kokoaa tulospäivän antia tähän juttuun.

Nordea paransi tulostaan – vilkas asiakastoiminta vauhditti tuottojen kasvua

Nordean liikevoitto heinä-syyskuussa oli vajaat 1,1 miljardia euroa, ja se parani 24 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.

Liikevoitto oli ennätyksellisen hyvä useimmilla liiketoiminta-alueilla. Tuotot kasvoivat neljä prosenttia.

Nordean osavuosikatsauksesta selviää, että tuottojen kasvua vauhditti asiakastoiminnan vilkastuminen.

– Oman arviomme mukaan kasvumme on markkinoita nopeampaa useilla osa-alueilla, sanoo konsernijohtaja Frank Vang-Jensen tiedotteessa.

Asuntoluottojen volyymit ja markkinaosuudet kasvoivat. Myös luotonanto pienille ja keskisuurille yrityksille lisääntyi. Lisäksi hoidossa oleva varallisuus kasvoi neljä prosenttia ja oli ennätykselliset 326 miljardia euroa.

Nordean hallitus on päättänyt, ettei se tee päätöstä tilikauden 2019 osingonmaksusta ennen tammikuuta. Tilannetta arvioidaan uudelleen viimeisellä neljänneksellä Euroopan keskuspankin mahdollisten uusien suositusten mukaisesti.

Verkkokauppa.com hyötyi, kun pandemia lisäsi ostelua netistä

Verkkokauppa.com hyötyi koronapandemian vauhdittamasta verkkokaupan murroksen kiihtymisestä. Yhtiön liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa seitsemän prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ja oli 129 miljoonaa euroa.

Vertailukelpoinen liiketulos oli 5,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon lähes 30 prosenttia.

Erityisesti suurten kodinkoneiden, puhelimien, urheilutarvikkeiden, grillaustuotteiden, toimistotarvikkeiden sekä kodin ja valaistuksen tuotteiden myynti kasvoi.

Pandemian pitkittyminen vaikuttaa kielteisesti kulutukseen matkailu- ja palvelualalla, mikä Verkkokauppa.comin mukaan on lisännyt tuotteiden kuluttajakysyntää mutta toisaalta rajoittanut alhaisemman myyntikatteen tukkukauppaa. Lyhyen aikavälin riski siitä, että pandemia kiihtyy tai tilanne Suomessa heikkenee, on kasvanut.

– Tällä saattaa olla vaikutusta yhtiön toimintaan ja kykyyn turvallisesti palvella asiakkaita kivijalkakaupoissa, etenkin tärkeänä neljäntenä vuosineljänneksenä, tulostiedotteessa todetaan.

Attendon tulos laski – Suomessa meni paremmin kuin muualla Skandinaviassa

Pohjoismaisen hoivayhtiö Attendon liikevoitto laski heinä-syyskuussa 26 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajankohdan noin 28 miljoonasta.

Liikevaihto laski prosentilla vajaaseen 290 miljoonaan euroon.

Yhtiö kertoo, että Suomessa kehitys oli myönteisempää kuin muualla Skandinaviassa. Yhtiön Suomen-liikevaihto parani 10 prosentilla vuodentakaisesta ja liiketulos Suomessa tuplaantui 121 miljoonaan kruunuun.

Koronaepidemia on iskenyt voimakkaimmin Ruotsin toimintoihin, joissa palvelujen kysyntä on hidastunut.

Voit keskustella aiheesta 24.10. klo 23:een asti.

Lue myös:

Yle seurasi tulospäivää: Kone onnistui parantamaan, OP-ryhmän tulos heikkeni, uusiutuvien tuotteiden vahva tulos kannatteli Nestettä, Atrian grillaussesonki onnistui hyvin

Lue seuraavaksi