1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuljetusliike ottaa käyttöön kolme ekstra-autoa ja porrastaa jakelun – joulun pakettirumba alkoi jo, ja siitä odotetaan viimevuotista isompaa

Kokkolalaisyrityksessä joulusesonki kestää pari kuukautta. Paketit ajetaan noin sadan kilometrin säteelle.

tavaraliikenne
Nainen käärii autonrenkaita muovikelmuun.
Kuljetusliike J. Tiaiselle ja autonkuljettaja Maija Kopsalalle Kokkolassa joulun pakettiruuhka tarkoittaa kiireisiä viikkoja. Toimittaja on Kaje Komulainen, kuvaus ja editointi Kalle Niskala.

Postin ennusteiden mukaan joulunalusajan tavaravirta on tänä vuonna kaksinkertainen viime vuoteen (2019) verrattuna.

Se tarkoittaa, että tavarakuljetuksissa liikkuu tulevien viikkojen aikana lähes kaksi miljoonaa joulupakettia joka viikko.

Kokkolalaisen Kuljetusliike J. Tiaisen tavaraterminaalissa on käynnissä joka-aamuinen pakettien lajittelu jakeluautohin.

Joulupakettirumba on alussa ja se kestää seuraavat pari kuukautta.

– Olemme varautuneet jouluruuhkaan niin, että otamme käyttöön kolme ylimääräistä autoa ja porrastamme jakelua. Näin saamme käyttöön isomman aikaikkunan jakelulle, kertoo ajojärjestelijä Tero Määttänen.

J. Tiaisen terminaalista lähtee pikkupaketteja vastaanottajille yli sadan kilometrin säteelle. Pakettitornien välissä häärii useita ammattilaisia.

– Ei ole yhtään samanlaista päivää, kertoo kaksi vuotta kuljetusalalla työskennellyt jakeluautonkuljettaja Maija Kopsala.

Tero Määttänen.
Ajojärjestelijä Tero Määttäsellä on ammattikuskin tausta. Kaksikymmentä vuotta auton ratissa auttaa ymmärtämään mitä kuskin työn on. ja miten järjestellä kuljetuksia sujuvasti.Kalle Niskala / Yle

Monenlaista lastia

Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan kuusi kymmenestä suomalaisesta ostaa tavaraa verkosta. Ostamisen koettu helppous innostaa verkko-ostoksiin.

Toinen verkossa tapahtuvan kaupankäynnin kirittäjä on korona, joka saa ihmiset pysymään kotona. Korona on vaikuttanut myös siihen, mitä kuljetetaan.

– Pakettien lisäksi kuljetamme esimerkiksi lääketarvikkeita, kuten verinäytteitä ja sairaalatarvikkeita – vaikka keskellä yötä, Tero Määttänen kertoo.

Maija Kopsala ajaa monenlaisia reittejä. Pakettien lisäksi hän kuljettaa kolmena päivänä leipää.

– On kiva kun päivät vaihtelevat, Kopsala sanoo.

Myös työajat vaihtelevat työpäivän, aloitusajan ja pituuden mukaan. Joulunaikaan pitää joustaa, kun tarvetta kuljetuksille on paljon.

Paljon paketteja hallissa. Työntekijöitä lajittelemassa.
Kuljettajat lajittelevat käsin jakeluautoihin edellisenä yöllä tulleet paketit.Kalle Niskala / Yle

Kaupan alalta kuljetusalalle siirtynyt Kopsala kertoo, että teknisten apuvälineiden käyttö on yllättänyt.

– Onneksi niitä oli myös kaupanalalla. Niin niiden opettelu on ollut helppoa, Kopsala kertoo.

Hänen mielestään työ on fyysistä ja välillä henkisesti raskastakin tiukkojen aikataulujen vuoksi.

Henkilökohtaisesti perille

Tällä hetkellä J. Tiaisen terminaalissa paketit lajitellaan vielä käsin, mutta jos tavaravirta kasvaa, koneellinen pakettienlajittelija voi olla terminaalilla melko pian.

– Se on vaan kallis investointi, Tero Määttänen sanoo.

Kun auto on lastattu, sillä lähdetään lenkille maakuntaan. Paketti toimitetaan aina henkilökohtaisesti.

– Hyvää päivänjatkoa toivotetaan aina, kun saadaan paketti asiakkaalle. On kiva, kun asiakas on tyytyväinen, Maija Kopsala toteaa.

Lue seuraavaksi