1. yle.fi
  2. Uutiset

Näin työryhmä puolittaisi liikenteen päästöt: Suomeen tarvitaan 700 000 sähköautoa ja autoilun päästöille kovempi hinta

Hallituksen on määrä linjata liikenteen päästövähennysten keinoista ensi vuoden alussa.

Liikennepäästöt
autoja syksyisessä maisemassa
Helpot keinot liikenteen päästöjen puolittamiseksi on käytetty, toteaa asiaa selvittänyt liikenneministeriön työryhmä.Markku Pitkänen / Yle

Suomen tulisi nostaa selvästi sähköautotavoitettaan ja kiristää autoilun hiilidioksidipäästöjen hintaa – tavalla tai toisella. Näin toteaa liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) työryhmä, joka selvitti liikenteen päästövähennystoimia.

Ministeriön virkahenkilöistä koostuva työryhmä julkisti raporttinsa (siirryt toiseen palveluun)tiistaina Helsingissä. Taustalla on pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen tavoite, jonka mukaan Suomen liikenteen päästöt puolitetaan 2030 mennessä vuoden 2005 tasolta.

Tehtävää on paljon, sillä liikenne aiheuttaa viidesosan Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 94 prosenttia.

  • Ennusteen mukaan liikenteen päästöt vähenevät nyt jo tehdyillä päätöksillä noin 3,2 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä.
  • Tämän päälle tieliikenteessä tarvitaan noin 1,55 miljoonan hiilidioksiditonnin vähennys, jotta päästöt puolittuisivat.

LVM:n raportin mukaan tavoitteen saavuttamiseksi ei ole olemassa yhtä hopealuotia, vaan siihen tarvitaan laaja keinovalikoima.

– Työkalupakki on laaja. Suositukset keskittyvät ajoneuvojen puhtauteen, energiatehokkuuteen, liikennejärjestelmään, tukiin sekä hinnoitteluun ja verotukseen, kertoo työryhmän puheenjohtajana toiminut osastopäällikkö Sabina Lindström LVM:stä.

Työryhmä julkaisi käytännössä päättäjille evästyksen, millaisia toimia tarvitaan. Yle poimi ehdotusten joukosta neljä keskeistä suositusta.

1) Fossiilisen bensan ja dieselin kulutus on puolitettava 2030 mennessä

Työryhmä nostaisi selvästi Suomen sähköautotavoitetta. Suomen teille pitäisi saada vuoteen 2030 mennessä 700 000 sähköautoa, joista valtaosa olisi täyssähköautoja. Nykyinen tavoite on 250 000 sähköautoa ja ladattavaa hybridiä tuohon mennessä.

Kaikissa laskelmissa määrän pitäisi kasvaa nykyisestä huomattavaa vauhtia: Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Suomessa oli kesäkuun lopussa 2020 reilut 6 400 täyssähköautoa ja lähes 33 900 ladattavaa hybridiautoa.

Keinoina tavoitteen saavuttamiseksi voisivat olla esimerkiksi veromuutokset, määräaikaiset hankintatuet tai liikenteen päästökauppa.

Lisäksi perinteisen bensan ja dieselin joukkoon tulisi sekoittaa jatkossa biopolttoaineiden ohella niin kutsuttuja synteettisiä polttoaineita. Niitä voidaan valmistaa vähäpäästöisesti sähkön avulla esimerkiksi tehtaiden jätekaasuista.

Työryhmä edistäisi myös biokaasun käyttöä ottamalla sen mukaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen. Myös kaasuautotavoitetta tulisi työryhmän mielestä nostaa selvästi nykyisestä.

2) Energiatehokkuutta autokantaa uusimalla

Työryhmän mukaan kuluttajia, yrityksiä ja julkista sektoria on kannustettava investoimaan vähäpäästöiseen teknologiaan ja polttoaineisiin.

Autokantaa voitaisiin uusia panemalla hiilidioksidipäästöille nykyistä kovempi hintalappu, uudistamalla liikenteen verotusta ja käyttämällä esimerkiksi hankintatukia ja romutuspalkkioita.

Raskaan ammattiliikenteen päästöttömyyttä voidaan edistää esimerkiksi ottamalla käyttöön kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki.

3) Ajettujen kilometrien kasvu saatava taittumaan

Työryhmä painottaa, että henkilöautojen ajosuoritteen kasvu on saatava taittumaan pian. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteenlasketut ajokilometrit eivät enää kasvaisi nykytasolta.

Käytännössä suomalaiset tulisi saada esimerkiksi liikkumaan selvästi nykyistä useammin joukkoliikenteellä, kävellen tai pyöräillen 2030 mennessä. Työryhmän mukaan tämä voi vaatia myös uusia joukkoliikennetukia, sillä koronakriisi on iskenyt kovaa julkiseen liikenteeseen.

4) Liikenteen hinnoittelu ja verotus uusiksi

Työryhmä suosittelee myös nykyistä kireämpää hiilidioksidipäästön hinnoittelua, jos muut keinot eivät riitä liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen.

Työryhmä nostaa vaihtoehtona esille Aalto-yliopiston taloustieteilijöiden ehdotuksen liikenteen kansallisesta päästökaupasta. Siinä valtio asettaisi bensiinin ja dieselin päästöille kiintiöt, jotka huutokaupattaisiin polttoaineen jakelijoille.

Päästökiintiöt laskisivat vuoteen 2030 mennessä niin, että päästövähennystavoite toteutuu. Käytännössä tämä näkyisi autoilijalle bensan ja dieselin kallistumisena.

Työryhmän mukaan vaihtoehtona päästökauppajärjestelmälle olisivat polttoaineveron korotukset. Työryhmä kuitenkin huomauttaa, että valtiovarainministeriö valmistelee omaa ehdotustaan liikenteen verotuksesta ensi kevääksi.

Päätöksiä ensi vuoden alussa

Tiistaina julkistettu LVM:n raportti liittyy niin sanottuun fossiittomaan liikenteen tiekarttaan, jonka on määrä valmistua loppuvuoden aikana.

Tiekartta on herättänyt poliittisia intohimoja jo ennen valmistumistaan. Esimerkiksi keskusta ja kokoomus ovat viime päivinä esitelleet omia ratkaisujaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Puolueita hiertää ikuisuuskysymys, eli bensan ja dieselin kallistuminen, esimerkiksi polttoaineveron korotusten myötä.

– Lähtökohta on se, että me käytämme kymmenittäin keinoja päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Oma näkemykseni on se, että polttoaineen hinta olisi ihan vihoviimeinen keino, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sdp) Ylen haastattelussa.

Harakka painotti, että polttoaineen kallistuminen voidaan myös hyvittää pienituloisille.

– Meillä on nyt myös uutta tutkimustietoa, että se (polttoaineen kallistuminen) pystyttäisiin kompensoimaan pienituloisille ja alueellisesti. Ihmiset voisivat saada ensimmäistä kertaa palautusta korotetuista maksuista, hän sanoi.

Harakka viittasi tutkimustiedolla Aalto-yliopiston tiistaina julkistamaan selvitykseen liikenteen päästökaupan kustannusten hyvittämisestä.

Tiekartta lähtee valmistumisensa jälkeen lausuntokierrokselle. Hallituksen on määrä hyväksyä tiekartta ensi vuoden alussa.

Täydennetty 27.10.2020 klo 15:02: Lisätty biokaasun käytön edistäminen kohtaan 1.

Täydennetty 27.10.2020 klo 16:46: Lisätty työryhmän puheenjohtajan ja ministerin kommentit.

Lue myös:

Liikenteen päästöt eivät puolitu ilman ikäviä keinoja – polttoaineveron korotus tai tieliikenteen päästökiintiöt tehokkaimmat toimet

Taloustutkijoiden teholääke autoilun päästöihin: Bensan ja dieselin myynti pantava kortille – "Halvempi keino kuin mikään muu"

Lue seuraavaksi