1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kokkola

"Meillä on laajempi horisontti" – Kokkola sai uuden brändin, joka siirtyy hiljalleen niin kirjekuoriin kuin autojen kylkiin

Uusi ilme tulee käyttöön vaiheittain ensi vuoden alusta lähtien.

Kuva: Raila Paavola / Yle

Kokkolan kaupungin uusi brändi on julkistettu. Käyttöön se otetaan vaiheittain vuodenvaihteesta alkaen niin lomakkeissa ja kirjekuorissa, t-paidoissa kuin viime vaiheessa autojen kyljissäkin.

Brändi on keskeinen elementti myös työn alla olevassa verkkosivu-uudistuksessa.

Uusi slogan kuuluu: Kokkola / Karleby. Meillä on laajempi horisontti.

Kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Päivi Korpisalo on brändiin hyvin tyytyväinen.

– Siinä on tietynlaista arvokkuutta, mutta se on omalla laillaan myös moderni ja jopa leikkisä. Se antaa monenlaisia mahdollisuuksia markkinointiviestintään.

Ilme on helsinkiläisen mainostoimisto Kaski Agencyn käsialaa. Kaikkiaan 17 mainostoimistoa oli alunperin kiinnostunut Kokkolan uuden brändin kehittämisestä.

Samalla julkistettiin reilun minuutin mittainen kaupunkivideo, jossa pääosassa ovat ihmiset, kaupunkikuva ja ympäristö. Katso kaupungin brändisivuilta (siirryt toiseen palveluun), miltä se näyttää.

Elinkeinoelämää esittelevän videon aika on myöhemmin, sillä nyt esiteltiin brändin ydin.

– Haluttiin tuoda esiin nuorekas, eteenpäin menevä ilme ja ihmiset – usein mainosvideoita kritisoidaan ihmisten puutteesta, sanoo kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Päivi Korpisalo sanoo.

– Lisäksi Kokkola on kokkolalaisille, ja siinä mielessä on ihan keskeistä, että videolla on paljon ihmisiä, jatkaa kaupunginjohtaja Stina Mattila.

Mukaan haluttiin väläyksiä mahdollisimman monesta paikasta, ja moni helmi jäi kaupungin mukaan sivuun lyhyestä videosta.

Toiveiden tynnyrissä koko kirjo

Kehittelytyössä esiin nousseista Kokkolan vahvuuksista loppujoukoissa seisoivat tällaiset ajatukset: Kokkolassa on helppo saavuttaa hyvä elämä, töitä riittää, kaupunki on toimiva, se on turvallinen, kaunis luonto ja ympäristö ovat lähellä ja kaupunki tarjoaa historiaa ja kulttuuria.

Suunnittelujohtaja Markus Lehtonen Kaski Agencysta muistuttaa, että kaupunkilaisten ja sidosryhmien toiveet kattavat aina 360 astetta ja kaikki inhimillisen elämän aspektit.

Ensimmäinen versio menee harvoin maaliin, mutta muutaman kierroksen kautta saatiin oikea ratkaisu.

– Uskon, että tämän version takana aika moni pystyy seisomaan, sanoo Lehtonen.

Mutkien kautta laajempaan horisonttiin

Uuden ilmeen etsimistä yhdessä kaupunkilaisten kanssa hankaloitti koronakevät: työpajat jouduttiin siirtämään sähköiseksi, mikä söi niiden suosiota. Kommentteja tuli vain 400. Myöskään taustahaastatteluja ei saatu tehtyä kovin paljon.

Keskustelu käynnistyi kunnolla vasta, kun Kokkola esitteli kaksi vaihtoehtoa kaupungin uudeksi brändiksi. Ne saivat aikaan äänekästä vastustusta.

Vaihtoehdot Kokkolan uudeksi ilmeeksi saivat kaupunkilaiset takajaloilleen – ja voi olla, ettei niistä kumpikaan toteudu

Kaupunginhallitus ei valinnutkaan kesällä kumpaakaan äänestettävänä olleista ehdotuksista sellaisenaan brändin pohjaksi, vaan päätti, että kuntalaisten osallistamista jatketaan.

Kesällä brändisivustolle tuli paljon ideoita ja kannanottoja, ja kokonaisuuden hiominen jatkui.

Brändin uusimiseen varattiin 100 000 euroa, ja urakkahinta pysyi viivästyksistä ja koronasta huolimatta.

Kokkola jatkaa odotetusti uuden ilmeen etsimistä – kuntalaisia pyydetään mukaan kehittämiseen