1. yle.fi
  2. Uutiset

Korona nakersi pienleipomoilta jopa puolet pois myynnistä – kauppojen paistopisteet muuttavat leipomoalaa

Juhlien peruuntuminen vähensi pienleipomoiden tilauksia. Paistopisteiden pakasteet ovat lisänneet ulkomaista kilpailua.

leipä
Leipomot kilpailevat koronaa ja tuontia vastaan
Leipomot kilpailevat koronaa ja tuontia vastaan

Koronavirus on vaikuttanut erityisesti pienten leipomoiden toimintaan.

Niiden omat kahvilat suljettiin keväällä ja myynti tyrehtyi, kun juhlien järjestäminen loppui. Tämä vaikutti suoraan esimerkiksi kakkujen ja muiden leipomotuotteiden menekkiin.

– Pienten myymälöiden liikevaihto pieneni keväällä keskimäärin yli 50 prosentilla, kertoo Suomen Leipuriliiton puheenjohtaja Kari Meltovaara.

Jotain hyvääkin leipomoala on koronan takia kokenut. Ainakin osa pienten leipomoiden omista kahviloista hyötyi kotimaan matkailun lisääntymisestä.

Tämä näkyi erityisesti kesällä. Esimerkiksi Kankaanpäässä toimivasta kahvila-konditoria Postellista kerrotaan, että mennyt kesä oli paras koskaan.

Paistopisteistä kolmannes leivän kokonaismyynnistä

Tuoretta leipää ei enää lähde kauppoihin leipomoiden kaikilta tuotantolinjoilta. Monessa kaupassa on oma paistopiste, ja kaupat tilaavat nyt pakasteita.

Pakasteita meneekin nyt paljon, sillä paistopisteiden tuotteet ovat suosittuja.

– Paistopistetuotteiden myynti vähittäiskaupassa on lähes kolmannes koko leivän myynnistä, arvioi Suomen Leipuriliiton puheenjohtaja Kari Meltovaara.

Pakastetuotteiden tekemisessä suomalainen leipomoala saa erittäin kovan kilpailijan ulkomaisesta leipomoteollisuudesta.

Euroopasta löytyy linjastoja, jotka tekevät tuotteita maailmanlaajuiseen jakeluun.

Suomessa siihen pystyvät vastaamaan vain suurimmat leipomot. Kari Meltovaara itse on turkulaisen Rosten -leipomon toimitusjohtaja.

– Viime vuosien aikana kotimainen teollisuus on tehnyt hyvää tuotekehitystä. Se on myös panostanut nimenomaan pakastetuotteiden kehittämiseen, Meltovaara sanoo.

Tuore leipä taas arvossaan

Suomessa on noin 700 leipomoa, suurin osa niistä on hyvin pieniä.

Noin 95 prosenttia kaikista maan leipomoista jää alle 5 miljoonan euron liikevaihtoon. Valtakunnalliset markkinat ovat vain harvojen käsissä.

Pienessä porilaisessa Mäkilän Leipomossa ei taistella pakastemarkkinoista, eikä sen tuotteita ole valtakunnallisessa myynnissä.

Mäkilän Leipomosta arvioidaan, että kauppojen omista paistopisteistä on hyötyä myös leipomoille.

– Ihmiset osaavat arvostaa taas tuoretta leipää. Kyllä me saamme paistopisteistä myös vetoapua, leipomoyrittäjä Wili Mäkilä sanoo.

Mies katsoo uunia
Leipomoyrittäjä Wili Mäkilän mukaan ihmiset osaavat taas arvostaa uunilämpimäistä leipää.Tapio Termonen / Yle

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella torstaihin 29.10. kello 23.00 asti.

Aiheesta aiemmin:

Ulkomaiset pakasteet nakertavat leipurien leipää

Lue seuraavaksi