1. yle.fi
  2. Uutiset

Yritykset koronakriisissä: Finnairin bisnes rysähti, mutta yhtiö voi sinnitellä vähillä lennoilla ensi vuoden loppuun

Näköpiirissä ei nyt ole uusia henkilöstön vähennyksiä, Finnairin Topi Manner kertoo.

Finnair
Kuvassa on Topi Manner Finnairin tiloissa 28. lokakuuta 2020.
Finnairin liikevaihto supistui heinä-syyskuussa lähes 89 prosenttia. Yhtiön toimitusjohtaja Topi Manner kertoi tilanteesta tänään Vantaalla. Taustalla Ylen kuvaaja Joni Tammela vetää verhoja kiinni.Silja Viitala / Yle

Lentoyhtiö Finnair kertoi aamupäivällä odotetusti huonosta edeltävän vuosineljänneksen tuloksestaan. Vertailukelpoinen liiketulos painui heinä-syyskuussa 167 miljoonaa euroa tappiolle ja liikevaihto supistui lähes 89 prosenttia 97 miljoonaan euroon.

Koronakriisi on iskenyt lentoyhtiöihin, mutta Finnairin etuna on yhtiön kassatilanne.

– Finnairin kassa on terve ja vahva. Kassamme riittää, vaikka lentäisimme hyvin vähän tai emme ollenkaan vuoden 2021 loppupuolelle asti, sanoo toimitusjohtaja Topi Manner Ylen haastattelussa.

Yhtiö jatkaa silti rahoituksen hakemista hakemalla velkaa ja käyttämällä lentokonerahoitusta, jossa yhtiö myy koneitaan ja vuokraa ne sen jälkeen käyttöönsä.

Matkustajatyytyväisyys korkealla, koneissa tyhjää

Finnairia on tuettu merkittävästi valtion rahoilla. Valtio on hankkinut Finnairin osakkeita ja antanut takauksen (siirryt toiseen palveluun) 600 miljoonan euron lainalle.

Viime viikolla Finnair kertoi vähentävänsä Suomessa 600 työpaikkaa yt-neuvottelujen päätteeksi. Mannerin mukaan nyt päättyneiden yt-neuvottelujen jälkeen vähennystarpeita ei ole näkyvillä.

Talvikaudella Finnair aikoo lentää noin 20 prosenttia vuoromäärästä, jonka se lensi vuosi sitten. Tarvittaessa lentoja voidaan lisätä nopeastikin.

– Matkustusrajoitusten muuttuminen ja Suomen siirtyminen eurooppalaiselle tasolle rajoituksissa on keskeinen ponnahduslauta lisäykselle, Manner katsoo.

Vaikka Finnairin lennoilla on matkustaja vain kahdella paikalla viidestä, tai kenties myös siksi, asiakastyytyväisyys Finnairiin nousi viime vuosineljänneksellä ennätyskorkealle, Manner kertoo.

– Asiakkaat luottavat siihen, että pystymme huolehtimaan heidän terveysturvallisuudestaan, Manner sanoo.

Lapin matkailun suosio jatkuu

Yhdellä Finnairin markkina-alueista eli Kiinassa lentoliikenne on jo hyvin elpynyt koronatilanteesta. Yhtiölle ei tästä ole kuitenkaan vielä hyötyä, koska elpyminen koskee Kiinan sisäisiä lentoja.

Kiinan suuntaan silmäillään silti tiuhaan ja Finnair toivoo palaavansa maan kaukolentoreiteille ensimmäisten joukossa. Nyt Finnair lentää Kiinassa kolmeen kohteeseen muutamia lentoja viikossa.

Finnairin liikennöimät Kiinan-kohteet
Samuli Huttunen / Yle

– Ennakointi on tässä kohtaa vaikeaa. Mutta kun Kiinan lennot aikanaan lisääntyvät, vapaa-ajan matkustus toipuu nopeiten pandemiasta. Uskomme, että vapaa-ajan matkustuksen osuus Kiinan reiteillä tulee lisääntymään, Manner sanoo.

Jos matkustuskysyntä alkaa elpyä, Finnair on valmis lisäämään lentoja Aasian reiteillään viikoissa. Aasian lentojen lisäys tarkoittaisi vaihtomatkustajien vuoksi myös lentojen lisäystä Helsingistä muualle Eurooppaan.

Kaukomatkailun elpymistä odotellessa Finnairin olemassa olevaksi valopilkuksi jää matkailu Lappiin. Valmismatkat Pohjois-Suomeen ovat myyneet hyvin, ja niitä aiotaan jatkaa myös pandemian jälkeen.

Lue myös:

Nyt lentokentällä on tilaa vaikka muille jakaa – ja juuri niin tekee Finavia: veneelle on mahdollista ostaa talvisäilytyspaikka pysäköintitalosta

Miksi Finnair jatkaa lentohenkilökunnan lomautuksia, mutta irtisanoo muita? Topi Manner: "Haluamme lisätä lentämistä nopeasti, kun tilanne sen sallii"

Ministeri Tytti Tuppurainen Finnairin tuesta: "Siihen ei voi sitoa mitään ehtoja" – Valtio haluaa auttaa lentoyhtiön yli kriisistä

Lue seuraavaksi