1. yle.fi
  2. Uutiset

Kaverille suunnitellusta työpöydästä tuli kansainväinen myyntihitti – "Pitää olla rohkeutta satsata markkinointiin"

Pieni huonekalutehdas Lahden Nastolasta kuuluu harvoihin korona-ajan voittajiin.

vienti
Selka Oy:n tehtaalla valmistuu etätöihin suunniteltuja työpöytiä
Selka Oy:n tehtaalla valmistuu työpöytiä vientiin.Mika Moksu / Yle

Kaikki lähti kaverin toiveiden mukaan suunnitellusta työpöydästä. Nastolalaisen kalustevalmistaja Selka Oy:n toimitusjohtaja Juha Nevalainen lupautui viime keväänä valmistamaan kaverilleen säädettävän työpöydän, joka osoittautui toimivaksi.

Koronapandemian levitessä maailmalla yrityksessä tuumittiin, että pöydille saattaisi olla kysyntää muuallakin. Verkkokauppa tuotteen ympärille pantiin pystyyn noin viikossa.

– Otettiin suunnittelija mukaan, tehtiin hyvännäköinen tuote, luotiin verkkokauppa ja lähdettiin katsomaan, että löytyykö asiakkaita. Löytyihän niitä, Nevalainen kertoo.

Yritys on panostanut voimakkaasti digitaaliseen markkinointiin, minkä ansiosta pöytää viedään nyt 24 eri maahan. Nevalaisen mukaan mainostaminen sosiaalisessa mediassa ei ole halpaa, mutta oikein kohdistettuna se kannattaa.

– Ensinnäkin se vaatii rohkeutta. Pitää olla rohkeutta tehdä päätös, että sinne lähdetään. Pitää päättää oikea kohderyhmä ja etsiä hyvä kumppani, jonka kanssa opetellaan, miten se kohderyhmä löydetään.

Nevalainen uskoo, että Suomessa on useita muitakin tuotteita, jotka löytäisivät paikkansa kansainvälisiltä markkinoilta, jos niiden valmistajat uskaltaisivat panostaa tarpeeksi digitaaliseen markkinointiin.

Kuuntele koko haastattelu täältä:

Lue seuraavaksi