1. yle.fi
  2. Uutiset

Finnairin lentokoneiden pitkä talviuni

Lähes 200 työntekijää huoltaa päivittäin Finnairin lentokoneita, jotta ne olisivat kunnossa, kun lentoja aletaan palauttaa.

Avioniikkamekaanikko Marko Lampinen irrottaa moottoria Airbusin koneesta. Koronapandemian aikaan koneisiin on vaihdettu sellaisia moottoreita, jotka ovat kokonaistaloudellisesti järkevimpiä käyttää. Jokainen niistä on oma yksilönsä.

Helsinki-Vantaalla on useampia halleja, joihin mahtuu talvelta suojaan 20 lentokonetta. Koneille tehdään erilaisia huoltoja.

Kahden viikon välein matkustamot tuuletetaan, ja samalla käytetään hydraulijärjestelmiä – venttiilit saavat liikettä ja öljy voitelee pintoja.

Moottoreita koekäytetään kuukauden välein. Testilento tehdään joka neljäs kuukausi.

OH-LTO on juuri palannut puoli tuntia kestäneeltä lennolta. Matkustajia tämä Airbus A330 -laajarunkokone on kuljettanut edellisen kerran maaliskuussa, jolloin kone piipahti Lontoossa.

Testilennon jälkeen lentokonemekaanikko Juha Louhelainen sivelee korroosionestoainetta moottorin imurenkaan alumiinipintaiseen johtoreunaan. Suojausta tarvitaan, koska kone on menossa pysäköitäväksi ulos terminaalin ja kiitotien välissä olevalle asematasolle.

Olen ollut linjahuollossa 41 vuotta ja huoltanut melkein kaikkia Finnairin koneita. Mutta tällaista tilannetta ei ole ollut koskaan aiemmin.

lentokonemekaanikko Juha Louhelainen, Finnair Tekniikka Oy

Pysäköinnin ajaksi koneet suojataan huolellisesti. Esimerkiksi lennolla ilmanopeutta mittaavat Pitot-putket peitetään suojapussiin. Kesällä putkien sisään menee hyönteisiä, talvella lunta.

Lentokonemekaanikko Sami Loponen teippaa suojia moottoreiden ympärille. Kosteus ja talvella lumi pidetään pois moottoreista.

Sitä ennen kaikki koneen liikkuvat osat on rasvattu, etteivät ne jumiudu. Myös vesi- ja jätevesijärjestelmät on tyhjennetty, ja osasta koneista irrotetaan myös akut. Lentokonemekaanikko Jaak Kõuts varmistaa kiinnityksiä.

Pakkaustarvikkeita kuluu päivittäin valtava määrä.

Marimekkokuvioinen OH-LTO on valmis siirrettäväksi ulos. Seuraavan kerran se lentää tammi-helmikuun vaihteessa, ellei konetta siirretä sitä ennen talvehtimaan johonkin kuivaan ja lämpimään maahan.

Osa Finnairin lentokoneista siirretään Prahaan ja Ranskaan, joissa talvi on leudompi kuin Helsinki-Vantaalla. Hallissa valmistellaan OH-LZF:aa siirtolennolle. Reittilennolla konetta on tarvittu maaliskuussa, silloin se kävi Hampurissa.

Mutta osa koneista lentää talvellakin. Finnairin paristakymmenestä Aasian reitistä lennetään yhä kuutta. Airbus A350 -koneet kuluttavat merkittävästi vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat A330-koneet.

Airbus A350-koneet ovat tulevaisuuden kone Finnairilla. Moottoreiden taloudellisuus perustuu siihen, että moottorin ahtimen tehosuhdetta on saatu parannettua ja vanhempiin moottoreihin verrattuna moottorin ohivirtaussuhdetta on saatu kasvatettua.

linjahuollon johtaja Sampo Paukkeri, Finnair Tekniikka Oyj

OH-LWM on yksi Finnairin uusimmista A350-koneista. Se on juuri palannut Soulista.

MCC-vianetsintäkoordinaattori Jyrki Elorannan työpiste on koneen ohjaamo siinä missä lentäjienkin. Kaikista vioista ja niiden korjauksista tieto tallennetaan myös koneen järjestelmiin.

Joskus ratkaistaan erikoisiakin ongelmia. Keskikonsoleiden päällä on muovisuojus, ettei lentäjiltä vahingossa läikkyvä kahvi aiheuttaisi ongelmia.

Kevään aikana on tehty myös valmistajan takuuseen meneviä töitä – kuten vaihdettu viallisia A350-koneen siipien kaarevia kärkiä, winglettejä.

Soulista aamulla saapuneen koneen matkustamo on siivottu päivän aikana seuraavaa lentoa varten. Finnair varautuu jo siihen, että viimeistään ensi keväänä matkustus alkaa elpyä ja talviunille paketoidut koneet otetaan taas liikenteeseen.

Pushback-traktori on tullut työntämään koneen pois hallista.

OH-LWM lähtee illalla viemään rahtia ja matkustajia Singaporeen. Sen jälkeen ovat vuorossa rahtikeikka New Yorkiin ja lento Bangkokiin. Varsinainen maailmanmatkaaja.

Tekijät

Teksti

Jari Tanskanen

Kuvat & videot

Silja Viitala

Julkaistu 15.11.

Lue seuraavaksi