1. yle.fi
  2. Uutiset

Pankit tiedottaneet ja rauhoitelleet tietoturvasta huolestuneita asiakkaitaan – tietoisuus huijausyrityksistä kohentunut

Pankit tiedottavat entistä tiheämpään tahtiin asiakkaitaan kulloinkin liikkeellä olevista tiedonkalastelutavoista.

tieto- ja viestintärikokset
Tietokoneen näppäimistö ja tekstiä ruudulla
Pankit tiedottavat entistä tiheämpään tahtiin asiakkaitaan mahdollisista huijausyrityksistä. Kuvituskuva. Henrietta Hassinen / Yle

Pankit ovat viime päivinä joutuneet tiedottamaan ja rauhoittelemaan tietoturvasta huolestuneita asiakkaitaan.

Psykoterapiakeskus Vastaamon potilastietomurron jälkeen esimerkiksi Osuuspankki on tiedottanut verkkosivuillaan (siirryt toiseen palveluun), ettei tietomurrossa ole viety pankkiasioinnin vaarantavaa tietoa. Samoin Säästöpankkiryhmä on tiedottanut (siirryt toiseen palveluun), että pankkiasiointi ei ole vaarantunut.

Säästöpankkiryhmässä on vastattu yksittäisiin tietomurron uhriksi joutuneiden kyselyihin. Säästöpankkiryhmään kuuluvat itsenäiset Säästöpankit ympäri Suomen.

– Meiltä on kysytty esimerkiksi, onko tarpeen sulkea verkkopankkitunnuksia tai maksukortteja. Meidän viestimme on selvä, tällaista ei tarvitse Vastaamon tietomurron takia tehdä, toteaa tietoturvapäällikkö Vesa Pyyluoma Säästöpankkiryhmästä.

Vaikka pankkiasiointi Vastaamon tietomurron myötä ei vaarannu, henkilötunnuksella ja muilla henkilötiedoilla rikollinen voi onnistua tekemään tilauspetoksia, osamaksukauppoja tai ottamaan muuta luottoa uhrin nimiin. Sen ehkäisemiseksi voi tehdä henkilökohtaisen luottokieltosopimuksen.

Riskienhallinnasta vastaava pankinjohtaja Kati Kytökorpi Pohjois-Savon Osuuspankista kertoo, että asiakkaat yleisesti ottaen luottavat tietojensa pysyvän tallessa pankissa.

– Pankin hallussa asiakkaan tiedot ovat turvassa ja tietoja käsitellään voimassaolevan lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Pankkitietoja kalastelevat huijaukset ovat jo arkipäivää

Pankki- tai henkilötietoja kalastelevat huijaukset ovat yleistyneet.

Toisessa ääripäässä asiakasta lähestyy sähköpostilla englanniksi kirjoittava avunpyytäjä, joka tarvitsee muutaman tuhat euroa saadaakseen miljoonaperintönsä turvaan, toisessa ääripäässä tulee soitto suomea sujuvasti puhuvalta ihmiseltä, joka painostaa luovuttamaan tiedot nopeasti.

– Kyllä se on valitettavasti ihan jatkuvaa. Tapauksia yhdistää, että huijauksen kohdetta kehotetaan kiirehtimään. Erilaisten huijareiden ja rikollisten kekseliäisyys on melkoisen rajaton. Sähköpostin lisäksi huijarit lähestyvät tekstiviestillä tai soittamalla puhelimella ihan selvällä suomen kielellä, sanoo tietoturvapäällikkö Vesa Pyyluoma Säästöpankkiryhmästä.

Pankin asiakkaat hoksaavat kuitenkin aiempaa useammin, että esimerkiksi sähköpostiin kilahtanut viesti voi olla huijausyritys.

– Käsitykseni mukaan asiakkaiden tietoisuus näistä asioista on mukavasti lisääntynyt. Toki tähän tietojen kalasteluun tulee jatkuvasti uusia muotoja, kertoo riskienhallinnasta vastaava pankinjohtaja Kati Kytökorpi Pohjois-Savon Osuuspankista.

Pankit tiedottavat tietoonsa tulleista huijausyrityksistä asiakkaitaan.

– Pyrimme OP:ssa tiedottamaan asiakkaita mahdollisimman ajantasaisesti silloin, kun tiedossa on, että huijausviestejä on liikkeellä. Muistutamme asiakkaita esimerkiksi siitä, että pankki ei lähetä sähköposteja, joissa pyydetään kirjautumaan jonnekin linkin kautta verkkopankkitunnuksilla, sanoo Kytökorpi.

Lue seuraavaksi