1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Joulumyyjäiset

Käsityöyrittäjät keksivät uusia keinoja pelastaa joulusesonki – toimeentuloa haetaan nyt verkkokaupasta, virtuaalimessuilta, pop up -kaupoista ja yhteistyöstä toisten käsityöpuotien kanssa

Suomen käsityöyrittäjien yhdistys on huolissaan, miten alan yrittäjien käy, kun ainakin osaa joulumyyjäisistäkin ollaan perumassa.

Joulumyyjäiset
Joulukoristeita Tuomaan markkinoilla Senaatintorilla
Koronan toinen aalto uhkaa nyt joulumyyjäisiä, joista monia etenkin sisätiloissa järjestettäviä on jo peruttu. Kuva: Pekka Tynell/Yle

Joulumyyjäiset ovat monelle suomalaiselle odotettu joulunalusajan tapahtuma. Sieltä lähdetään hakemaan joululeivonnaisten ja -lahjojen lisäksi joulutunnelmaa.

Lahjoiksi tai omaa joulua ilahduttamaan ostetaan käsityönä tehtyjä joulukoristeita, villasukkia tai vaikkapa koruja.

Mutta nyt perinteen uhkaa katkaista koronapandemia. Moni järjestäjä on jo perunut etenkin sisätiloissa järjestettäviä joulumyyjäisiä eri puolilla maata.

Esimerkiksi Suomen suurimmat joulumyyjäiset Turun Messukeskuksessa peruttiin koronatilanteen takia.

– Tapahtumassa on noin 400 myyjää ja sitten tuhansia kävijöitä. Siellä ollaan niin tiiviisti se aika, kuusi tuntia, mitä ne myyjäiset kestää. Kyllä jokainen ymmärsi, että siellä on vaikea turvavälejä tai muita pitää, myyjäisten järjestäjän Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen varainhankintakoordinaattori Kati Tilli perustelee päätöstä.

Käsityöyrittäjien toimeentulo vaarassa

Keväästä asti koronatilanteen takia on peruttu suuri määrä messuja, myyjäisiä ja markkinoita. Järjestäjien lisäksi kärsijöitä ovat olleet pettyneiden asiakkaiden lisäksi myyntitapahtuminen näytteilleasettajat kuten käsityöyrittäjät. Keväällä peruttiin myös osa kesän myyntitapahtumista, kun ei tiedetty mihin suuntaan koronatilanne kehittyisi.

Nyt koronan toinen aalto uhkaa joulunkin myyntitapahtumia, kuten joulumyyjäisiä, -messuja, -markkinoita ja -toreja.

Käsityöyrittäjille joulu on suurin myyntisesonki. Heille joulumyyjäisten peruuntuminen tarkoittaa isoa lovea vuoden myyntiin.

Suomen käsityöyrittäjien yhdistys onkin huolissaan, miten alan yrittäjien käy.

– Joillekuille se tietää konkurssia. Eli sellaisille, joille suurin osa tuloista tule messuilta ja myyjäisistä, niin heiltä jää tulot pois. Osa on pystynyt siirtymään nettimyyntiin, verkkoon ja tällaisiin nettitapahtumiin ja saa sieltä osittain tuloa, mutta nettimyynti ei täysin pelasta meitä, käsityöyrittäjä Rile Norberg kertoo. Hän on tiiviisti mukana yhdistyksen toiminnassa ja pyörittää omaa työpajaansa ja Ullakkotuotteet -myymäläänsä Lapinjärvellä.

Tuomaan Markkinat Senaatintorilla Helsingissä
Ihmisiä Tuomaan Markkinoilla Senaatintorilla Helsingissä joulukuussa 2018. Helsinki aikoo järjestää markkinat myös tänä vuonna. Samoin esimerkiksi Tampereella ja Turussa ulkona pidettävät joulutorit aiotaan järjestää. Pekka Tynell / Yle

Nettikauppa ei yksin korvaa myyjäisiä

Messu- ja myyjäismyynti on Norbergin mukaan reilusti yli puolella käsityöyrittäjistä 60–100 prosenttia liikevaihdosta. Ja nyt nämä tulot ovat jääneet pois.

– Jouluna suurin osa käsityöyrittäjistä tekee seuraavan alkuvuoden tuloksen, ja elää sillä joulumyynnillä hiljaisen alkuvuoden, Norberg sanoo.

– Joulumyynti on käsityöyrittäjille yksi tärkeistä sesongeista. Siihen tähdätään ja jo toukokuussa aletaan tehdä joulua. Nyt sitten suuri osa joulumyyjäisistä ja tällaisista tapahtumista on jäänyt pois. Muutamat ulkotapahtumat vielä sinnittelevät.

Heikoimmassa asemassa ovat ne käsityöyrittäjät, joilla uudet välineet ja myyntikanavat eli nettikauppa ja nettimessut eivät ole hallussa.

– Käsityöläiset, joilla suurin osa tuloista tulee siitä, että he ovat messuilla myymässä omia tuotteitaan ja joilla ei ole jälleenmyyjiä, nettikauppaa eikä kykyä tai osaamista osallistua nettimessuille, Norberg kuvaa.

Käsityökaupat alkoivat myydä toistensa tuotteita

Vaikka käsitöiden myynti on koronatilanteen takia siirtynyt osittain nettiin, haluavat monet asiakkaat nähdä tuotteet omin silmin, hypistellä ja vertailla niitä.

Nopealla aikataululla polkaistiin käyntiin Käsitöiden tavaratalo, joka on Suomen käsityöyrittäjien kauppaketju.

– Ajatus on, että käsityöpuodit ja -myymälät ottavat myyntiin toisten käsityöläisten tuotteita tai sitten käsityöläiset perustavat yksin tai yhdessä marras-joulukuuksi pop up -myymälöitä, Norberg kiteyttää ideoimansa käsityöyrittäjien yhteistyökonseptin.

– Jotta käsitöiden myynti ei jää pelkän nettimyynnin varaan, joka auttaa vain osaa käsityöläisiä, niin tämä on vaihtoehto sille. Sekä tietysti käsityöläisille että niille ostajille, jotka haluavat fyysisesti nähdä ne tuotteet.

Lue seuraavaksi