Vartijoista koottu kuljetuspartio vapauttaa poliiseja kenttätyöhön Itä-Suomessa.
Kesäkuun alussa Itä-Suomen poliisilaitoksella käynnistyi kokeilu, missä Joensuun poliisivankilan vartijat hoitavat osan poliisin kuljetustehtävistä.
Näin poliisi voi keskittyä varsinaisiin valvonta- ja hälytystehtäviin.
Putkareissut vievät pahimmillaan useita tunteja poliisin päivästä
Kokeilun pontimena oli nopeuttaa poliisin paikalle saapumista etenkin Pielisen Karjalassa.
Seutukunnan ainoa poliisivankila sijaitsee Nurmeksessa. Se on remontin tarpeessa ja ollut käytössä vain osan aikaa vuorokaudesta.
Käytännössä poliisipartio on usein joutunut kuljettamaan kiinni ottamansa ihmisen joko Joensuuhun tai Iisalmeen.
Molemmille paikkakunnille on Nurmeksesta matkaa yli sata kilometriä, joten kuljetuskeikka on sitonut poliisipartion useiksi tunneiksi.
Vartijapartion myötä kuljetustehtävät vievät huomattavasti vähemmän aikaa.

Poliisi pystyy vastaamaan kiireellisiin hälytyksiin nopeammin
Vartijat lähtevät liikenteeseen heti, kun tieto kiinniotosta tulee. Toisinaan partio ehtii matkaan ennen kuin ketään on saatu kiinni.
– Lähdemme ajamaan Joensuusta poliisia vastaan ja jossain kohtaa kiinniotettu vaihtaa meidän kyytiin, vartija Niko Myyry kuvaa.
Ylikomisario Hans Vuoti kertoo, että poliisin toimintavalmiusaika on parantunut Nurmeksessa merkittävästi.
Kiireellisissä hälytystehtävissä poliisi on paikalla noin viisi minuuttia nopeammin kuin ennen kokeilua.
– Vartijapartio avustaa tarvittaessa muissakin tehtävissä toimivaltuuksiensa rajoissa. Siitä täytyy olla tarkkana, että poliisit hoitavat poliisin tehtävät ja vartijat vartijoiden tehtävät, Vuoti painottaa.
Kuljetukset tuovat vaihtelua vartijoiden työhön
Vartijat ovat ottaneet uuden toimenkuvan ilolla vastaan.
Vartija Niko Myyryn mukaan partiovuorot tuovat työhön vaihtelua ja monipuolisuutta.
Yhdessä työvuorossa auton mittariin voi kertyä useita satoja kilometrejä.
Vartijapartio hälytetään säännöllisesti Nurmekseen ja Lieksaan, mutta valtaosa kuljetuskeikoista on Joensuun seudulla.
Vartijat kuljettavat rikoksesta epäiltyjä ja juopuneita, mutta myös vankilassa tuomiotaan suorittavia vankeja.
Komisario Sami Joutjärvi arvioi, että eniten ajoja on Pyhäselän vankilaan ja Pohjois-Karjalan keskussairaalaan.
– Pisin reissu, minkä minä olen vartijapartiolla ajattanut, on Kouvolaan, Joutjärvi kertoo.
Kuljetuspartiolle on kysyntää koko Itä-Suomessa
Kuljetuspartiolle on ollut kysyntää koko Itä-Suomen poliisilaitoksen alueella, minkä takia kokeilu laajenee seuraavaksi Kuopioon ja Iisalmeen.
Poliisipäällikkö Mikko Masalin kertoo, että kokeilua valmistellaan loppuvuosi ja se käynnistyy vuodenvaihteessa.
Kokeilun kestosta ei ole vielä tietoa, kuten ei siitäkään, mitä Joensuun kokeilulle käy vuoden lopussa.
– En halua ottaa vielä kantaa jatkoon. Katsotaan ensin kokeilut loppuun, Masalin sanoo.
Joka tapauksessa vartijapartiosta saatu palaute on ollut Itä-Suomessa lähes yksinomaan positiivista.
Näin on ollut myös Etelä-Pohjanmaalla, missä vastaavanlainen kuljetuskokeilu käynnistyi jo keväällä 2019.

Nurmeksessa työskentelevien kenttäpoliisien näkökulmasta olisi tietysti parempi, jos paikkakunnalla olisi ympäri vuorokauden toimiva poliisivankila.
– Valitettavasti se ei ole näillä resursseilla mahdollista, Sami Joutjärvi toteaa.
Joutjärven mukaan kiinniotettujen kuljettaminen Joensuuhun on pitänyt ottaa huomioon myös tutkintapuolella.
Kun kiinniotetut kuljetetaan Joensuuhun, eivät esimerkiksi Lieksassa ja Nurmeksessa työskentelevät rikostutkijat pääse kuulustelemaan heitä heti kasvotusten.
Lue lisää: