Atrian sianlihan vienti junalla Kiinaan ei vielä onnistunut – 20 000 kiloa sianpäitä ja sorkkia hävitettiin

Sianlihan vienti jatkuu laivateitse.

Rajalle jumittuneessa junakontissa oli 20 000 kiloa sianlihaa, jonka Atria on jo hävittänyt. (Kuvituskuva) Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Atrian ensimmäinen yritys viedä sianlihaa junakontilla Kiinaan on epäonnistunut.

Kontin matka katkesi jo Suomen puolella Vuosaareen. Kontissa olleet lihat on hävitetty.

– Kyllä se pitää paikkansa. Tämä oli koekontti, ja junakuljetus ei vielä onnistunut, vahvistaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn.

Gröhnin mukaan kyse oli vientiasiakirjoista, jotka Atrian ja Suomen viranomaisten mukaan olivat kunnossa. Mille taholle dokumentit eivät riittäneet, sitä Gröhn ei kommentoi.

– Tässä on Atrian ja Suomen lisäksi mukana muita maita ja toimijoita, joten tähän en kommentoi syvällisemmin. Kun uutta tehdään, on erilaisia käsityksiä siitä, millaisia dokumentteja täytyy olla mukana.

20 000 kiloa possun sivutuotteita

Rajalle jumittuneessa junakontissa oli 20 000 kiloa sianlihaa, jonka Atria on jo hävittänyt. Pakkaskonttierä sisälsi niin sanottuja sivutuotteita eli lähinnä pakastettuja sianpäitä ja sorkkia.

Juha Gröhn sanoo, että 20 000 kiloa on iso määrä, mutta suuremmassa mittakaavassa pieni.

Atria vie meriteitse sianlihaa Kiinaan keskimäärin puoli miljoonaa kiloa joka viikko.

– Junareitti olisi nopeampi ja varmasti myös kustannuksiltaan kilpailukykyinen. Puramme tämän koe-erätapauksen huolellisesti läpi ja uskon, että jonain päivänä tämä homma toimii. Tiesimme jo lähtötilanteessa riskit.

Atrian junakontti lähti matkaan 25. syyskuuta, ja lihan piti olla perillä kahdessa viikossa. Junamatka olisi kulkenut Venäjän ja Kazakstanin kautta Chongqingiin.

Laivalla lihan vienti Suomesta Kiinaan kestää noin 40 päivää.

Viime vuonna Atria vei Kiinaan noin yhdeksän miljoonaa kiloa sianlihaa. Juha Gröhn arvioi, että tänä vuonna Kiinan-vienti yltää jo noin 15–20 miljoonaan kiloon.

Lue seuraavaksi: