Helsingin päärautatieaseman eteen tulee laaja rakennustyömaa tämän hetken arvion mukaan vuosina 2023–2025. Tuolloin on tarkoituksena rakentaa Kruunusillat-raitiotien päätepysäkki.
Helsingin kaupungin tiedotteessa kerrotaan, että nyt syksyllä suunnitellaan, kuinka työmaan väistämättä aiheuttamat haitat minimoidaan. Päärautatieaseman kautta kulkee jopa 250 000 ihmistä vuorokaudessa, mutta tarkoituksena on, että rakentamisen aikana jalankulku alueella on mahdollista.
– Valmis raitiotie parantaa keskustan saavutettavuutta, mutta on selvää, että kaupungissa tapahtuva rakentaminen aiheuttaa aina haittoja. Ja nyt kaivetaan iso kuoppa Suomen vilkkaimmalle suojatielle, sanoo tiedotteessa Kruunusillat-raitiotien viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen.
Suunnitteluaikana vertaillaan erilaisten simulointien avulla muun muassa sitä, miten työmaa-aikaiset liikennejärjestelyvaihtoehdot vaikuttavat kaupungin liikenteeseen, työmaan kestoon ja kustannuksiin. Lisäksi arvioidaan myös yritysvaikutuksia Rautatientorin ympäristössä.
Rautatieaseman viereen tulee Laajasaloon vievän raitiotein päätepysäkki. Rakentaminen kestää pitkään maanalaisista töistä johtuen: suunnitelmana on, että katutyömaan aikana uusittaisiin vuosina 1966-67 rakennetun Asematunnelin ja vuonna 1982 valmistuneen Rautatientorin metroaseman lippuhallin kansirakenteiden vesieristeet ja alueen kunnallistekniikkaa.
Päätepysäkin tarkka sijainti ja muut rakentamisen lopputuloksena syntyvät liikennejärjestelyt päätetään ensi vuonna valmistuvissa liikenne- ja katusuunnitelmissa.
Kruunusillat-raitiotien pitäisi valmistua vuoteen 2026 mennessä. Kyseessä on kymmenen kilometrin mittainen raitiotie, joka yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan.
Lue lisää:
Kruunusiltojen liikennöintiin hankitaan 23 uutta raitiovaunua
Suomen pisin silta rakenteille 2018 – Helsingin valtuusto hyväksyi Kruunusillat
Korjattu 2.11.2020 kello 20.07: Rautatientorin metroasema valmistui vuonna 1982. Aiemmin leipätekstissä oli vuosiluku 1983.