1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Helsingin seudun liikenne (HSL)

Kokematon Mika Nykänen ohitti joukkoliikennekonkarin arvalla HSL:n johtajan valinnassa – miten uusi pomo kehittää 1,5 miljoonan ihmisen liikkumista?

Äänet jakautuivat tasan Mika Nykäsen ja Ville Lehmuskosken kesken.

Mika Nykänen työskentelee tällä hetkellä Geologian tutkimuskeskuksen pääjohtajana. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus on valinnut hallintotieteiden maisteri Mika Nykäsen, 54, kuntayhtymän toimitusjohtajaksi.

Hallitus päätti valinnasta ehdokasvaalilla, jossa ehdolla olivat kaikki 25 tehtävää hakenutta henkilöä. Äänet jakautuivat tasan 7–7 Mika Nykäsen ja Ville Lehmuskosken kesken. Äänestyksen jälkeen lopullisen valinnan ratkaisi arpa.

Mika Nykänen työskentelee tällä hetkellä Geologian tutkimuskeskuksen pääjohtajana, eikä hänellä ole aiempaa työkokemusta joukkoliikenteen alalta. Lehmuskoski on Helsingin kaupungin liikenteen (HKL) toimitusjohtaja.

– Valinta ei ollut helppo, kuten tiukka vaali osoittaa. Uutta toimitusjohtajaa odottaa äärimmäisen haasteellinen tilanne. Matkustajamäärät tulisi saada pikaisesti kääntymään uuteen nousuun. Myös haasteelliset ilmastotavoitteemme ovat työlistalla, HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava sanoo tiedotteessa.

Nykänen aloittaa haasteellisen tehtävän kunnianhimoisilla tavoitteilla

– Tavoitteena pitää olla, että pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne olisi maailman parhaiden joukossa olevaa kansalaisten ja yhteiskunnan palvelua, Mika Nykänen sanoo.

Koronapandemia on runnellut pahoin matkustajakadosta kärsivän HSL:n taloutta. Uusi toimitusjohtaja aikoo kääntää matkustajamäärät nousuun lisäämällä joukkoliikenteen vetovoimaa.

– Tämä koronakriisi on haastanut kaikkia organisaatioita. Vetovoimaa haetaan esimerkiksi joukkoliikenteen turvallisuudesta ja palveluiden sujuvuudesta. Vähäpäästöinen ja sähköinen liikenne ovat tärkeitä välineitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, uusi toimitusjohtaja Mika Nykänen sanoo.

HSL:n nykyinen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi toimitusjohtaja aloittaa tehtävässään.

Lue myös:

Näin pääkaupunkiseudun joukkoliikenne muuttuu: kausilipun hinta nousee, kertalippu säilyy lähes entisellään ja vuosilipun saa halvemmalla – lisäksi vuoroja karsitaan

Tällaisia muutoksia suunnitellaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen: kausilippu kallistuu, mutta vuosilippu halpenee ja kertalippu säästymässä korotukselta

Kiperiä päätöksiä edessä: matkustajamäärät tippuvat, mutta rahaa on saatava – nousevatko lippujen hinnat HSL:n joukkoliikenteessä?