1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. VR-Yhtymä

"Tuskinpa liikenne tulee ikinä palautumaan", "Uskon rautatieliikenteen olevan tulevaisuuden ala" – näin veturinkuljettajat kommentoivat VR:n lomautussuunnitelmia

Korona vei puolet kaukoliikenteen matkoista ja VR:n lomautussuunnitelmat koskevat 4 000 työntekijää.

VR-Yhtymä
VR:n työntekijä jakaa kasvomaskeja Helsingin päärautatieasemalla.
VR:n työntekijä jakoi kasvomaskeja Helsingin päärautatieasemalla elokuussa.Arttu Timonen / Yle

VR suunnittelee ensi vuodelle mittavia lomautuksia, jotka voivat koskea yli 4 000 työntekijää.

Syynä on VR:n tiedotteen mukaan (siirryt toiseen palveluun) koronavirusepidemian vaikutukset. Yt-neuvottelut lomautuksista alkavat 12. marraskuuta.

Veturinkuljettajana 13 vuotta työskennellyt Jani Hellberg ei ole lomautusuutisista yllättynyt.

– Jos on yhtään puskuria taloudessa, ei lomautus ole maailmanloppu. Kyllä tulevaisuus kuitenkin huolestuttaa. Jos etätyötavat tulevat ihmisille tutuksi, tuskinpa liikenne tulee ikinä palautumaan, hän sanoo.

Allegron puikoista tavarajunankuljettajaksi

Matkamäärät kaukoliikenteen junissa laskivat kolmen vuosineljänneksen aikana 41 prosenttia. Kevään 90 prosentin romahduksesta matkamäärät palautuivat heinäkuussa jo kahteen kolmasosaan tavallisesta. Syksyllä koronaepidemian kiihtyminen ja etätyösuositus heikensivät jälleen kysyntää, joka on jäänyt noin puoleen edellisvuodesta.

Jani Hellberg ajaa tavallisesti Allegro-matkustajajunaa Pietariin. Korona-aikana hän on kuljettanut rahtia.
Jani Hellberg ajaa tavallisesti Allegro-matkustajajunaa Pietariin. Korona-aikana hän on kuljettanut rahtia.Jani Hellberg

Veturinkuljettaja Jani Hellberg on viime vuodet ajanut Allegro-junaa Pietariin. Kun ulkomaanyhteydet loppuivat, hänelle löytyi hommia tavarajunankuljettajana.

Työtä on tähän asti riittänyt tavalliseen tapaan, mutta tulevaisuus tavarajunankuljettajana näyttää myös epävarmalta.

– Tavaraliikenteessä koronan vaikutukset näkyvät viiveellä. Luulen, että pahin on vielä näkemättä. Junia perutaan jo nyt paljon ja me kuljettajat istutaan turhan panttina passissa.

Toistaiseksi Hellberg ei ole ollut lomautettuna.

VR-yhtymän rautatiekuljetusten volyymit pysyivät kolmen vuosineljänneksen aikana lähes ennallaan. Yhtiö kertoo kuitenkin, että myös logistiikan näkymiin liittyy paljon epävarmuutta.

“Uskon rautatieliikenteen olevan tulevaisuuden ala, vaikka matkustus vähentyisikin pysyvästi”

Veturinkuljettaja Topi Lajunen on ollut kuluvan vuoden aikana jo muutamaan otteeseen lomautettuna, mutta hän suhtautuu tulevaisuuteen positiivisesti.

– Uskon rautatieliikenteen olevan tulevaisuuden ala, vaikka matkustus vähentyisikin pysyvästi, Lajunen sanoo.

Topi Lajunen kulkee töihin maski kasvoillaan.
Topi Lajunen ei ole ainakaan vielä harkinnut alanvaihtoa, sillä uskoo liikenteen vielä palautuvan entiselleen.Topi Lajunen

Lajunen ei ole ainakaan vielä harkinnut alanvaihtoa, sillä uskoo liikenteen vielä palautuvan entiselleen.

– En ainakaan toistaiseksi näe tulevaisuuden pilviä kovin synkkinä. Pandemian väistyessä ihmiset unohtavat vähitellen, ehkä nopeastikin, pandemian vaikutuksen matkustuskäyttäytymiseensä.

Nyt lomautettuna on noin kaksisataa VR-yhtymän työntekijää, kun keväällä heitä oli enimmillään noin tuhat. Tulevien lomautusten henkilömäärä selviää yt-neuvottelujen aikana.

VR-yhtymän liikevaihto laski alkuvuoden aikana 19 prosenttia, ja yhtiö arvioi liiketoiminnan elpymisen pandemiaa edeltävälle tasolle kestävän vuosia.

Lue myös:

VR saattaa karsia junavuoroja ja suunnittelee mittavia lomautuksia – yli 4 000 työntekijää voi joutua ensi vuonna lomautetuksi

Lue seuraavaksi