1. yle.fi
  2. Uutiset

Kotimaista kaasua tankkiin

Kaasuauto innostaa, mutta myös arveluttaa. Omistajat kehuvat ja Suomen hallitus yrittää painaa kaasua, mutta autonvalmistaja jarruttelee. Jakeluverkosto laajenee yhä ja kohta auton hankintaan tulee uusia tukia.

Tuusulassa myydään kaasua avajaishintaan kymmenisen senttiä tavallista halvemmalla. Valtionyhtiö Gasum on jälleen saanut rinnalleen uuden toimijan täydentämään kaasun jakeluverkostoa. Rykmentinpuistoon avattu asema on Suomen Kaasuenergian ensimmäinen.

Helena Myllys osti kaasuauton kaksi kuukautta sitten ja saa tankata Gasumilta vuoden ajan ilmaiseksi tiettyyn rajaan saakka. Silti hän aikoo ostaa kaasua myös uudelta asemalta, koska se on lähellä kotia.

Sain tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä.

Helena Myllys

Vanha meni vaihdossa ja uudesta jäi maksettavaa noin 25 000 euroa. Myllystä kiinnosti edullisen biokaasun kotimaisuus ja ekologisuus. Hiilidioksidipäästöt ovat jopa 85 prosenttia pienemmät kuin bensa-autossa.

Raimo Lempiäisellä on kaasuautoista 10 vuoden kokemus. Lempiäinen ei enää paljon hintoja laskeskele - edullista on. Tankki täyttyy parilla kympillä ja sillä ajaa jopa noin 400 kilometriä. Jos kaasu loppuu ajossa, matka jatkuu pienen bensatankin turvin.

Nykyään en ole sitä juuri laskenutkaan, koska minusta se on niin pieni summa.

Raimo Lempiäinen

Lempiäinen asuu Järvenpäässä, mihin asema on vasta avautumassa. Nyt lähin kaasupistooli on Tuusulan uudella asemalla. Kaasuautokonkari kiittelee verkoston kehitystä.

Asemia on tullut lisää, Etelä-Suomessa pärjää jo. Idässä niitä on Kuutostien varrella. Salo on läntisin paikka, jossa olen tankannut.

Raimo Lempiäinen

Suomessa on noin 50 kaasuasemaa. Niistä 35 on Gasumin asemia. Järvenpäähän tulee pian yhtiön 36:s tankkauspiste. Gasum kertoo laajentavansa ja tihentävänsä verkostoaan useilla uusilla asemilla.

Kuvassa on myös muiden toimijoiden nykyisiä asemia. Asemia on maakaasuverkon ulkopuolella lähinnä jätehuoltoyhtiöillä, energiayhtiöillä, polttoaineen jakeluyhtiöillä, biokaasuyhtiöillä ja maatiloilla.

Tässä kartassa ovat paikat, joihin kaavailluille asemille myönnettiin tukea vuosina 2018 ja 2019. Kaikki asemat eivät välttämättä ole toteutuneet. Osa on saanut lisäaikaa koronan vuoksi.

Energiavirasto kilpailutti liikenteen infratuet kolmannen kerran viime kuussa. Kiinnostusta asemiin on, sillä tukea tavoitellaan nyt noin 40 aseman perustamiseen. Edellisten kilpailutusten perusteella noin puolet hankkeista voi saada tukea. Hankkeet ovat pääosin Etelä-Suomen ulkopuolella, sillä tukea ei saa kaasuverkkoon liitetyille asemille.

Kaasuautojen määrä on kivunnut nopeasti noin 12 000:een. Lisäksi teillä liikkuu kaasulla tuhatkunta paketti-, jakelu- ja kuorma-autoa.

Jos hallituksen esitys menee läpi, kaasuautoon vaihtaja saa pian - ehkä jo ensi kuussa - vanhasta autosta korotetun romutuspalkkion. Kaasukuorma-autoille on tulossa hankintatuki. Henkilöauton muuntamiseen kaasukäyttöiseksi voi jo saada tuhat euroa tukea.

Kaasuautoja on enemmän kuin täyssähköautoja, mutta vähemmän kuin ladattavia hybridejä. Niitä on suomalaisilla noin 40 000. Hallituksen tavoite on 50 000 kaasuautoa vuonna 2030.

Juhani Piekkalan valinta on biokaasu. Hän on Kaasuautoilijat ry:n hallituksessa ja puhuu biokaasun puolesta yhtenä vaihtoehtona muiden uusiutuvien ja sähkön rinnalla.

Matkassa kaasuautoilun valtatielle on mutkia. Uusin on se, että Piekkalankin auton valmistanut Volkswagen-konserni ilmoitti keväällä lopettavansa kaasuautojen kehittämisen ja satsaavansa sähköautoihin. Volkswagenin lisäksi VW-konsernin merkkejä ovat muun muassa Škoda, Audi ja Seat.

VW-konsernin autoja tuovat Suomeen K-Auto ja Helkama-Auto. K-Autosta kerrotaan Ylelle, että uusiakin kaasuautoja myydään Suomessa vielä vuosia, vaikka uusien mallien kehittäminen lopetettaisiin. Kaasuautojen huolto toimii samalla tavoin kuin perinteisen polttomoottoriautonkin myös tulevina vuosina, K-Autosta luvataan.

Piekkala ei ole vakuuttunut, että VW-konsernin päätös on lopullinen. Ero bensa-autoon on pieni, siksi tuotanto on helppo käynnistää. Paljon riippuu poliitikoista, onko kaasu kiinnostava vaihtoehto. EU laskee päästöt elinkaaren sijaan pakoputken päästä, mikä heikentää kaasun asemaa valmistajien keinona saavuttaa päästörajoitukset.

Verotuksessa kaasuautoja pitäisi kohdella samalla tavalla kuin esimerkiksi hybridejä.

Juhani Piekkala

Todellinen ekoteko on muuntaa vanha auto kaasu- ja bensakäyttöiseksi. Konversio maksaa muutamia tuhansia, mutta yksityishenkilö voi saada siihen 1000 euron tuen. Tuki on myönnetty vuoden 2018 alusta noin 370 autoon. Luku on melko vaatimaton.

Mututuntumani on, että muuntomahdollisuudesta ei tiedetä. Ja jälkikäteen lisätty kaasupullo vie tilaa takakontista.

Juhani Piekkala

Piekkalan tehdasvalmisteisessa autossa kaasutankki on upotettu rakenteisiin. Kaasua tankkiin pitäisi riittää jatkossakin, sillä kaasukuorma- ja jakeluautojen lisääntyminen tukee tankkausverkoston kehittymistä. Hallitus kaavailee myös kaasun jakeluvelvoitetta.

Biokaasua voi ostaa tulevaisuudessa yhä useammalta maatilalta, ja sillä voi liikuttaa traktoreitakin. Kannattavuus on ollut haasteena, mutta investointeja tuetaan. EU:n elvystysrahastosta saattaa lohjeta osa biokaasulle.

Biokaasua valmistetaan karjanlannasta, joka voisi muuten päätyä suoraan peltoon. Tuotannossa syntyy kierrätyslannoitteita, joilla voidaan korvata epäympäristöystävällisiä tuontilannoitteita. Vesistöpäästöjä voidaan pienentää. Muita kaasun raaka-aineita ovat esimerkiksi biojäte, jätevesiliete ja teollisuuden sivuvirrat.

Rahat jäävät kotimaahan, mikä on hyvä juttu. Ei olla tuontipolttoaineiden varassa.

Juhani Piekkala

Suomen Kaasuenergia toimittaa kaasua muun muassa kotitalouksille, ravintoloille ja teollisuudelle. Tuusulan kaasuasema on pilottikokeilu, joka vaati huomattavan investoinnin laitteistoon ja kilometrin mittaisen putken vetämistä kaasuverkostosta.

Yhtiöllä on valmiudet tulevaisuudessa perustaa lisää tankkausasemia noin 900 kilometrin verkostonsa liepeille - jos pilottiasemalla riittää asiakkaita.

Tekijät

Toimittaja

Mikko Haapanen

Kuvaaja

Tiina Jutila

Graafikko

Ilkka Kemppinen

Lähteet

  • Gasum, Suomen Kaasuenergia, Kaasuautoilijat ry, Energiavirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, K-Auto, valtioneuvosto, työ- ja elinkeinoministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, Luonnonvarakeskus (Luke), Suomen ympäristökeskus (Syke)

Julkaistu 11.11.

Juttua päivitetty 11.11. klo 15.32: Lisätty loppuun linkkejä muihin juttuihin ja lähteisiin liikenne- ja viestintäministeriö. Tarkennus 12.11. klo 10.34: Jutussa kerrottiin, että vanhan auton kaasukonversioon "saa 1000 euroa tukea". Muutettu muotoon "yksityishenkilö voi saada siihen 1000 euron tuen", sillä esimerkiksi pienyrittäjä ei tukea voi saada, jos auto on yrityksen nimissä.

Lue seuraavaksi