1. yle.fi
  2. Uutiset

Uusia turvajärjestelmiä tulee autoihin niin vauhdilla, ettei katsastusala meinaa pysyä mukana – katsastaja: Voi olla asemakohtaista, miten asioita tulkitaan

Katsastusala vaatii Traficomilta ajantasaista ohjeistusta siitä, mitä turvajärjestelmiä katsastuksessa pitää tarkastaa.

katsastus
Autoa katsastetaan.
Autojen jarrut ja akselisto säilyvät keskeisinä katsastuskohteina uudesta tekniikasta huolimatta, sanoo Anssi Venäläinen Koivuhaan autokatsastuksesta.Kristiina Lehto / Yle

Autoihin on kehitetty viime vuosina kiihtyvällä tahdilla erilaisia turvajärjestelmiä. Tämä alkaa näkyä nyt myös katsastukseen tulevissa, muutaman vuoden vanhoissa autoissa.

Ensimmäiseen katsastukseen tulevissa autoissa voi olla turvajärjestelmiä, joista ei ole mainintaa katsastuksen arviointiperusteissa (siirryt toiseen palveluun). Kyse voi olla esimerkiksi automaattisesta kaukovalojärjestelmästä, kuljettajan väsymyksen tunnistimesta tai mukautuvasta vakionopeudensäätimestä.

Katsastusala pelkää, että katsastuskäytäntö muuttuu epäyhtenäiseksi, jos tulkinta katsastettavista kohteista jää nykyistä enemmän katsastusasemille.

Katsastajat haluaisivat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta tarkempia ohjeita siitä, mitä uutta tekniikkaa sisältävistä autoista tulee katsastuksessa tarkastaa.

Uusi tekniikka saattaa tuottaa päänvaivaa katsastusasemilla

Nykysäännön (siirryt toiseen palveluun) mukaan henkilö- ja pakettiauto pitää katsastaa ensimmäisen kerran nelivuotiaana, ja sen jälkeen joka toinen vuosi kymmeneen vuoteen asti. Tämän jälkeen katsastus on vuosittain.

Erilaiset tekniset laitteet ovat lisääntyneet autoissa viime vuosina nopeasti. Katsastusasemilla uusi tekniikka saattaa tuottaa päänvaivaa.

Esimerkiksi kuljettajan väsymyksen tunnistimia on erilaisia. Joissakin autoissa kojelautaan syttyy kahvikupin varoitusvalo muistuttamaan kuljettajaa siitä, että tauko olisi paikallaan. Joissakin autoissa järjestelmät ovat kehittyneempiä ja voivat perustua esimerkiksi kuljettajan vireystilan tarkkailuun kameran avulla.

– Katsastusta koskevissa säädöksissä ei ole juurikaan huomioitu sitä, miten autoihin koko ajan lisääntyvään tekniikkaan pitäisi suhtautua, sanoo katsastusaseman vastaava Anssi Venäläinen Vantaan Koivuhaan autokatsastuksesta.

Venäläisen mukaan uusi tekniikka ja uudet turvajärjestelmät arvioidaan katsastuksessa hyvin pitkälti auton omien vikailmoitusten perusteella. Katsastuksen arviointiperusteiden mukaan auto on korjattava tai hylättävä katsastuksessa, jos turvajärjestelmän merkkivalo ilmoittaa viasta.

Aina katsastajilla ei ole kuitenkaan varmuutta siitä, millaisiin vikailmoituksiin tulisi reagoida.

– Nykyään autoissa voi olla niin monenlaista järjestelmää, ettei välttämättä ole selvää, mikä luokitellaan turvajärjestelmäksi, Venäläinen sanoo.

Monissa autoissa on jo vuosia ollut esimerkiksi automaattinen pysäköintiavustin. Katsastuksessa voi herätä kysymys siitä, onko tässä kyse turvajärjestelmästä.

Autoa katsastetaan.
Muutaman vuoden vanhoissa autoissa voi olla turvajärjestelmiä, joita ei ole mainittu katsastuksen arvosteluperusteissa.Kristiina Lehto / Yle

Venäläinen vaatiikin Traficomilta yksityiskohtaisempaa linjanvetoa siihen, mitä järjestelmiä autoista pitäisi katsastuksessa tarkastaa.

– Tuntuu, että välillä saattaa olla aika asemakohtaista, miten näitä asioita tulkitaan, hän sanoo.

Yksityisten Katsastustoimipaikkojen liiton (YKL) toiminnanjohtaja Björn Ziessler toteaa, että katsastajille on kyllä olemassa yhtenäiset katsastuskriteerit, mutta katsastuskohteita ei ole lueteltu tarpeeksi tarkasti uuden tekniikan osalta.

– Tästä johtuen joillakin katsastusasemilla voidaan jättää joitakin kohteita tarkastamatta, koska niiden tarkastamista ei suoranaisesti vaadita, Ziessler kertoo.

Hänen mukaansa sama auto voi saada erilaisen katsastuspäätöksen eri katsastusasemilla, kun asiassa on tulkinnanvaraa. Myös liikenneturvallisuus kärsii.

– Turvajärjestelmien toimivuus on liikenneturvallisuuden kannalta ehdottoman tärkeää. Katsastuksen kriteeristöön pitäisi saada tältä osin tarkennusta, että kaikilla katsastusasemilla olisi yhtenäinen käytäntö eri puolilla maata, Ziessler sanoo.

Katsastuksen perusteita päivitetään parhaillaan

Suomessa katsastusta säätelee pääosin EU:n katsastusdirektiivi.

Direktiivin vaatimukset on saatettu kansallisesti voimaan määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteissa, jossa on mainittu muun muassa katsastuksessa tarkistettavat kohteet ja miten tarkistus pääpiirteissään tehdään.

Autojen tarkistettavista turvajärjestelmistä on mainittu esimerkinomaisesti vain muutama, kuten kaistavahtijärjestelmä, vaihto-opastin, ajovakaudenhallintajärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Traficomin liikennekelpoisuustiimin vetäjän Teemu Toivasen mukaan autonvalmistajat tuovat markkinoille koko ajan uusia turvajärjestelmiä sellaisella vauhdilla, ettei niitä ole ehditty kirjaamaan katsastuksen arvosteluperusteisiin.

– Päivitämme säännöllisesti katsastuksen arvosteluperusteet -määräystä. Jos katsotaan tarpeelliseksi, niin määräystä voidaan tarkentaa esimerkiksi autojen turvajärjestelmien osalta, sanoo Toivanen.

Parhaillaan on menossa säädöshanke (siirryt toiseen palveluun), jossa katsastuksen arvosteluperusteita on tarkoitus tarkentaa.

Suunnitteilla on, että muutosten myötä sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin tulisi ajoneuvon turvallisuutta lisääviä uusia tarkastuskohteita. Tällaisia tarkastuskohteita olisivat esimerkiksi ajoneuvon sähköinen voimalaite tai kaasulaitteisto.

Samassa yhteydessä tarkasteluun tulevat mahdollisesti myös turvajärjestelmiä koskevat tarkemmat määräykset.

– Hankkeen edetessä arvioidaan mitä päivityksiä on tarpeen tehdä. Tässä yhteydessä kuullaan myös katsastusalaa, sanoo tiiminvetäjä Toivanen Traficomista.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 18. marraskuuta kello 23:een saakka.

Lue myös:

Uusi laki tuli voimaan, ja katsastusasemilla alkoi heti pudotuspeli: irtisanomisia, lomautuksia ja toimipaikkoja kiinni

Saisiko olla ruostesuojaus tai vian korjaus? Katsastuskonttoreiden keksittävä uusia palveluita, kun perinteinen toiminta vähenee

Lue seuraavaksi