1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. USA:n vaalit 2020

Käänsikö Fox News kelkkansa Trumpin suhteen? Kanavalla on esitetty viikon aikana hämmentäviä väitteitä mutta myös ärsytetty Trumpia

Moni seurasi jännityksellä, kutsuuko kanava demokraatti Joe Bidenia vastavalituksi presidentiksi, kun tarvittava valitsijamäärä täyttyi.

Presidentti Donald Trump maaliskuussa Valkoisessa talossa Fox Newsin keskustelutilaisuudessa. Kuva: Doug Mills / EPA

Kyllä: siinä se tuli.

Kun Yhdysvaltain itärannikon aikaa lauantaina puolelta päivin demokraattiehdokas Joe Bidenin voitto selvisi, Fox Newsissä alettiin käyttää hänestä termiä "president-elect" eli vastavalittu presidentti.

– Tie on selvä uudelle, vastavalitulle presidentille, sanoi Fox Newsin uutisankkuri Martha MacCallum.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Jo perjantain aamuohjelmassa oli viitattu vaalispekulaatioissa (siirryt toiseen palveluun) siihen, että Bidenista voisi tulla "vastavalittu presidentti". Lauantaina se oli kuitenkin jo fakta.

Perjantaina amerikkalainen tv-yhtiö ja Foxin kiivas kilpakumppani CNN kertoi Fox Newsin kierrättäneen (siirryt toiseen palveluun)talon sisällä kahta muistiota, joiden mukaan Bidenista ei pitäisi käyttää moista titteliä. Koska presidentti Donald Trump ei ole tunnustanut vaalitappiotaan ja on aloittanut oikeusprosessin monessa osavaltiossa, pitäisi muistioiden mukaan välttää termin käyttöä.

Vaalivilpistä ei ole kuitenkaan esitetty todisteita eikä oikeusprosessien uskota vaikuttavan enää vaalitulokseen.

Fox Newsissa ohjeistus kiistetään.

Vaalivilppiväitteille silti ilmatilaa

Uutisissa voittajan julistaminen ei tarkoita, etteivätkö monet kanavan juontajista olisi viime viikolla tukeneet Trumpia.

CNN tulkitsee, että Trumpin käynnistämä oikeusprosessi ja väitteet vaalivilpistä saivat Foxilla enemmän tilaa kuin vaikkapa CNN:llä.

Fox Newsin juontaja Sean Hannity. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

Esimerkiksi Trumpin tukijana ja ystävänä tunnettu juontaja Sean Hannity ehdotti torstai-iltana vaalien uusimista (siirryt toiseen palveluun) Pennsylvaniassa, jos ääntenlasku todetaan laittomaksi ja virheelliseksi.

Perjantai-iltana Tucker Carlson lietsoi epävarmuutta (siirryt toiseen palveluun) haastattelemalla Trumpin entistä puheenkirjoittajaa, joka puhui lähetyksessä vallankumousyrityksestä. Laura Ingraham puolestaan kehui Trumpin kauden saavutuksia, ja vetosi presidenttiin, jotta tämä "katsoisi tulevaisuuteen" ja hyväksyisi tappionsa kunniakkaasti ja rauhallisesti.

Fox julisti Arizonan Bidenille jo tiistaiyönä

Jo pian äänestyksen päätyttyä tiistaina Trumpin kampanja närkästyi siitä, että Fox News hyvin aikaisessa vaiheessa katsoi Bidenin voittaneen Arizonan valitsijat. Esimerkiksi uutistoimisto AP katsoi Arizonan päätyneen Bidenille vasta useampi tunti myöhemmin. Tulostilanne pysyi osavaltiossa monta päivää tiukkana.

New York Times kertoo, (siirryt toiseen palveluun) että Trumpin vävy Jared Kushner soitti myös keskiviikon vastaisena yönä Yhdysvaltain aikaa Foxin emoyhtiön suuromistajalle ja hallituksen puheenjohtajalle, Rupert Murdochille asiasta.

Mediamoguli Rupert Murdoch ja poikansa James Murdoch. James Murdoch erosi heinäkuussa News Corpin hallituksesta joidenkin yhtiön omistamien tiedotusvälineiden sisältöjä koskevien näkemyserojen vuoksi. Kuva: Andrew Gombert / EPA

Fox News pysyi kuitenkin kannassaan.

Lauantaina puolestaan juontaja Chris Wallace sanoi, että oikeusjutut tuskin menestyvät, koska ei ole merkkejä väärennetyistä äänistä (siirryt toiseen palveluun). Kanavalla haastateltiin myös kahta Pennsylvanian republikaanista osavaltioparlamentaarikkoa, joiden mukaan vaalivilpistä ei kanneta osavaltiossa huolta.

Kilpaileva yhtiö CNN arvioi (siirryt toiseen palveluun), että on liian aikaista väittää Murdochin imperiumin vaihtaneen puolta. Jossakin määrin Fox News kanava onkuitenkin kriittisempi. Murdochin niin ikään omistaman New York Postin Trump-mielisen neuvonantajan, Col Allanin ilmoitus jäädä eläkkeelle saattaa CNN:n mukaan olla myös merkki muutoksesta.

Ylen aikaisempi Yhdysvaltain-kirjeenvaihtaja Pirkko Pöntinen kirjoitti heinäkuussa 2017, että Donald Trumpin kannattajat uskovat presidenttinsä olevan todellisissa vaikeuksissa vasta silloin, kun Fox sen kertoo.

Trumpia kannattavat sivustot kritisoivat Foxia

Foxin toiminta on jo nyt herättänyt kiukkuista arvostelua pienemmissä Trumpia tukevissa medioissa. (siirryt toiseen palveluun) Varsinkin blogeissa Fox Newsia on syytetty petturuudesta.

Esimerkiksi Trumpia tukevalla American Greatness -sivustolla toimittaja Christopher Gage kirjoitti lauantaina näin:

– Jos haluat elää banaanivaltiossa, seuraa Fox Newsia. Mutta ole nopea ja nautiskele vielä kun voit, tämän fiaskon jälkeen Fox Newsia ei kauaa enää ole olemassa.

Fox Newsin toimitalo New Yorkissa. Kuva: Alba Vigaray / EPA

Äärioikeistolainen Breitbart-sivusto puolestaan niputti Foxin, AP:n, CNN:n ja MSNBC:n "korporaatio-mediaksi", jotka ovat julistaneet Bidenin voittajaksi prosessin ollessa vielä kesken. Valtamediaksi kutsuminen ei ole kehu, vaan leima, jolla amerikkalainen oikeisto iskee vastustajikseen mieltämiä tiedotusvälineitä.

Vaikka Fox News vähentäisikin tukeaan Trumpille, Yhdysvalloissa jää jäljelle republikaanien oikeistosiipeä tukevia medioita. Breitbarin ohella esimerkiksi kaapelikanava One America News Network rummuttaa (siirryt toiseen palveluun) edelleen sanomaa, jonka mukaan vaalivilppiä on tapahtunut ja Trump jatkaa taistelua.

Osa Trumpia tukevasta yleisöstä on jo ilmoittanut sosiaalisessa mediassa lopettavansa Fox Newsin seuraamisen.

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Sisältöä ei voida näyttää

Ylen palveluissa voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkista evästeasetuksesi, jos haluat säätää sisältöjen näkymistä Ylen palveluissa. Tarkistamalla evästeasetuksesi voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Joissain Twitter-viesteissä yllytetään Trumpia perustamaan oman televisiokanavansa, koska sille löytyy varmasti yleisöä Fox Newsiin pettyneistä. Trumpin aikeista perustaa oma tv-kanava on huhuttu jo vuodesta 2016 lähtien (siirryt toiseen palveluun).

Korjattu 11.11. klo 17.10: Carlsson toki haastatteli Trumpin entistä puheenkirjoittajaa, mutta tämän nimi on Darren Beattie, Ingraham puolestaan juontaa omaa ohjelmaansa, eli kyse on kahdesta eri Fox Newsin juontajasta.

Lue lisää:

Valitsijat vahvistivat Joe Bidenin presidentiksi – Yle seurasi USA:n vaalisyksyä

Uusi alku ystävän kanssa vai pettymys? – Näin Bidenin voittoon reagoitiin Berliinissä, Brysselissä, Moskovassa ja Pekingissä

TV-kanava: Trump saattaa suostua rauhanomaiseen vallanvaihtoon, vaikka syyttää vaaleja vilpillisiksi Twitterissä