1. yle.fi
  2. Uutiset

Tutkimus: ikäihmisen luusto hyötyy kevyestäkin liikunnasta

Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan jo runsas määrä jaloillaan oloa ja kevyttä liikkumista voi riittää ehkäisemään luun menetystä.

luusto
Vanha mies venyttelee yleisurheilukentällä.
Luuston vahvistaminen ei edellytä ikäihmiseltä juoksuradalla rehkimistä tai muita raskaita liikuntasuorituksia. Kuvituskuva.Greg Huglin / Stock Connection / REX / AOP

Iäkkäiden luut hyötyvät kevyestäkin liikunnasta, kertoo Jyväskylän yliopiston uusi tutkimus. Tutkimuksessa havaittiin yhteys vähän liikkuvien ikäihmisten kevyen liikunnan ja lonkan alueen vahvemman ja tiheämmän luukudoksen välillä.

Tutkijoiden mukaan tulos oli yllättävä, sillä nimenomaan kovia tärähdyksiä sisältävää liikuntaa, kuten hyppelyä ja juoksua, on pidetty voimaharjoittelun ohella muun väestön tapaan myös iäkkäiden luuston kestävyyden kannalta tehokkaimpana liikuntana.

Sen sijaan päivittäisen liikkumisen yhteydestä luun lujuuteen on iäkkäillä aiemmin tehty vain vähän tutkimusta.

Väitöskirjatutkija Tiina Savikankaan mukaan tutkimuksesta voi päätellä, että jo runsas määrä jaloillaan oloa ja kevyttä arjen liikkumista voi riittää ehkäisemään luun menetystä niillä iäkkäillä, jotka harrastavat vähän liikuntaa.

Tutkimukseen osallistui 284 suosituksia vähemmän liikkuvaa 70–85-vuotiasta henkilöä.

Lue seuraavaksi