1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. lentoliikenne

Kotimaan lakkautettaville lentoreiteille haetaan uusia yhtiöitä – Traficom: "Lennot jatkuvat keskeytyksettä"

Pian alkavalla kilpailutuksella etsitään lentoyhtiöitä hoitamaan lentoja Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin, Kokkolaan ja Savonlinnaan.

lentoliikenne
Finnairin ATR-matkustajalentokone Jyväskylän lentoaseman platalla.
Finnair lentää Jyväskylään maaliskuun loppuun asti kahdesti viikossa. Petri Aaltonen / Yle

Lähes puolet Suomen sisäisistä lentoreiteistä lennetään ensi keväästä alkaen valtion tuella. Poikkeuksellinen tilanne johtuu siitä, että koronapandemia on romahduttanut lentomatkustuksen ja Finnair lopettaa maaliskuun lopulla lennot viidelle kotimaan kentälle.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valmistelee kilpailutusta, joka varmistaisi lentojen jatkumisen huhtikuusta vuoden loppuun asti.

– Tavoite on, että arkipäivisin olisi vähintään kaksi edestakaista lentoa, sanoo johtaja Pipsa Eklund Traficomilta.

Kilpailutus käynnistyy heti, kun tarvittavat rahat löytyvät ensi vuoden budjetista.

Pipsa Eklund on Traficom johtaja.
Johtaja Pipsa Eklund Traficomilta arvioi, että joillakin reiteillä otetaan käyttöön nykyisten noin 70-paikkaisten matkustajakoneiden sijasta pienempiä koneita. Markku Rantala / Yle

Maakuntien toiveena on erityisesti varhainen aamulento Helsinki-Vantaalle, jolloin kentältä pääsisi jatkamaan lyhyellä vaihdolla Euroopan jatkolennoille.

– Jyväskylän lentomatkustajista peräti 85 prosenttia jatkaa suoraan ulkomaille, joten tämä on meille erittäin tärkeää, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Lentojen määrä riippuu siitä, paljonko valtion ensi vuoden budjettiin sisältyy rahaa lentojen ostopalveluihin. Ylen arvion mukaan yhdeksän kuukauden lennot tulevat maksamaan valtiolle 10–15 miljoonaa euroa.

– Mikäli tarjoukset ovat ylihintaisia, niin sitten joudutaan karsimaan lentoja, sanoo Pipsa Eklund.

Jyväskylän lentoaseman lähtöselvitys.
Jyväskylän lentoaseman kautta kulki lokakuussa yhdeksän henkilöä. He matkustivat liikelennolla suoraan ulkomaille. Finnair aloitti lennot uudelleen marraskuussa. Petri Aaltonen / Yle

Kilpailutus voi tuoda uusia lentoyhtiöitä Suomeen

Suomen tuleva lentoliikenteen kilpailutus on herättänyt jo ennakkoon kiinnostusta lähialueella toimivissa alueellisissa lentoyhtiöissä. Jokaiselle reitille valitaan lentoyhtiö erikseen. Sama yhtiö voi voittaa kilpailutuksen useilla reiteillä.

Esimerkiksi virolainen lentoyhtiö on ilmoittanut olevansa kiinnostunut aloittamaan Suomen sisäiset lennot, myös ruotsalaisia lentoyhtiötä on tutustunut tarjolle tuleviin reitteihin.

Kilpailutuksessa on mukana myös Finnair, joka jättää toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan oman tarjouksensa ostoliikenteeksi muuttuvista reiteistä.

– Toivomme, että tulisi hyvä kilpailu. Kaikki yhtiöt, jotka täyttävät edellytykset, ovat tervetulleita, pohtii Pipsa Eklund.

Myös maakuntakentillä toivotetaan uudet lentoyhtiöt tervetulleeksi Suomeen. Tosin toiveena on lentoyhtiöiden välinen yhteistyö.

– Arvostamme sitä, että esimerkiksi matkalaukut menevät suoraan perille määränpäähän, eikä niitä tarvitse käydä välillä hakemassa hihnalta Helsinki-Vantaalla, sanoo Ari Hiltunen.

Matkaketjut vaihtoehto kalliille lennoille

Yksi tulevaisuuden tapa matkustaa ovat erilaiset matkaketjut. Esimerkiksi Joensuusta pääsee jo taksilennolla Kuopion kentälle niinä päivinä, jolloin Pohjois-Karjalasta ei ole suoria lentoja Helsinki-Vantaalle.

Jyväskylässä on mietitty junan ja lennon yhdistämistä, tosin aikataulut eivät sovi yhteen.

– Tällä hetkellä junalla ei ehdi Helsinki-Vantaalta lähtevään Euroopan lentojen aamuaaltoon, joten vielä se ei ole vaihtoehto.

Keski-Suomesta tulevat liikematkustajat eivät myöskään käytä varhaista bussivuoroa, vaan yöpyvät mieluummin lentoa edeltävän yön lentokenttähotellissa.

Finnairin ATR-matkustajalentokone platalla edestä päin.
Kajaanin ja Jyväskylän lennot on tarkoitus yhdistää kilpailutuksessa kolmiolennoiksi, koska matkustajamäärät ovat liian vähäiset suorille lennoille. Petri Aaltonen / Yle

Kuntien tukea tarvitaan jo vuonna 2022

Valtion ostoliikenne kattaa lennot Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan yhdeksän kuukauden ajalta vuonna 2021.

– Valtio on sitoutunut tukemaan lentoja vain ensi vuonna, ja tavoitteena on, että kotimaan lennot toimisivat markkinaehtoisesti vuonna 2022, sanoo johtaja Pipsa Eklund.

Poikkeuksen tekee Savonlinna, jonne operaattori kilpailutetaan neljäksi vuodeksi.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA on arvioinut, että lentoliikenteen elpyminen koronapandemiasta tulee kestämään useita vuosia. Tuolloin kuntien ja maakuntien tulisi osallistua tappiollisten lentojen ylläpitämiseen vuodesta 2022 alkaen.

– Tämä keskustelu täytyy käydä valtion, kuntien ja toimijoiden kanssa. On mielenkiintoista nähdä, saadaanko lentoyhtiöehdokkaat sitoutettua lyhyeen sopimukseen, vai tarvitaanko muitakin toimia, pohtii Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Lue seuraavaksi