Uusiutuvien ja kierrätyspolttoaineiden käytöllä voidaan vähentää pienhiukkasten lukumääräpäästöjä työkoneissa, voimaloissa ja laivoissa, kertoo tuore väitöstutkimus.
Diplomi-insinööri Teemu Ovaskan energiatekniikan alan väitöskirjassa on tutkittu erikokoisten dieselmoottoreiden pienhiukkasten lukumääräpäästöä eri polttoaineilla sekä niiden seoksilla, joissa on käytetty uusiutuvia tai kierrätettyjä raaka-aineita.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että uudet polttoainevaihtoehdot vähensivät pakokaasuhiukkasten kokonaislukumäärää. Tutkimusta voidaan hyödyntää esimerkiksi moottorivalmistuksessa, polttoaineiden tuotannossa tai jalostuksessa.
Uusia polttoaineita tarvitaan maailmalla päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.
– Nestemäisiä polttoaineita ja polttoaineseoksia tarvitaan yhä tulevina vuosikymmeninä siitä huolimatta, vaikka maakaasun käyttö on yleistynyt etenkin voimala- ja laivamoottoreissa, kertoo Ovaska.
Tutkimus esitellään Vaasan yliopistossa tänään järjestettävässä väitöstilaisuudessa.