1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kuopion bussiturma

Syyttäjä vaatii linja-autonkuljettajalle vähintään kahden vuoden ehdotonta tuomiota – Yle seurasi Kuopion bussiturman oikeudenkäyntiä

Onnettomuus tapahtui moottoritien rampilla Kuopiossa reilut kaksi vuotta sitten. Yle seurasi kello 10 alkanutta oikeudenkäyntiä.

Kuopion bussiturman oikeuskäsittely alkoi tänään Pohjois-Savon käräjäoikeudessa kello 10. Kuva: Toni Pitkänen / Yle
  • Vuonna 2018 tapahtuneen Kuopion bussiturman oikeuskäsittely alkoi maanantaina Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. Syyttäjä vaatii linja-autonkuljettajalle rangaistusta neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 13 törkeästä vammantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
  • Syyttäjä vaatii onnettomuusbussia kuljettaneelle miehelle vähintään kahden vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta.
  • Bussiturmassa on syytettynä vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies. Hän ajoi Kuopioon matkalla olleen karaokekerhon tilausbussia.
  • Bussiturma tapahtui Kuopiossa 24. elokuuta 2018. Kuljettaja ei saanut pysäytettyä linja-autoa moottoritieltä poistuttaessa. Bussi törmäsi liittymässä suojakaiteeseen ja putosi noin kymmenen metriä junaradalle.
  • Tästä aiemmasta jutusta voit lukea onnettomuuden tapahtumista.
  • Yle seurasi tässä jutussa oikeudenkäynnin ensimmäistä päivää.
  • Oikeudenkäynnin alussa julkiseksi tulleesta poliisitutkinnasta voit lukea tästä jutusta.

Bussiturman käsittelylle on varattu yhteensä kuusi istuntopäivää. Juttua käsitellään tällä viikolla maanantaista keskiviikkoon. Ensi viikolla istuntopäiviä on myös kolme, maanantaista keskiviikkoon.

Oikeus kävi maanantaina iltapäivällä vajaat 30 minuuttia läpi vastaajan eli linja-autonkuljettajan terveystietoja yleisön olematta läsnä.

Oikeus kuulee osaa asianomistajista jo tiistaiaamuna. Myös vastaajaa kuullaan jo tiistaina.

Syyttäjä kävi aamupäivällä läpi jutun kirjallisia todisteita. Linja-auton piirturinkiekko säilyi onnettomuudessa hyväkuntoisena.

Oikeus sai myös tietoa matkan edistymisestä Pohjois-Ruotsin Kalixista Kuopioon. Syyttäjä esitteli myös ajopiirturin tietoja linja-auton nopeudesta ennen onnettomuutta.

Linja-auton nopeus noin minuuttia ennen onnettomuutta oli 92 kilometriä tunnissa. Rampilla nopeus on ollut 84 kilometriä tunnissa ja sitten 56 kilometriä tunnissa.

Liikenteenjakajaan törmätessä nopeus oli mahdollisesti 48 kilometriä tunnissa. Linja-auton törmätessä liittymässä henkilöautoihin nopeus oli 43 kilometriä tunnissa.

Junaradan kallioleikkaukseen törmätessä linja-auton nopeus oli syyttäjän mukaan 40 kilometriä tunnissa.

Syyttäjä: Kuljettaja painoi liittymässä jarrun sijasta kaasua

Syyttäjän mukaan kuljettaja on painanut liittymässä vahingossa kaasun pohjaan. Kuljettaja on huomannut erehdyksensä, mutta hän ei enää löytänyt jarrupoljinta.

Pohjois-Savon ely-keskuksen liikennetekninen asiantuntija arvioi lausunnossaan, että linja-auton vauhti on ollut liittymässä kova eikä voimakkaasti hidastuva. Asiantuntijan mukaan linja-autonkuljettaja ei jarruttanut tilanteessa.

Puolustuksen mukaan vastaaja ei syyllistynyt liittymässä merkittävään nopeuden ylittämiseen liikennemerkkeihin nähden.

Olosuhteisiin nähden nopeus oli liiallinen ja puolustus pitää kuljettajan toimintaa perusmuotoisena liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Oikeudelle esitettiin useita valokuvia onnettomuusliittymästä ja linja-autonrenkaiden liittymään jääneistä jäljistä.

Syyttäjän mukaan linja-autonkuljettaja ei ollut enää Kuopioon saavuttaessa sellaisessa vireystilassa, jossa kuljettajan olisi pitänyt olla.

Syytteen mukaan kuljettaja on laiminlyönyt huolehtia siitä, että hän olisi noin 450 kilometrin mittaisen ajonsa aikana säilyttänyt tarkkaavaisuutensa sairastamiensa sairauksien johdosta.

Syyttäjän mielestä kuljettajalla ei ollut riittävää tarkkaavaisuutta ja vireystilaa, jolloin hänen ajonsa on ollut poukkoilevaa ja holtitonta.

Ryhmä piti matkalla kolme taukoa Oulun ja Kuopion välillä, viimeinen tauko oli Lapinlahdella.

Onnettomuuden jälkeen tehtyjen teknisten tutkimusten mukaan linja-auto oli liikennekelpoinen eikä sen jarruissa ollut teknistä vikaa.

Syyttäjän mukaan linja-auton jarruttamattomuus onnettomuusliittymässä johtui kuljettajasta.

Vakuutusyhtiö vaatii vastaajalta vakuutusmaksuja runsaat 459 000 euroa ja lisäksi oikeudenkäyntikulut.

Vakuutusyhtiö Turva on korvannut onnettomuuteen liittyen heinäkuuhun mennessä 680 000 euroa, joista 73 000 euroa on omaisuusvahinkoja.

Niitä vaaditaan vastaajalta. Myös henkilövahingoista osa vaaditaan vastaajalta.

Vastaaja ei ole mielestään laiminlyönyt kuljettajana velvollisuuksiaan. Hän myöntää perusmuotoisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen.

Vastaaja kiistää törkeät kuolemantuottamukset, hän myöntää perusmuotoiset kuolemantuottamukset.

Vastaaja kiistää törkeän vammantuottamuksen. Hän myöntää perusmuotoisen vammantuottamuksen.

Vastaaja kiistää perusteiltaan vakuutuskorvaukset. Hän ei ole mielestään syyllistynyt törkeään huolimattomuuteen.

Osa onnettomuusbussin matkustajista laiminlöi turvavöiden käyttöä ja se on puolustuksen mukaan myötävaikuttanut henkilövahinkoihin.

– Poikkeuksellista tässä tapauksessa on, että osallisena oli linja-auto ja sitä kautta kuolleita ja loukkaantuneita oli paljon, sanoo erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö.

Yle seurasi oikeudenkäynnin ensimmäisen päivän etenemistä tässä artikkelissa.

Erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö Kuopion bussiturman oikeudenkäynnissä Pohjois-Savon käräjäoikeudessa 16.11.2020. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Oikeudenkäynti jatkuu tiistaina kello 9.

Onnettomuudessa bussi syöksyi liittymän yli junaradalle

Tuhoisa bussiturma tapahtui elokuussa 2018 Kuopion Leväsellä. Tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä sillalta ja päätyi kyljelleen junaradalle.

Onnettomuudessa kuoli neljä ja loukkaantui 22 ihmistä. Loukkaantuneista 17 oli bussin kyydissä. Myös linja-auton kuljettaja loukkaantui itse.

Turmabussin kyydissä oli Pohjois-Ruotsissa asuvia eläkeläisiä. He olivat karaokekerhon matkalla. Kuljettajana toimi vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies. Bussi lähti matkaan Kalixista Pohjois-Ruotsista ja sen määränpää oli Kuopio, jossa onnettomuus tapahtui.

Jutun oikeudenkäynnissä hyödynnetään videoyhteyksiä. Asian käsittely tapahtuu Pohjois-Savon käräjäoikeudessa Kuopiossa, mutta syytetty ja suurin osa asianomistajista osallistuvat käsittelyyn videon välityksellä Lapin käräjäoikeudessa Kemissä ja Rovaniemellä.

Tapauksen päätyminen käräjille vei yli kaksi vuotta. Esitutkinta oli pitkä, sillä asianomistajia on paljon. Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus teki oman selvityksensä turmasta.

Kuljettajan terveydentila vaikutti

Kuolemantuottamuksesta liikenneonnettomuudessa tuomitaan yleensä vankeusrangaistukseen.

– Olennaista on, onko kyse tahallisesta teosta vai jostain lievemmästä, esimerkiksi törkeästä huolimattomuudesta. Se määrittää, onko mahdollista antaa lievempiä rangaistuksia, lähinnä tietenkin sakkorangaistuksia, erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö sanoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuljettajan terveydentila ja kokemattomuus onnettomuusauton ominaisuuksista vaikuttivat tapahtumien kulkuun.

– Kuljettajan terveydentila on erittäin olennainen tässä onnettomuudessa. Raskas ajosuoritus pitkäaikaissairauksineen oli vaikuttamassa onnettomuuteen, sanoi tutkinnanjohtaja Kai Valonen Ylelle huhtikuussa 2019.

Turma tapahtui Leväsen liittymässä Kuopion moottoritiellä. Kuva: Matti Myller / Yle

Onnettomuustutkinta antoi suosituksia linja-autonkuljettajien ajoterveydestä

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuljettajalla ei ollut paljoa kokemusta onnettomuusbussista. Tämän vuoksi hän ei tuntenut eikä osannut käyttää riittävän hyvin sen hallintalaitteita, kuten vakionopeudensäädintä ja hidastinta.

Kuopion bussiturman onnettomuusbussi teknisessä tutkinnassa. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Onnettomuuteen vaikutti suuri tilannenopeus rampille ajaessa.

Taustalla oli myös kuljettajasta riippumattomia tekijöitä. Moottoritieltä pois johtava ramppi oli lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki, Onnettomuustutkintakeskus totesi.

Onnettomuustutkintakeskus antoi Kuopion bussiturmaan liittyen turvallisuussuosituksia. Ne koskivat muun muassa linja-autonkuljettajien ajoterveyden seurantaa.

Yle seuraa bussiturman oikeudenkäynnin tapahtumia sekä Kuopiossa että Kemissä.

Lue myös:

Kuopion turmabussin kuljettajalla ei muistikuvia kohtalokkaalle rampille ajosta – matkustaja kauhistui: "Yhtäkkiä auto kiihdytti ja alkoi mennä kuin raketti"

Kuopion turmabussin kuljettajalla oli pitkäaikainen sairaus ja takanaan 700 kilometrin ajomatka: "Terveydentila oli erittäin olennainen tässä"

Kuopion tuhoisan bussiturman tapahtumien kulku on pääosin selvillä: kuljettajan terveys, kokemattomuus ja olosuhteet vaikuttivat onnettomuuteen

Näin Kuopion bussiturman ratkaisevat alkuminuutit menivät – "Tuota nopeammin ei vain onnistu"

Kotiinpaluu koko Suomea järkyttäneen bussionnettomuuden jälkeen: "Heti kun herää, tulee mieleen, että itsellä ei ollut vielä vuoro lähteä"