1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kuopion bussiturma

Kuopion turmabussin kuljettajalla ei muistikuvia kohtalokkaalle rampille ajosta – matkustaja kauhistui: "Yhtäkkiä auto kiihdytti ja alkoi mennä kuin raketti"

Kovaa vauhtia kulkeneen linja-auton matkustajat olivat paniikissa ennen bussin putoamista junaradalle.

Onnettomuusbussiin tehtiin vuonna 2018 laaja tekninen tutkinta. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Maanantaina julkiseksi tullut poliisitutkinta kuvaa Ruotsin Kalixista Kuopioon elokuussa 2018 matkanneen onnettomuusbussin tapahtumia huolta herättäviksi alusta lähtien.

Matka päättyi neljän ihmisen kuolemaan ja yli kahdenkymmenen henkilön loukkaantumiseen Kuopiossa.

Eläkkeellä olevien karaokekerholaisten matka alkoi varhain aamulla Kalixissa epävarmoissa merkeissä. Osa matkustajista koki olonsa turvattomaksi jo alkumatkasta. Heidän mielestään kuljettaja ajoi lähdön jälkeen huomattavan lähellä edellä ajaneita ajoneuvoja.

Aamupäivällä yhä useammat matkustajat kiinnittivät huomiota kuljettajan epävarmaan ja seilaavaan ajotyyliin. Matkustajat kertoivat kuulusteluissa kuljettajan ajaneen kovaa vauhtia ja ajoradan reunaviivojen päällä. Ohituksia pidettiin myös vaarallisina.

Esitutkinnan mukaan matkustajien huoli kasvoi entisestään iltapäivällä ja kuljettajaa pyydettiin tuloksetta ajamaan hiljempaa.

– Puolesta välin matkaa alkoi ensimmäisen noin 40 minuutin tauon jälkeen kuljettajan ajo olla outoa. Ajo oli sellaista koikkaamista. Hän seilasi linja-autolla omalla kaistallaan ja luulen, että auto meni myös oman kaistan ulkopuolelle. Mielestäni myös vauhti oli kova, kertoi Kalixista vaimonsa kanssa matkalle lähtenyt mies kuulustelussa.

– Kuulin muidenkin puhuvan kuljettajan ajotyylistä. Tunnelma bussissa oli jotenkin jännittynyt kuljettajan ajotyylin vuoksi, muisteli toinen matkustaja.

Matkanjohtaja Veikko Sädesuo tiedusteli kuljettajalta kahteen otteeseen vointia ja sitä oliko hän väsynyt.

– Hän tiuskaisi minulle, että nyt ei ole siitä kysymys. Hän ei muuta sanonut. Olin jo tehnyt itse päätöksen, että tämän kuskin mukana me ei lähdetä kotiin. Olisin soittanut perillä Kemin liikenteelle, että hankkii uuden kuljettajan.

Onnettomuus tapahtui vain hieman ennen määränpäätä

Kohtalokas onnettomuus tapahtui vain hieman ennen 700 kilometrin mittaisen matkan päättymistä kun linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä sillalta. Bussi putosi kyljelleen junaradalle.

– Vauhti oli lähellä moottoritievauhtia ja koko ajan vain odotin, milloin alkaa hiljentämään. Useat ihmiset keulapuolella kyllä huomasivat ja näkivät, että tässä voi käydä huonosti, kertoi Sädesuo kuulustelussa.

Haaparannalta kyytiin noussut mies istui kuljettajan takana ensimmäisellä penkkirivillä. Hän kertoi, että näki paikaltaan nopeusmittarin ja vauhtia oli rampilla yli 95 kilometriä tunnissa.

– Kun auto meni rampille, niin ensin se tuntui menevän vapaalla ja sitten yhtäkkiä auto kiihdytti ja alkoi mennä kuin raketti. En huomannut missään vaiheessa rampilla jarrutusta. Sitten alkoi kuulua pauketta ja näin kun linja-auto osui pieniin autoihin, kertoi yksi naismatkustajista poliisille.

Linja-auto osui risteyksessä viiteen autoon.

– Ennen törmäyksiä auto seilasi ja meni kallistuneena vasemmalle. Näin selvästi ikkunasta ojan. Se näytti silmiini ojalta, mutta se olikin lopulta rotko. Tämän jälkeen seuraavan kerran muistan kun olen ulkona junaraiteen vieressä istumassa. Huomasin yläpuolellani sen linja-auton ja minulle tuli tunne, että pitää päästä pois siitä, että se pian tippuu päälle ja kuolen siihen, kertoi nainen.

Haaparannalta matkalle lähtenyt mies muisti törmäyksen kaiteeseen.

– Siinä vaiheessa tuli yhtäkkiä aivan hiljaista parin kolmen sekunnin ajaksi. Tämä aika käsittää sen kun auto lentää kaiteen läpi ja osuu keulallaan kallioon. Tätä ennen bussissa oli kuitenkin kova huuto ja paniikki.

– Tuon hiljaisen hetken aikana kukaan ei sanonut mitään. Kaikki olivat täysin hiljaa. Linja-autokaan ei pitänyt ääntä. Hiljainen hetki kesti siihen saakka kunnes bussin keula osui kallioon ja tämän jälkeen perä tuli myös maahan.

Kuljettajan viimeiset muistikuvat Kallansilloilta

Kuljettaja itse sanoi kuulusteluissa ajaneensa nopeusrajoitusten mukaan ja asianmukaista tilannenopeutta käyttäen. Hän myös kiisti seilanneensa ajokaistalla ja muisteli, että normaalisti sujuneita ohituksia oli vain muutama

Hän kertoi marraskuussa 2018 järjestetyssä lisäkuulustelussa, että ei muista kohtalokkaalle Kolmisopen rampille nousua vaan viimeiset muistikuvat ovat Kallansilloilta.

– Muistan, kun ylitimme Kallansillat. Siinä kohtaa minulle tuli kyyneleet silmiin, kun muistelin edesmennyttä serkkuani. Sitten minulla ei ole muistikuvia. En muista rampille siirtymisestä mitään.

Kallansiltojen pohjoispäästä on matkaa onnettomuusliittymään noin 14 kilometriä.

Elokuussa 2018 kuljettaja oli muistanut rampille ajosta sen, että hän nousi normaalisti rampille ja vauhtia oli 80–90 kilometriä tunnissa. Hän sanoi, että oli jo tuolloin hiljentänyt vauhtia moottoritienopeudesta.

– Minulla ei ole lainkaan muistikuvia siitä ramppia pitkin ajamisesta. Seuraava muistikuva on se, että olen siinä risteyksessä ja näin punaiset liikennevalot ja en ehtinyt enää jarruttaa.

– Arvioin, että minun nopeus on ollut silloin noin 70 km/h. Yritin kääntää siitä oikealle, koska se kaista oli tyhjä. Se auto ei enää kääntynyt.

Painoiko kuljettaja jarrun sijasta kaasupoljinta?

Elokuun 2018 lopussa järjestetyssä kuulustelussa kuljettaja kertoi, että jarru ei toiminut.

– Jarru ei reagoinut ollenkaan. Luultavasti olen yrittänyt jarruttaa jo aiemmin. Eli siinä vaiheessa, mistä minulla ei ole muistikuvia. Jarrupolkimen taakse on saattanut mennä joku este, joka on estänyt minun jarruttamiseni.

Poliisi kysyi kuljettajalta, oliko jarruissa hänen mielestään vikaa ennen onnettomuustilannetta ja sen sattuessa.

– Minun mielestäni oli, mutta minut on niin painettu alas tämän Onnettomuustutkintakeskuksen toimesta, että en uskalla sanoa siihen mitään. He tulivat sanomaan minulle onnettomuuspäivän iltana, että jarruissa ei ole mitään vikaa.

Marraskuun lisäkuulustelussa mies myönsi, että ei huomannut matkan aikana jarruissa mitään vikaa vaan auto toimi täysin normaalisti.

– Koska minulla ei ole muistikuvia, en pysty sanomaan mitään jarrujen toiminnasta rampilla ja onnettomuustilanteessa.

Teknisessä tutkinnassa linja-auton jarruista ei löydetty vikaa. Mieheltä kysyttiin kuulustelussa oliko mahdollista, että hän painoi jarrun sijasta kaasua.

– Kuvaa katsoessani huomaan, että polkimet ovat aika lähekkäin. Eihän sitä tiedä, mitä siinä hätääntyessä on tapahtunut.

Miehellä oli vain vähän kokemusta turmabussilla ajamisesta.

– Kyseinen bussi ei ollut minulle kovinkaan tuttu. Olin tehnyt sillä pari kolme reissua aikaisemmin. Se merkkikin on täälläpäin melko harvinainen.

Kuljettaja: En tiputtanut nopeutta tarpeeksi

Poliisi kysyi mieheltä kuulusteluissa, mistä onnettomuus hänen mielestään johtui.

– Olen tätä pohtinut. Minun vikaani tässä on mielestäni se, että en ole tarpeeksi paljon tiputtanut nopeutta koko matkalla ramppia ylös.

Useat matkustajat kertoivat, että kuljettaja vaikutti ennen onnettomuutta epävarmalta oikeasta reitistä moottoritieltä matkan päätepisteeseen. Kuljettaja kuitenkin kiisti sen ja sanoi liikennejärjestelyjen olevan tuttuja hänelle.

Kuljettaja kertoi ajokuntonsa olleen hyvä eikä hän tuntenut itseään väsyneeksi. Useat matkustajat kuitenkin arvelivat miehen olleen väsynyt ja tämän vaikuttaneen onnettomuuteen.

Kuljettaja sanoi joutuneensa pitämään takapenkin matkustajia silmällä ajon aikana, koska hän koki heidän metelöivän ja liikkuvan autossa jatkuvasti.

– Ajooni ei heidän käyttäytyminen vaikuttanut, mutta jouduin pitämään takapenkkiläisiä silmällä taustapeilistä.

Matkan edetessä matkustajat kävivät tiheään auton etuosassa kertomassa vitsejä mikrofoniin ja kuljettajan mukaan tämäkin piti häntä virkeänä.

Esitutkinnan mukaan kuljettaja oli noudattanut ajo- ja lepoaikasäännöksiä matkan aikana. Hänen ajo-oikeutensa oli riittävä linja-auton kuljettamiseen, ja hän oli erittäin kokenut työssään.

Bussia ajanutta vuonna 1951 syntynyttä ylitorniolaista miestä syytetään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 13 törkeästä vammantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Hän loukkaantui myös itse turmassa.

Syyttäjä vaatii miehelle vähintään kahden vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta Pohjois-Savon käräjäoikeudessa alkaneessa oikeudenkäynnissä.

Lue myös:

Syyttäjä vaatii linja-autonkuljettajalle vähintään kahden vuoden ehdotonta tuomiota – Yle seurasi Kuopion bussiturman oikeudenkäyntiä

Veikko Sädesuo menetti neljä ystäväänsä ja sai itse vammoja Kuopion bussiturmassa – vaikeat muistot revitään taas auki, kun oikeudenkäynti alkaa

Kuopion turmabussin kuljettajalla oli pitkäaikainen sairaus ja takanaan 700 kilometrin ajomatka: "Terveydentila oli erittäin olennainen tässä"

Kuopion tuhoisan bussiturman tapahtumien kulku on pääosin selvillä: kuljettajan terveys, kokemattomuus ja olosuhteet vaikuttivat onnettomuuteen

Näin Kuopion bussiturman ratkaisevat alkuminuutit menivät – "Tuota nopeammin ei vain onnistu"

Kotiinpaluu koko Suomea järkyttäneen bussionnettomuuden jälkeen: "Heti kun herää, tulee mieleen, että itsellä ei ollut vielä vuoro lähteä"