1. yle.fi
  2. Uutiset

Lentäjien koulutuksesta tuttu simulaattoriopetus aloitetaan myös ratikkakuskeilla – HKL: kuolemaan johtaneet raitiovaunuonnettomuudet harvinaisia

HKL harkitsee myös vaunun ympärillä tapahtuvasta liikkeestä varoittavan kamerajärjestelmän hankkimista.

onnettomuudet
Kynttilöitä raitiovaunuonnettomuuden tapahtumapaikalla.
Alle 15-vuotias lapsi kuoli jäätyään raitiovaunun alle Helsingin Mäkelänkadulla sunnuntai-iltana.Kristiina Lehto / Yle

Helsingin kaupungin liikennelaitos eli HKL haluaa parantaa raitiovaununkuljettajien ja metrojunankuljettajien koulutusta ajosimulaattorin avulla. Simulaattorin ohjaamo vastaa vaunun ohjaamoa ja laitteeseen on mallinnettu Helsingin raitiotie- ja metroverkko.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo, että hankinta on ollut käynnissä jo pari vuotta ja laite saadaan opetuskäyttöön vuoden kahden sisällä.

– Näin kuljettajakoulutuksessa voidaan nykyistä paremmin harjoitella vaikeita tilanteita, joita tosiajossa tulee harvakseltaan, mutta simulaattorissa niitä pystyy toistamaan.

Lehmuskoski toivoo simulaattoriopetuksen parantavan liikenneturvallisuutta entisestään.

Helsingin Mäkelänkadulla tapahtui sunnuntai-iltana alle 15-vuotiaan kuolemaan johtanut raitiovaunuonnettomuus. Helsingin poliisi tiedotti tänään maanantaina jatkavansa liikennevalo-ohjatulla suojatiellä tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski ei osaa vielä tuoreeltaan sanoa, mitä seurauksia tapauksesta on liikennelaitoksessa.

– Siitä täytyy tehdä perusteelliset tutkimukset ja arvioida tilannetta.

Lehmuskosken mukaan kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat raitioliikenteessä äärimmäisen harvinaisia.

Vuosittain lieviä töytäisyjä jalankulkijoiden kanssa tapahtuu noin viitisentoista.

– Jalankulkijaonnettomuudet ovat vähenemässä. Vuonna 2018 onnettomuuksia oli 16, vuonna 2019 niitä oli 15 ja tänä vuonna on ollut yhdeksän ennen tätä onnettomuutta.

– Jokainen onnettomuus, niin lievä kuin vakavakin, on kuitenkin liikaa, Lehmuskoski lisää.

Ajoturvallisuus voisi parantua kamerajärjestelmällä

Yksi jalankulkijaturvallisuuteen vaikuttava tekijä on vaunun muotoilu. Uusissa raitiovaunuissa keula on pyritty muotoilemaan siten, että törmäyksessä keulan muoto estäisi jalankulkijan joutumisen vaunun alle.

– Tätä on näissä viimeisimmissäkin vaunuhankinnoissakin mahdollisimman hyvin pyritty ottamaan huomioon. Mutta kaikissa tilanteissa sekään ei estä [onnettomuutta]. Esimerkiksi eilisessä tilanteessa niin ei käynyt, vaikka onnettomuusvaunu oli uutta vaunutyyppiä, Lehmuskoski kertoo.

Pidemmällä aikavälillä HKL pyrkii lisäämään raitiovaunujen ajoturvallisuutta digitalisaation avulla. HKL harkitsee kamerajärjestelmän ja siihen liittyvän kuvantulkintajärjestelmän hankkimista. Se kuvaisi vaunun vierustoja ja antaisi kuljettajalle tarvittaessa hälytyksen lähistöllä liikkuvista ihmisistä, joiden kulku viittaa mahdolliseen törmäykseen vaunun kanssa.

– Eilinen onnettomuus tapahtui illalla, jolloin oli jo pimeää eli en tiedä, millainen näkyvyys kuljettajalla on ollut. Järjestelmä, joka varoittaisi kuljettajaa voisi parantaa mahdollisuuksia ehkäistä tällaisia onnettomuuksia.

Yleisimmin raitiovaunu kolhii ajoneuvojen peilejä. Kamerajärjestelmä estäisi Lehmuskosken mukaan tehokkaasti myös näitä kolhuja.

– Ihan vastaavasti kuin nämä omaisuusvahingot, tätä samaa digitalisaation ja kuvantulkinnan hyödyntämistä voisi käyttää siihen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttäytymisen arviointiin ja siitä kuljettajalle varoittamiseen. Sellainen on vakavasti harkinnassa.

Aiheesta aiemmin:

Raitiovaunuonnettomuudessa Helsingissä kuoli alle 15-vuotias lapsi – poliisi pyytää uhrin lähellä olleita ilmoittautumaan välittömästi

Ihminen kuoli raideliikenneonnettomuudessa Helsingin Mäkelänkadulla – poliisi tutkii tapausta

Lue seuraavaksi