1. yle.fi
  2. Uutiset

Ranskan RFI-radio pyyteli anteeksi virheellisiä kuolinuutisia: Nettisivuilla kerrottiin muun muassa kuningatar Elisabetin ja jalkapallolegenda Pelén kuolleen

Radio julisti useita muitakin kuuluisia henkilöitä kuolleiksi. RFI:n mukaan nekrologien julkaisu johtui teknisestä viasta.

media
Kuva RFI:n aulasta. Mies kävelee RFI:n punavalkoisen logon ohi. Vasemmalla näkyy televisionäyttöjä, joissa on meneillään uutislähetyksiä. Oikeassa reunassa näkyy France24-uutiskanavan logo.
RFI:n eli Radio France Internationalen aula vuonna 2013.Yoan Valat / EPA

Ranskan julkinen RFI-radioyhtiö pyytää anteeksi muun muassa kuningatar Elisabet II:n ja brasilialaisen jalkapallosankari Edison Arantes do Nascimenton eli Pelén ennenaikaisia kuolinuutisia.

RFI julkaisi vahingossa internetsivuillaan joukon kuuluisien ihmisten nekrologeja. Joukossa olivat myös Iranin ylin johtaja, ajatolla Ali Khamenei, Yhdysvaltain entinen presidentti Jimmy Carter, Kuuban johtaja Raúl Castro ja näyttelijät Clint Eastwood, Sophia Loren ja Brigitte Bardot.

Yhtiön mukaan kyse oli teknisestä ongelmasta.

– Ilmaisemme pahoittelumme ihmisille, joita asia koskee, ja teille, jotka seuraatte ja luotatte meihin.

Uutistoimitukset kirjoittavat usein nekrologeja valmiiksi hyvissä ajoin, mikä nopeuttaa uutisointia, mutta luo makaaberien virheiden vaaran.

Eniten kokemusta tilanteesta lienee ranskalaisella 77-vuotiaalla liikemogulilla Bernard Tapiella, jonka on kuolemasta oli jo ennen RFI:n tapausta raportoitu kahdesti. Myös hän oli nyt listalla.

Lähteet: AFP

Lue seuraavaksi