Nuoria kannustetaan kasvomaskien käyttöön uudella kampanjalla (siirryt toiseen palveluun). Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit sekä HUS, HSL, TYKS ja Omnia käynnistävät nuorille suunnatun kampanjan (siirryt toiseen palveluun), jolla pyritään kannustamaan kasvomaskin käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä on mahdoton pitää.
Tarkoituksena on osoittaa ymmärrystä ja empatiaa nuorille, jotka elävät nuoruutta kaikkine käänteineen ja tärkeine tapahtumineen näinä poikkeuksellisina aikoina. Kampanjan viestii, ettei nuoruutta voi elää etänä, siksi maskien käyttö on tärkeää.
Kampanjatunniste on #maskigäng, jonka tarkoituksena on nostaa nuoret kaveriporukoineen kampanjan ytimeen.
Kampanja toteutetaan pääosin TikTokissa, jossa alleviivataan ääniraidan ja videokonseptin avulla maskien käytön tärkeyttä. Ääniraita ja sen pohjalta tehdyt videot lanseerataan TikTok-vaikuttajien avulla, ja kampanjasisällöt pyörivät myös muissa sosiaalisen median kanavissa.
Koronavirus leviää edelleen ympäri Suomea. THL on antanut koko maahan suosituksen maskin käyttöön tilanteissa, joissa turvavälejä on vaikea pitää.
Kampanjan järjestäjät ovat huomanneet, että 15–19-vuotiaiden maskien käyttö on ollut vähäisempää kuin on toivottu, ja koronavirus leviää nopeasti myös tässä ryhmässä.
Lue myös: