1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotka

Katuvalot palavat nyt aina pimeällä Kotkassa – lamppuja ei sammuteta enää edes yöllä

Kuntaliiton tuntuma on, että suuntaus on sama myös muualla Suomessa.

Kotka
Suurpainenatriumkatuvalo hohkaa valoa puunrunkoa vasten.
Katuvalot palavat nyt Kotkassa koko kaupungin alueella myös yöaikaan. Akistokuva.Kasper Heimolehto / Yle

Katuvalot palavat jälleen myös yöllä koko Kotkan kaupungin alueella.

Kaupungin 200 katuvalokeskuksen ohjauspäätelaitteet piti ohjelmoida uudestaan. Nyt työ on saatu valmiiksi.

Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2021 talousarviokäsittelyn yhteydessä, että katuvalot pidetään päällä koko kaupungin alueella pimeän aikaan.

Aiemmin katuvalot sammutettiin arkiöisin kello 24–05 keskustojen eli Kotkansaaren ja Karhulan keskustan ulkopuolella. Näin on toimittu Kotkassa vajaan vuosikymmenen ajan.

Kuntaliiton yhdyskuntatekniikan päällikön Paavo Taipaleen tuntuma on, että valojen sammuttelu voi olla vähenemässä myös muualla Suomessa. Tilastotietoa liitolla ei asiasta kuitenkaan ole.

Taipale peilaa nykytilannetta vuoteen 2014, jolloin hän kartoitti katuvalojen sammuttamiskäytäntöjä Kuntatekniikka (siirryt toiseen palveluun)-lehteen. Tuolloin moni isompikin kaupunki oli alkanut vähentää katuvalaistusta säästösyistä. Pienemmissä kunnissa vastaava käytäntö oli ollut jo vuosikymmeniä.

Sammuttamisella 200 000 euron säästöt

Katuvalojen sammuttamisesta luopuminen lisää kaupungin menoja. Vuosikulut asettuvat pitkällä aikavälillä noin 170 000 korkeammiksi kuin mitä ne olivat ennen sammuttelun lopettamista.

Alkuvaiheessa menolisäys on kuitenkin suurempi, sillä vanhat katulamput syövät sähköä. Kotkan kaupungin 14 000 valopisteestä noin 4 000 on vanhoja elohopealamppuja, joiden sähkönkulutus on suurempaa kuin ledien, ja myös niitä ennen asennettujen suurpainenatriumlamppujen.

– Yösammutus on säästänyt noin 240 000 euroa vuodessa, sähkövalvoja Ilpo Rinne Kotkan kaupungilta kertoo.

Kotkan tavoitteena on vaihtaa noin tuhat elohopealamppua ledeiksi joka vuosi. Käytännössä Kotkan investointirahat eivät ole kuitenkaan riittäneet aivan tuhannen lampun vuositahtiin.

Esimerkiksi viime vuonna pystyttiin uusimaan noin 700 valopistettä. Niiden uusiminen maksoi noin 300 000 euroa.

– Elohopeavalaistusverkko on niin vanha, että se pitää rakentaa kaapelointia ja keskuksia myöten uusiksi. Jos puhuttaisiin pelkästä valaisinten vaihdosta, se olisi halvempaa. Yksi valopiste maksaa noin 500 euroa, kun uusitaan myös verkkoa, Rinne kertoo.

Rinne arvioi, että vanha tekniikka on saatu uusittua noin 5–6 vuoden kuluttua.

Uutta tekniikkaa pohditaan

Kotkan valtuusto on linjannut myös, että katuvalojen uusimisen yhteydessä selvitetään liiketunnistimien käyttöönottoa.

Tekniikkaa on Kotkassa kokeiltu jo useamman vuoden ajan kevyenliikenteen väylällä Koivulan golfkentän tuntumassa. Siellä valot kirkastuvat, kun kadulla on liikennettä.

Varsinaista suunnitelmaa liiketunnistimien laajemmasta käyttöönotosta ei ole tehty. Ilpo Rinteen mukaan hienompi tekniikka on kalliimpaa, mutta myös vika-alttiimpaa, koska elektroniikkaa on enemmän.

– Mielestäni kukaan ei ole vielä Suomessa suuremmassa mittakaavassa lähtenyt sitä toteuttamaan, mutta mahdollista se on.

Lue myös: Lisäturvaa kevyelle liikenteelle: Kokkola kokeilee katuvalaisimia, joiden valokeilat osuvat aiempaa enemmän jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin

Lue seuraavaksi