1. yle.fi
  2. Uutiset

Lapsi jäi Helsingissä ratikan alle ja kuoli, poliisi selvittää liittyykö tapaukseen rikosta – HKL:n asiantuntija: Pysäkit vaarallisimpia paikkoja

Poliisi kaipaa edelleen silminnäkijähavaintoja viime sunnuntaina tapahtuneesta onnettomuudesta.

Raitiovaunuonnettomuudet
Mäkelänrinteen raitiovaunupysäkki.
Alle 15-vuotias lapsi kuoli Mäkelänkadulla tapahtuneessa raideliikenneonnettomuudessa. Kuvassa onnettomuuspaikka maanantaina.Ilkka Klemola / Yle

Poliisi pyytää kolmea raitiovaunun alle menehtyneen lapsen lähellä ollutta henkilöä edelleen ilmoittautumaan poliisille mahdollisimman pian.

Tiistaina iltapäivällä poliisi ei ollut vielä tavoittanut heitä. Poliisi ei kommentoi, oliko onnettomuudessa kuollut lapsi näiden kolmen henkilön seurassa.

– Sitä nyt selvitellään, mikä menehtyneen ja näiden kolmen yhteys on, ja mitkä ovat heidän havaintonsa, kertoo rikoskomisario Pekka Korhonen Helsingin poliisilaitokselta.

Poliisi kaipaa myös muita mahdollisia silminnäkijähavaintoja viime sunnuntaina noin kello 18:50 Helsingissä Mäkelänkatu 58:n kohdalla tapahtuneesta onnettomuudesta.

Liikennevalo-ohjatulla suojatiellä tapahtuneessa raitiovaunuonnettomuudessa menehtyi alle 15-vuotias lapsi. Poliisi ei kommentoi uhrin tarkkaa ikää ja on muutenkin hyvin pidättyväinen puhumaan keskeneräisestä tutkinnasta.

– Tutkimukset ovat edelleen sellaisessa vaiheessa, että en lähde avaamaan tätä enempää. Keräämme näyttöä. Ihmiset voivat nyt kertoa havaintojaan tähän liittyen. Haluamme saada mahdollisimman selkeän ja luotettavan kuvan tapahtumista, kertoo Korhonen.

Esitutkinta on vielä kesken, eikä poliisi ota tässä vaiheessa kantaa mahdollisiin rikosnimikkeisiin tai muihin yksityiskohtiin.

– Selvitämme nyt sitä, onko tässä perusteltua syytä epäillä rikosta. Tämän problematiikan kimpussa olemme joka hetki, Korhonen toteaa.

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet harvinaisia

Raitiovaunun ja jalankulkijan väliset onnettomuudet ovat Helsingissä melko harvinaisia. Se, että ihminen menehtyy raitiovaunuonnettomuudessa, on hyvin poikkeuksellista.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana jalankulkija on menehtynyt raitiovaunun alle jäätyään kaikkiaan kolme kertaa, kun mukaan lasketaan viime sunnuntain kuolema. Loukkaantumiseen on saman ajanjakson aikana johtanut 102 raitiovaunuonnettomuutta.

Raitiovaunujen ja jalankulkijoiden väliset onnettomuudet ovat kymmenen vuoden aikana vähentyneet. Esimerkiksi viime vuonna niitä sattui 15 kertaa, kun vuonna 2011 vastaava luku oli 28 kappaletta.

Jalankulkijaonnettomuudet 2011-2019.
Raitiovaunun ja jalankulkijan väliset onnettomuudet ovat vähentyneet 10 vuoden aikana, vaikka raitiovaunuliikenne on kasvanut.Yle

Suhteessa raitovaunujen kasvaneeseen määrään onnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi.

– Tähän voi olla monia syitä. Kalusto on nykyisin kehittyneempää. Nykyisellä kalustolla voimme kuvata onnettomuustilanteet ja oppia niistä kuljettajien koulutuksessa, kertoo vaurioselvittäjä Jarmo Laine Helsingin kaupungin liikenteestä HKL:stä.

Pysäkeillä sattuu eniten onnettomuuksia

Raitiovaunun kuljettajan koulutuksessa huomioidaan myös tieto siitä, missä onnettomuuksia on sattunut aiemmin. Raitiovaunun ja jalankulkijan välisiä onnettomuuksia on viimeisen kymmenen vuoden aikana käynyt eniten ydinkeskustan alueella.

Rautatieaseman raitiovaunupysäkin kohdalla Kaivokadulla, Lasipalatsin pysäkin kohdalla Mannerheimintiellä, Simonkadun pysäkin kohdalla ja Hakaniemen pysäkin kohdalla raitiovaunu on kussakin törmännyt jalankulkijaan viisi kertaa.

– Tiedetään, että pysäkit ovat vaarallisimpia paikkoja, etenkin jos vastapuolelle on pysähtynyt toinen raitovaunu, jonka takaa voi tulla jalankulkija. Myös koulujen läheisyydessä on oltava varovainen, Laine kertoo.

Viime sunnuntaina onnettomuus sattui Mäkelänkadulla. Paikka ei nouse tilastoissa esiin, mutta Laine muistelee sielläkin tapahtuneen aiemmin jonkinasteinen onnettomuus.

– Kävin onnettomuuspaikalla, ja mieleeni tuli, että siellä saattaa olla liikennevaloissa kehitettävää. Jalankulkijan valo saattaa raitovaunun kohdalla näyttää punaista, vaikka se olisi ollut suojatien alkupätkällä vihreä, Laine pohtii.

Jalkakulkijoita useammin raitiovaunu törmää moottorikulkuneuvoon. Kaikkiaan tällaisia onnettomuuksia sattuu Helsingissä vuosittain noin 300–400 kertaa. Tässä ei ole tapahtunut kymmenen vuoden aikana suurta muutosta.

Raitiovaunujen yhteenajot 2004-2019.
Raitiovaunun ja moottorikulkuneuvon välisiä onnettomuuksia sattuu noin 300 vuosittain.Yle

Moottorikulkuneuvon ja raitiovaunun välisiä onnettomuuksia sattuu Helsingissä eniten Tukholmankadun ja Topeliuksenkadun risteyksessä sekä Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä, joissa on molemmissa tapahtunut 15 onnettomuutta vuosina 2010–2019.

Lisää aiheesta:

Raitiovaunuonnettomuudessa Helsingissä kuoli alle 15-vuotias lapsi – poliisi pyytää uhrin lähellä olleita ilmoittautumaan välittömästi

Lentäjien koulutuksesta tuttu simulaattoriopetus aloitetaan myös ratikkakuskeilla – HKL: kuolemaan johtaneet raitiovaunuonnettomuudet harvinaisia

Lue seuraavaksi