1. yle.fi
  2. Uutiset

Nordean palvelukatko on ohi – palvelut toimivat jälleen

Sunnuntain palvelukatko oli toinen Nordean etukäteen ilmoittamasta syksyn kahdesta palvelukatkosta.

verkkopankit
Mies maksaa sirukortilla ostoksia.
Katkon aikana Nordean korteilla maksaminen onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta maksuissa voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu.Henrietta Hassinen / Yle

Sunnuntaina Nordealla ollut laaja palvelukatko on ohi ja palvelut toimivat jälleen normaalisti, kertoo pankki tiedotteesaan. Katkon syynä olivat tietojärjestelmille tehtävät muutos- ja ylläpitotyöt.

Katko pankkikorttien käytössä oli ohi hieman iltakahdeksan jälkeen ja muiden palveluiden käyttökatkot kestivät keskiyöhön asti.

Palvelukatko (siirryt toiseen palveluun) alkoi sunnuntaina aamuyöllä kello 1.00.

Sunnuntain palvelukatko oli toinen Nordean etukäteen ilmoittamasta syksyn kahdesta palvelukatkosta. Ensimmäinen niistä oli syyskuun alussa.

Tarpeelliset ostokset jo lauantaina, käteistä syytä varata

Nordea kehotti aiemmin asiakkaitaan varautumaan katkokseen esimerkiksi tekemällä tarpeelliset ostokset jo lauantaina ja varaamaan sunnuntaille käteistä rahaa tarpeen mukaan.

Nordea myös muistutti, että koronaviruspandemian vuoksi osa palveluntarjoajista vastaanottaa tällä hetkellä ainoastaan korttimaksuja.

Palvelut, jotka olivat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–21.00:

  • Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
  • Käteisen nosto kauppojen kassalta
  • Korttimaksaminen suurelta osin
  • Apple Pay-, Google Pay-, Fitbit- ja Garmin-maksut

Palvelut, jotka olivat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–23.30:

  • Laskunmaksuautomaatit
  • Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Mobiilipankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Tunnistautuminen Nordean palveluihin (Tunnuslukukortti, tunnuslukulaite, tunnuslukusovellus)
  • Tunnistautuminen Nordean tunnuksilla muiden palveluihin (E-tunniste, esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
  • E-maksu
  • Maksuliikenne ja maksupalvelut
  • Nordea Wallet
  • Nordea Investor
  • Siirto, MobilePay

Katko koski myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Nettiluotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali.

Lue seuraavaksi