Hyppää sisältöön

Päätös uusista akkumateriaalitehtaista venyy – investointiratkaisu aikaisintaan loppukesällä 2021

Suomen Malminjalostus suunnittelee avaavansa kaksi tehdasta, joiden sijoituspaikoiksi ovat ehdolla Kotka, Hamina, Vaasa ja Kokkola.

Uusissa tehtaissa on tarkoitus valmistaa materiaaleja sähköautojen akkuihin. Arkistokuva. Kuva: yle/ Patrik Schauman

Ratkaisu uusien akkumateriaalitehtaiden perustamisesta ja sijoituspaikasta on lykkääntynyt. Näillä näkymin mahdollinen investointipäätös tehdään aikaisintaan loppukesästä 2021.

Valtion omistama Suomen Malminjalostus ilmoitti tämän vuoden alussa, että se suunnittelee avaavansa Suomeen kaksi tehdasta, jotka valmistaisivat muun muassa sähköautojen litium-akuissa tarvittavia materiaaleja. Tehtaat työllistäisivät yhteensä noin 400–500 työntekijää.

Aiemmin yhtiön tavoitteena oli päästä aloittamaan tehtaiden rakennustyöt vielä ensi vuoden puolella. Nyt ne siirtyvät vähintään vuoden 2022 alkupuolelle.

Tehtaiden sijoituspaikoiksi ovat ehdolla Kotka, Hamina, Vaasa ja Kokkola. Toistaiseksi kaikki paikkakunnat ovat kisassa samalla viivalla, sanoo Suomen Malminjalostuksen akkutoimialan johtaja Vesa Koivisto.

Kymenlaaksossa vaihtoehtoina on sijoittaa joko molemmat tehtaat Kotkan Keltakallioon tai perustaa katodimateriaalin esiastetta valmistava tehdas Haminan Hillonkylään ja jalostustehtas Kotkan Keltakallioon. Yksi vaihtoehto on jättää hanke toteuttamatta.

Länsirannikolla molemmat tehtaat sijoitettaisiin alustavien suunnitelmien mukaan samaan paikkaan.

Selvitystyö käynnissä

Lokakuussa Suomen Malminjalostus ilmoitti, että sen projektiyhtiö Finnish Battery Chemicals Oy jakaa maaliskuussa käynnistämänsä YVA-menettelyn kahtia ja että Kymenlaaksosta ja länsirannikon alueesta tehdään omat selvitykset.

Tällä hetkellä käynnissä on Kotkaa ja Haminaa koskeva selvitys. Länsirannikon eli Vaasan ja Kokkolan YVA-menettely käynnistyy arviolta vuodenvaihteen tienoilla.

Suomen Malminjalostus neuvottelee samaan aikaan investoinnista yhdessä potentiaalisten yrityskumppaneiden kanssa.

– Jos investointiratkaisu tehdään loppukesään mennessä, sen jälkeen päästäisiin rakentamisvaiheeseen parhaassa tapauksessa vuoden 2022 alkupuolella, akkutoimialan johtaja Vesa Koivisto kertoo sähköpostitse.

Koiviston mukaan koronapandemia on vaikuttanut hankkeen etenemiseen.

– Koronan myötä tapaamisia kasvokkain on rajoitettu tässäkin hankkeessa, mikä on osaltaan hieman hidastanut valmistelun etenemistä.

.
.