1. yle.fi
  2. Uutiset

Koululaiset käyttävät entistä tunnollisemmin heijastinta ja pyöräilykypärää – iän myötä turvallisuus kuitenkin unohtuu

Kolmasluokkalaisista suurin osa käyttää pyöräilykypärää, yhdeksäsluokkalaisista enää joka viides.

tieliikenneturvallisuus
Lapsen repussa olevat heijastimet hohtavat.
Nuoremmat oppilaat ovat tunnollisempia turvavälineiden käyttäjiä kuin vanhemmat.Liikenneturva/Credinet/Juha Tuomi

Itä-Suomen koululaiset käyttävät heijastinta ja pyöräilykypärää enemmän kuin aiemmin.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen tekemästä laajasta koulumatkakyselystä käy ilmi, että erityisesti nuoremmat koululaiset käyttävät turvavälineitä tunnollisesti. Ikävuosien myötä heijastimen ja pyöräilykypärän käyttö kuitenkin vähenee.

Esimerkiksi heijastinta käyttää lähes puolet kolmasluokkalaisista, alle kolmasosa kuudesluokkalaista ja enää joka viides yhdeksäsluokkalainen.

Pyöräilykypärää käytti kolme neljästä kolmasluokkalaisesta, puolet kuudesluokkalaisista ja joka viides ysiluokkalainen.

Turvavälineiden käyttö on kuitenkin kuuden tutkimusvuoden aikana lisääntynyt.

Esimerkiksi pyöräilykypärän käyttöön on tullut osassa ikäluokista jopa 19 prosenttiyksikön parannus. Heijastinta käyttävien osuus kolmas-, kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten keskuudessa on noussut viimeisen kuuden vuoden aikana jopa 10 prosenttiyksikköä.

Mopoilun suosio on laskussa

Noin puolet Itä-Suomen kolmas- ja kuudesluokkalaisista kulkee koulumatkansa kävellen tai pyörällä. Koulukuljetuksen piirissä on joka neljäs alakoululainen ja reilu kolmannes yläkoululaisista. Valtaosa oppilaista koki koulumatkansa turvalliseksi.

Yhdeksäsluokkalaiset voivat kulkea koulumatkansa myös mopolla, mutta sen suosio on laskenut. Kuuden vuoden tutkimuksen aikana mopolla kuljettujen matkojen osuus on vähentynyt kuusi prosenttiyksikköä.

Pohjois-Savon ELY-keskus toteutti laajan koulumatkakyselyn syksyllä 2020 yhdessä Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon kuntien kanssa laajan kyselytutkimuksen koulumatkaliikkumisesta. Kyselyyn vastasi noin 6 300 oppilasta.

Lue seuraavaksi