1. yle.fi
  2. Uutiset

Väylävirasto testaa erilaisia ratapölkkyjä Porissa – hakee ratkaisua hiilijunien aiheuttamaan tärinään

Radanvarren asukkaat ovat kokeneet hiilijunien tärinän häiritseväksi.

rautatieliikenne
Juna Porin ratapihalla.
Väylävirasto hakee uusia ratkaisuja raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään. Kuvituskuva.Katja Halinen / Yle

Väylävirasto testaa erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään Porin ja Mäntyluodon välisellä rataosuudella. Koeajoja tehdään torstaina ja perjantaina.

Tavoitteena on löytää uusia ratkaisuja hiilijunien aiheuttamaan tärinään.

Tuloksia ensi vuonna

Molempina päivinä ajetaan viisi edestakaista ajoa Porista Mäntyluotoon klo 8.50 - 18. Ulasoorin tasoristeykseen tulee koeajojen ajaksi valvontaa.

Rataosalle asennettuja ratapölkkyjä on kolmea leveyttä ja niissä on joustorakenne. Synteettisten ratapölkkyjen lisäksi nyt testataan joustavilla pohjaimilla varustettuja betoniratapölkkyjä.

Koeajot tehdään 48 vaunun raskaalla kuormatulla junarungolla, jolloin junan kokonaispainoksi tulee noin 4 300 tonnia. Nopeutena on 50 km/h ja 70 km/h.

– Koeajojen alustavat testitulokset saadaan alkuvuodesta, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.

Lisää nopeusrajoituksia

Väylävirasto on jo pyrkinyt vähentämään tärinää alentamalla keväällä junien nopeuksia. Seurantakyselyn mukaan asukkaat ovat kokeneet rajoitusten vaimentavan jonkin verran tärinää.

Joulukuun puolivälistä lähtien 50 km/h nopeusrajoitukset koskevat myös yli 2500 tonnin junia, joissa on kuormattuja itäisen yhdysliikenteen vaunuja. Järjestelyä testataan joulu-tammikuun ajan, jonka jälkeen muutos on tarkoitus ottaa pysyvästi käyttöön.

–Nopeusrajoituksia ei juurikaan voida enää lisätä ilman, että ne heikentävät tavara- ja henkilöliikenteen kuljetuksia. Pitkän tähtäimen ratkaisuja etsitään sekä radan rakenteesta että kaavoituksesta, sanoo Nummelin.

Tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti

Radanvarren asukkaat ovat kokeneet hiilijunien tärinän häiritseväksi Porin, Ulvilan, Lohjan, Vihdin, Kouvolan ja Muhoksen alueilla. Pori–Mäntyluoto –rata valikoitui koeosuudeksi, koska rataa korjataan muutenkin.

Kokeilun tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti.

Lue lisää:

Väylävirasto laskee yli 2 500 tonnin tavarajunien nopeutta tärinäalueilla

Porin sataman hiililiikenne pysähtyi lähes tyystin – satama pohtii investointien lykkäämistä ja jopa lomautuksia

Raskaan junaliikenteen alennetut nopeusrajoitukset astuivat voimaan – Myllykoskella Kouvolassa saa jatkossa ajaa 40 kilometrin tuntinopeutta

Porin sataman hiilijunien tärinä sapettaa asukkaita – "Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin maanjäristyksessä"

Kuuntele täältä uusimmat Yle Uutiset Satakunnasta.

Lue seuraavaksi