1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Hämeenlinnan keskeinen sijainti ja nähtävyydet kiinnostavat – tunnettavuus kasvoi selvästi

Hämeenlinnalaiset tekivät hotellireissuja SOK:n mukaan omalla paikkakunnallaan liki kolme kertaa viime vuotta enemmän.

Kaupunkimarkkinointi on kestävyyslaji, joka pohjautuu entistä enemmän dataan. Se on siirtynyt myös entistä enemmän someen. Kuva: Tiina Kokko / Yle

Hämeenlinnassa on vehreää, turvallista ja perheystävällistä ja se on korkeintaan parin tunnin ajomatkan päässä suurista kaupungeista.

Nämä asiat puhuttelevat sekä asukkaita että matkailijoita ja se näkyy nyt myös kaupunkikuvatutkimuksessa, jossa kartoitettiin kaupungin imagoa. Tutkimuksessa nostettiin esiin ensimmäistä kertaa kaupunki myös matkailijan näkökulmasta esiin.

Matkailukohteena Hämeenlinna kiinnostaa kaupunkikuvatutkimuksen mukaan peräti 85:tä prosenttia kotimaanmatkailijoista.

Matkailijoita kiinnostavat Hämeenlinnan seudulla erityisesti erilaiset aktiviteetit sekä kävelymatkojen päässä olevat nähtävyydet.

Some on tärkeä osa markkinointia

Kaupungin matkailumarkkinoinnissa paperiset esitteet ja messuosastot alkavat olla jo mennyttä aikaa.

Matkailuvinkit, nähtävyydet ja jopa vallitseva säätila katsotaan nyt sosiaalisesta mediasta.

Esimerkiksi Visit Hämeenlinnan Instagram-tiliä (siirryt toiseen palveluun) päivitetään ahkerasti ja sillä on tällä hetkellä melkein 4 500 seuraajaa.

Systemaattisesti kaupunkimarkkinointia on tehty vuodesta 2016 alkaen. Painopiste on tänä aikana siirtynyt entistä enemmän verkkoon.

– Kuten tutkimuksestakin käy ilmi, markkinoinnin vaikuttavuus tapahtuu digipuolella, sanoo kaupunkimarkkinoinnista vastaavan Linnan Kehityksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Tiitola.

Hämeenlinna kiehtoo myös hämeenlinnalaisia

Suomalaiset ovat tänä vuonna matkailleet ja yöpyneet aiempaa enemmän myös omassa kotikaupungissaan.

SOK:n hotellitilastojen mukaan myös hämeenlinnalaisten kotiseutuinnostus on kasvanut. Kuluneen kesän ja syksyn aikana paikallisten asukkaiden hotelliyöpymisten määrä Sokos-hotelleissa on kasvanut 250 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Sokos-hotelleita pyörittävän Suomen Osuuskaupan mukaan korona on ollut merkittävä vaikuttaja sille, mihin kotimaanmatkailijat kulkunsa suuntaavat.

– Erityinen piikki on ollut parin kolmen tunnin ajomatkan päässä olevien kaupunkien matkailijamäärissä, sanoo markkinointijohtaja Outi Vitie SOK:lta.

Esimerkiksi SOK:n tilastojen mukaan pääkaupunkiseudulta tulleiden vierailijoiden määrä on kasvanut Hämeenlinnassa puolella viime vuoteen verrattuna.