1. yle.fi
  2. Uutiset

Metrovaunuja voi nyt bongata junaraiteilta – niitä hinataan pintakäsittelyyn Pieksämäelle, peruskorjauksessa lisätään myös pistorasioita ja pyöräpaikkoja

Ensimmäisenä remontoidut kaksi vaunua palasivat tänään maanantaina matkustajaliikenteeseen.

metro
Peruskorjatun M100-sarjan metrojunan sisätilat näyttävät nyt tällaiselta.
Peruskorjatun M100-sarjan metrojunan sisätilat näyttävät nyt tällaiselta.HKL

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL peruskorjaa vanhat M100- ja M200-sarjan metrojunat.

Vaunut peruskorjaa raidekaluston kunnossapitoyritys VR FleetCare, ja vaunut kuljetetaan pintakäsittelyä varten Pieksämäelle. Muu korjaustyö tehdään Helsingin varikolla Ilmalassa.

– Metrojunia kuljetetaan nyt poikkeusluvalla junaraiteita pitkin korjattavaksi. Tämä helpottaa kokonaistoimitusta ja antaa yleisölle mahdollisuuden bongata metrojuna raiteilla matkalla Helsingistä Pieksämäelle, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand kertoo tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Metrovaunujen raideleveys on sama kuin rautateillä, ja VR hinaa metrovaunut Vuosaaresta Pieksämäelle.

Matkustamoita raikastetaan remontissa vaaleilla sisäpinnoilla ja uusilla led-valoilla.

Asiakkaiden toivomia pistorasioita lisätään, ja M100-sarjan metrojuniin tulee myös lisää avointa tilaa polkupyörien kuljettamiseen.

Peruskorjauksessa päivitetään myös matkustajainformaatiojärjestelmä. Myös ohjaamossa on parannettu muun muassa ajoergonomiaa.

Kaksi ensimmäistä remontoitua metrojunaa palasi tänään matkustajaliikenteeseen.

Hankkeessa peruskorjataan kaikkiaan 39 Valmetin/Strömbergin vuosina 1979–1984 valmistamaa M100-metrojunaa ja 12 Bombardierin vuosina 2000–2001 valmistamaa M200-metrojunaa.

Lue seuraavaksi