1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuukausi sitten avatusta ensilumenladusta jäljellä enää kolmannes – kilpahiihtäjillä alkaa olla ahtaat paikat

Hiihtoliitto on hyvillään, että kaupungeissa ja kunnissa on herätty parantamaan hiihtomahdollisuuksia.

hiihto
Imatran hiihtäjien ampumahiihtäjä Maija Keränen.
Katso tästä, mitä mieltä ampumahiihtäjä Maija Keränen on Imatran ensilumenladusta.

Etelä-Karjalassa Imatralla kuukausi sitten avattu ensilumenlatu on sulanut alle puoleen normaalista. Reilun kolmen kilometrin pituisesta ladusta on jäljellä enää noin kilometri.

Viime talvena varastoitu tykkilumi on loppunut, ja ladun kunnostuksessa käytetään nyt viereisen Imatran jäähallin jäähilettä.

Imatra ei ole murheensa kanssa yksin. Kilpahiihdon harjoitteluolosuhteet ovat Hiihtoliiton mukaan huonot koko eteläisessä Suomessa. Lunta ei ole satanut, ja leuto sekä sateinen keli ovat verottaneet jo avattuja ensilumenlatuja.

Imatran ensilumenlatu.
Imatran ensilumenlatu on suosittu niin kilpahiihtäjien kuin harrastajienkin keskuudessa.Kalle Purhonen / Yle

Hiihtomahdollisuuksien kaventuminen on Hiihtoliiton mukaan huolestuttavaa niin kilpailutoiminnan kuin kansanterveydenkin näkökulmasta.

– Suurin haaste on, että lumi tuppaa tulemaan pohjoiseen ja suurin osa ihmisitä asuu etelässä, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Ensilumenlatu tärkeä matkailutuote

Markkinointiyhtiö Imatra Base Camp Oy:n myyntipäällikkö Jaakko Jäppinen vastaa kaupungissa ensilumenladun myynnistä maajoukkueille ja seuroille. Hänen mukaansa urheilu- ja liikuntamatkailu tuo Imatralle vuosittain lähes 8 miljoonaa euroa.

– Ensilumenlatu on matkailun kannalta erittäin tärkeä tuote.

Muun muassa Kanadan ampumahiihtojoukkue leireilee tällä hetkellä Imatralla.

– Tynkäladun takia pari maajoukkueleiritystä meni ohi. Reilun kilometrin pituinen latu oli kahdelle viikolle liian lyhyt, mutta toisaalta Etelä-Suomen hiihtoseuroille 1,3 kilometriä latua marraskuussa on enemmän kuin muualla Etelä-Suomessa, eli se kelpaa oikein hyvin, Jäppinen kertoo.

Imatran hiihtäjien ampumahiihtäjä Maija Keränen.
Imatran Urheilijoiden Maija Keräsen mukaan Imatran ensilumenlatu sopii erittäin hyvin ampumahiihtoharjoitteluun. “Lajissa tulee muutenkin kierrettyä lyhyempää lenkkiä eikä tänne ole pitkä matka kotoa Lappeenrannasta.“Kalle Purhonen / Yle

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinenei osaa sanoa tarkkaa määrää, kuinka monta tekolumenlatua Suomessa on tänä vuonna saatu avattua. Hänelle on kuitenkin tullut ilahduttavan paljon yhteydenottoja paikkakunnilta, joissa suunnitellaan latujen aukaisua.

– Etelän keinolumiladut palvelevat Lapin matkailua siinä mielessä, että Lappiin mennään hiihtämään lomahiihtoa, mutta harrastusta ylläpidetään omassa kotikunnassa.

Hämäläisen mukaan muun muassa Haminaan ja Raaseporiin suunnitellaan parhaillaan tekolumilatuja.

Lisäksi Lappeenrannan Huhtiniemessä on aloitettu ensilumenladun rakentaminen. Ladulla päästään hiihtämään todennäköisesti ensi viikonloppuna. Näillä näkymin ladulle tulee pituutta kilometrin verran.

Positiivinen vire

Vaikka Suomen sääolosuhteet ovat vaikeat, Hiihtoliiton toimitusjohtaja Ismo Hämäläinen on hyvillään, että huoli hiihtomahdollisuuksista on yhteistä.

– Kunnat ja kaupungit ovat herännet hiihto-olosuhteiden ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Ilmastonmuutoksesta huolimatta meillä on posiitiivinen vire.

Hiihtäjiä Imatran ensilumenladulla
Ensilumenladun teko maksaa Imatran kaupungille noin 130 000 euroa.Kare Lehtonen / Yle

Hiihtoliitto tukee kaupunkeja ja kuntia jakamalla parhaita tapoja esimerkiksi tekolumilatujen tekemiseen.

– Esimerkiksi Vuokatissa on säilötty lunta jo pitkään. Meillä on kokemusta siitä, miten säilötty lumi käyttäytyy, kannattaako se säilöä purulla vai keinotekoisilla materiaaleilla ja mikä lumipatjan paksuus pitäisi olla, Hämäläinen sanoo.

Lue seuraavaksi