1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. matkailu

Matkailualalla selviytymisen korona-ajan yli ratkaisee kyky muuntautua – Yrittäjä: Ideat kumpuavat epätoivosta

Osa matkailuyrityksistä on kyennyt sopeuttamaan ja muuttamaan toimintojaan koronapandemian keskellä. Tappioilta ei vältytä, mutta pandemian yli selvitään, uskoo pitkäaikainen safariyrittäjä.

Sami Päivike ryhtyi jo viime keväänä muuttamaan yrityksensä toimintaa. Nyt kelkat viedään Rovaniemeltä asiakkaiden luo, Nurmekseen ja Leville. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Rovaniemellä napapiirillä Villi Pohjola Oy:n halleilla lastataan moottorikelkkoja suureen perävaunuun. Samana iltana vaunu lähtee kohti Pohjois-Karjalaa.

– Ne on lähdössä Bombaan Nurmeksen suuntaan. Se on ensimmäinen kuorma tälle syksylle ja toinen kuorma pitäisi laittaa vielä menemään, kertoo Villi Pohjola Oy:n kenttäpäällikkö Jarno Hangasvaara.

Viime keväänä matkailuala Lapissa hiljeni, pysähtyi käytännössä kuin seinään. Osa yrityksistä on harkinnut kriisin seurauksena toiminnan siirtämistä pois Lapista, jopa ulkomaille, mutta moni on myös pystynyt sopeuttamaan toimintaansa.

Villi Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Sami Päivike ei jäänyt murehtimaan koronaviruksen aiheuttamia vahinkoja liiketoiminnalle. Yritys ryhtyi keväällä tarjoamaan moottorikelkan korjaamopalveluja, sitten toimintaa laajennettiin matkailuautobisnekseen.

Nyt safaritoimintaa jalkautetaan talveksi eri puolille Suomea, sinne missä on kysyntää. Pääpaikat ovat Pohjois-Karjala ja Lapissa Levi. Päivike toteaa, että koronavirus pakotti yrityksen liikkeelle.

– Jos sanon, että ideat kumpuavat epätoivosta, niin se on aika lähellä totuutta. On silti se usko tulevaan, että kyllä me nyt jotakin voidaan tehdä. Jos oltaisiin jääty poteroon makaamaan ja kaivettaisiin sitä syvemmäksi, niin nyt kärsittäisiin.

Lue lisää: Lappiin tänään ensimmäiset kotimaan pakettimatkalaiset kymmeniin vuosiin – ”Luonto, ulkoilu ja sauna kiehtovat”

Korjaamopäällikkö Toni Kantola tarkastaa ja huoltaa moottorikelkat, jotka siirretään Pohjois-karjalaan. Kuva: Pekka Viinikka/Yle

Asiakaskunta muuttuu, palvelutarjonta muuttuu

Kun asiakaskunta muuttuu, niin tarpeetkin muuttuvat. Ulkomaalainen matkailija haluaa yleensä Lapissa lomaillessaan täyden safaripalvelun, mutta kotimaiselle asiakkaalle riittää vähempikin.

Tuotteita pyritään räätälöimään uudestaan, asiakkaiden vaatimusten mukaiseksi.

– Nyt on varauduttu hyvin paljon kelkkavuokrauksiin, joita on varmasti enemmän ensi talvena suomalaisten asiakkaiden toimesta. Olemme siirtäneet Lapin resursseja Leville, koska siellä on enemmän suomalaisia kuin Rovaniemellä talven aikana, laskee Jarmo Hangasvaara.

Lapin matkailuyritysten hinnoittelua on arvosteltu. Palvelujen hintaan vaikuttavat Sami Päivikkeen mukaan useat eri tekijät. Vertailuun hän nostaa esimerkiksi safarit, joiden hinta muodotuu useista eri palasista, kuten investoinneista moottorikelkkoihin.

Talvella täytyy saada investointeihin katetta kesälle, jolloin esimerkiksi kelkkakalusto ei tuota mitään. Päivike näkee koronapandemiassa myös positiivista, jos osaa investoida oikein.

– Uskon, että kokonaisuudessa päästään plussan puolelle, vaikka nyt näyttää vähän huonolta. Mutta pitkässä juoksussa tämä saattoi olla ihan hyvä juttu.

Ensimmäinen perävaunullinen moottorikelkkoja on valmiina lähtöön Pohjois-Karjalaan. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Investoinnit katetaan, mutta tappiolle jäädään

Viime kevät oli useille matkailualan yrityksille sokki. Tilanteen odotettiin rauhoittuvan kesällä, mutta syksy toi uudet murheet, ja talvi täytyy selvitä ilman ulkomaalaisia matkailijoita. Uudistuksilla ja tuoreilla investoinneilla yritetään pitää yritys hengissä.

– Varmaan näillä pystytään kattamaan se investointien määrä, siellä ei katetta juurikaan tehdä. Kyllä plusmiinus nolla-akselilla mennään ja kun puhutaan puhtaasti myynnistä, markkinoinnista ja kuluista, niin varmaan tullaan jäämään tappiolle. Se on tämän hetken ennuste alkaneelta tilikaudelta, laskee Sami Päivike.

Matkailuala on suhdanneherkkä, mutta koronapandemia yllätti matkailuyritykset kansainvälisyydellään ja laajuudellaan. Menestyksen avain on yrityksen sopeutuminen kriisiin ja kyky muuntautua.

– Pysytään hengissä, ollaan valmiita ja iskukykyisiä. Heti kun tilanne helpottaa, niin täältä pesee, vakuuttelee Päivike.