1. yle.fi
  2. Uutiset

HSL ei rajoita matkustajamääriä yksittäisillä vuoroilla, vaan vetoaa ihmisiin: "Jos jokin bussi on täynnä, jää suosiolla odottamaan seuraavaa"

HSL ei aio rajoittaa matkustajamääriä busseissa tai vaunuissa, koska ihmisiä liikkuu lähes puolet vähemmän kuin aikana ennen pandemiaa.

joukkoliikenne
Ihmisiä nousemassa bussiin Elielin aukiolla.
HSL pyrkii tarjoamaan kulkuyhteyksiä entiseen tapaan yhtiön heikkenevästä taloudesta huolimatta.Matti Myller / Yle

Ihmisten kokoontumista julkisilla paikoilla rajoitetaan pääkaupunkiseudulla pian entistä tarkemmin. Helsingin seudun liikenne HSL ei aio rajoittaa matkustajamääriä yksittäisillä vuoroilla busseissa, junissa tai raitiovaunuissa.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen mukaan liikenteessä on väljää. Tammikuusta maaliskuuhun joukkoliikenteellä oli käyttäjiä runsaasti. Sen jälkeen määrät putosivat, ja käyttäjiä on nyt noin 55 prosenttia aiemmasta määrästä, eli matkustajamäärä on noin 45 prosenttia alempana normaalista.

– Suositus on, että jos jokin bussi on täynnä, jää suosiolla odottamaan seuraavaa.

Toimitusjohtaja vetoaa jokaisen omaan vastuuseen koronasuositusten noudattamisessa. Sairaana ei tule käyttää joukkoliikennettä.

– Jokainen voi ennakoida reittejä ja matkustaa, jos suinkin mahdollista, ruuhka-aikojen ulkopuolella, käyttää maskia, huolehtia käsihygieniasta ja turvaväleistä.

Rihtniemen mukaan yleishavainto on, että ruuhka-aikoina käytetään jo varsin hyvin maskeja. Iltaisin ja viikonloppuisin niitä näkyy vähemmän.

– Määrä on koko ajan lisääntynyt, ei niin nopeasti kuin olisi toivottavaa, mutta maskeja käytetään yhä enemmän.

HSL on muistuttanut turvallisesta liikkumisesta pandemia-aikana muun muassa kuulutuksilla, teksteillä ja kampanjoilla. Rihtniemen mukaan todennettua tartuntaketjua ei toistaiseksi ole ollut joukkoliikenteessä, vaikka monissa muissa paikoissa on ollut.

Ihmisiä asemalaiturilla Pasilan asemalla.
Matkustajien määrä pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on lähes puolittunut korona-aikana.Matti Myller / Yle

Ei muutoksia ajoihin tai aikatauluihin loppuvuonna

Pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan koronatilanteen raju ja nopea paheneminen ei ainakaan toistaiseksi muuta Helsingin seudun liikenteen toimintaa.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemenmukaan tilanne on huolestuttava, mutta muutoksia ei ole tulossa ainakaan loppuvuodelle.

– Tarkoitus on mennä pääosin näillä aikatauluilla, linjoilla ja vuoroilla ensi vuoden kesäliikenteeseen, ellei taloustilanne ole ihan mahdoton tai esimerkiksi viime kevään tapaan poikkeusolot tule voimaan ja koulut siirtyvät etäopetukseen. Tällöin siirryimme kesäliikenteeseen normaalia aikaisemmin, Rihtniemi sanoo.

Tänä vuonna reittejä ja linjoja on karsittu vuoroista, joissa on vähän matkustajia noin neljä prosenttia.

Linjojen muuttaminen tai vähentäminen ei käy nopeasti. Bussiliikenteessä muutokset vievät pari kuukautta. Metron, lähijunien ja raitiovaunujen muutoksiin menee puolestaan kuukausia.

– Meillä on voimassa olevat sopimukset liikennöitsijöiden kanssa. Joukkoliikenne on yhteiskunnan toimivuuden kannalta perusedellytys ja sillä turvataan kaikille mahdollisuus päästä töihin ja kouluun. Lähdemme siitä, että joukkoliikenne pyörii koko ajan, Rihtniemi sanoo.

Muutoksia on kuitenkin tulossa maksamiseen. Lippujen myynti käteisellä ja maksukorteilla keskeytyy HSL:n palvelupisteissä Helsingin päärautatieasemalla ja Itäkeskuksessa huomenna, keskiviikkona marraskuun 25. päivä. HSL:n mukaan tavoitteena on ehkäistä koronaviruksen leviämistä ja välttää asiakaskontakteja.

Matkustaja lähijunassa.
HSL ei aio rajoittaa matkustajamääriä edes ruuhka-aikana vaan vetoaa jokaisen matkustajan omaan vastuullisuuteen.Matti Myller / Yle

Lipputulomenetykset ainakin 145 miljoonaa euroa

HSL:n lipputulojen kokonaistappiota kertyy tältä vuodelta arviolta 145 miljoonaa euroa.

– Lipputulojen menetyksiä voi kertyä enenmmänkin, jos tilanne edelleen pahenee ja rajoituksia tulee lisää. Ne vaikuttavat suoraan ihmisten liikkumiseen ja sitä kautta myös lipputuloihin, Rihtniemi sanoo.

Lipputulojen pudotus on noin 36 prposenttia aiempaan verrattuna. HSL on saanut valtion tukea tälle vuodelle 57 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja toivoo, että HSL saa vielä toisen samansuuruisen tuen eduskunnan käsittelyssä olevasta lisätalousarviosta.

– Avustus ei kata kaikkea, vaan loppuosa joudutaan kattamaan lainalla, Rihtniemi sanoo.

Ensi vuonna lippujen hinnat nousevat 3,8 prosenttia ja kuntien rahoitusosuus nousee nykyisestä noin 50 prosentista 55 prosenttiin.

Ensi vuoden talousarvio on noin 79 miljoonaa alijäämäinen. Rihtniemi toivoo, että valtio avustaa myös ensi vuonna.

– Loppu on katettava viime kädessä lainalla, mutta sen takaisin maksaminen rasittaa huomattavasti sitten tulevien vuosein taloutta.

Matkustajia linja-autossa.
Vantaan suuntaan menijöitä ei iltapäivän työliikenteessä ollut ruuhkaksi asti, bussissa oli väljää.Matti Myller / Yle

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 25.11. kello 23 saakka.

Kello 23:56 Muokattu lausetta: Sen jälkeen määrät putosivat, ja käyttäjiä on nyt noin 55 prosenttia aiemmasta määrästä, eli matkustajamäärä on noin 45 prosenttia alempana normaalista.

Lue myös:

HSL:n lipputulot jatkoivat rajua laskuaan myös lokakuussa

Helsinki, Tallinna ja Tartto – näiden kolmen kaupungin joukkoliikenteen kertalippuja voi ostaa yhdestä sovelluksesta

Kokematon Mika Nykänen ohitti joukkoliikennekonkarin arvalla HSL:n johtajan valinnassa – miten uusi pomo kehittää 1,5 miljoonan ihmisen liikkumista?

Näin pääkaupunkiseudun joukkoliikenne muuttuu: kausilipun hinta nousee, kertalippu säilyy lähes entisellään ja vuosilipun saa halvemmalla – lisäksi vuoroja karsitaan

Tällaisia muutoksia suunnitellaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen: kausilippu kallistuu, mutta vuosilippu halpenee ja kertalippu säästymässä korotukselta

Lue seuraavaksi