1. yle.fi
  2. Uutiset

Eläkkeelle jääneet rehtorit mentoroivat nuorempia – Rehtori: "Saan tänne ylimääräiset silmät ja korvat, se palaute on tärkeää"

Opetushallituksen hankkeessa on mentoroitu lähes 20 rehtoria. Uusikaupunki aikoo satsata asiaan myös jatkossa.

rehtorit
Jyrki Välimäki ja Veli-Pekka Virtanen keskustelevat pöydän ääressä.
Jyrki Välimäki pyrkii käymään tapaamassa mentoroitavaansa Veli-Pekka Virtasta kolmen viikon välein, mutta korona on hieman sotkenut aikataulua. Normaalisti mentoroinnin aktiivivaihe kestää puoli vuotta. Paula Collin / Yle

UusikaupunkiLokalahden alakoulun rehtori Veli-Pekka Virtanen ja hänen mentorinsa Jyrki Välimäki kävelevät ripein askelin pois koulun pihalta, kohti maalaismaisemassa mutkittelevaa tietä.

Näin heillä on tapana tehdä, sillä sisällä vietetyn päivän jälkeen ajatus ja juttu kulkee ulkona paremmin.

Viime vuonna Turun Vasaramäen koulun rehtorin virasta eläköitynyt Välimäki ehti työskennellä saman koulun johtotehtävissä lähes 30 vuotta. Kokemusta on kertynyt, ja sitä hän haluaa jakaa Veli-Pekka Virtaselle.

– Tämä on kokemusasiantuntijuutta, kuvailee Välimäki.

Rehtorimentorointia on tehty osana Opetushallituksen rahoittamaa Varsinais-Suomen #Paraskoulu-hanketta, johon osallistui yhdeksän kuntaa. Hankkeessa Rexit mentoroi -ryhmän mentorit ovat ohjanneet ja tukeneet lähes 20 rehtoria ja päiväkodinjohtajaa.

Jyrki Välimäki ja Veli-Pekka Virtanen kävelevät hiekkatietä
Jyrki Välimäki ja Veli-Pekka Virtanen keskustelevat usein kävelylenkin lomassa.Paula Collin / Yle

Mentorointi alkaa keskustelulla, jossa selvitetään koulun tai päiväkodin nykytilanne. Mihin rehtori kaipaisi apua ja mitä hän haluaisi saavuttaa. Välimäki kuvailee sitä unelman maalaamiseksi.

Sen jälkeen alkavat keskustelut, joiden avulla kuljetaan kohti unelmaa. Aiheet vaihtelevat, voidaan puhua ilmapiiristä, yhteistyöstä, vahvuuksien hyödyntämisestä – mistä vain tarvitsee.

Lisäksi mentori on mukana koulun arjessa, seuraa tapahtumia ja jututtaa myös muuta väkeä.

– Tärkeä vaihe on, kun ollaan mukana tunneilla ja keskustellaan henkilöstön kanssa. Jokaisella johtajalla on sokeat pisteensä; asiat, joita hän ei omassa toiminnassaan näe, Välimäki sanoo.

Hyötyä koko koululle

Uudessakaupungissa kokemukset rehtorimentoroinnista ovat olleet myönteisiä.

Lokalahden alakoulun rehtori Veli-Pekka Virtanen sanoo, että vastaavanlaista tukea ja keskustelukaveria ei rehtorille ole aiemmin ollut tarjolla.

– Saan tänne ylimääräiset, kokeneet silmät ja korvat, katsomaan konkreettisesti, miten koulumme toimii. Hän tekee havaintoja ja aistii koulun ilmapiiriä. Siitä saatu palaute on ensiarvoisen tärkeää, Virtanen sanoo.

Hän on erityisen mielissään siitä, miten mentoroinnilla pystytään siirtämään eläköityneiden rehtorien hiljaista tietoa eteenpäin. Siitä on hyötyä koko koululle, ei pelkästään rehtorille.

Uudessakaupungissa rehtorien mentorointiin satsataan

#Paraskoulu-hanke päättyy vuoden lopussa, joten samalla päättyvät myös parhaillaan käynnissä olevat mentoroinnit, ellei kunta halua jatkaa ja hoitaa mentoroinnin rahoitusta itse.

Uusikaupunki on päättänyt näin tehdä.

Opetustoimenjohtaja Arja Kitola kertoo, että nyt mentoroitavina olleet kaksi rehtoria jatkavat ensi vuonna sparrattavina, ja mukaan tulee myös kolmas rehtori.

Arja Kitola
Uudenkaupungin opetustoimenjohtaja Arja Kitola kertoo, että kokemukset mentoroinnista ovat olleet hyviä. Paula Collin / Yle

Mentorointiin halutaan kaupungissa panostaa, sillä kokemukset ovat olleet niin hyviä.

– Rehtorin johtamistehtävä on todella vaativa. Hän johtaa pedagogiikkaa, taloutta, hallintoa, henkilöstöä, oppilashuoltoa omassa yksikössään, kodin ja koulun yhteistyötä. Rehtorit tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen, jota voi saada, Kitola perustelee.

Lisäksi Arja Kitola muistuttaa, että johtamisella on iso vaikutus koko kouluun.

– Sillä luodaan hyvinvointia, mutta myös pahoinvointia. Se on ykkösasia, johon työnantajan kannattaa panostaa.

Tarkoitus on, että jossain vaiheessa kaikki Uudenkaupungin rehtorit pääsevät mentoroitaviksi. Kitolan mukaan mentorointi on yksi täydennyskoulutus muiden joukossa, ja tähän halutaan nyt kaupungissa panostaa.

Lue myös:

Iso osa rehtoreista on uupunut tai uupumisvaarassa, ja pahimmillaan se heijastuu myös oppilaisiin

Lue seuraavaksi