1. yle.fi
  2. Uutiset

Raitiovaunulla lentoasemalle vuonna 2028 – Vantaan oma ratikka herättää paljon keskustelua, ja nyt mukaan halutaan kansalaisten mielipiteitä

Hanke maksaa yli 390 miljoonaa euroa ja investointipäätös siitä tehdään vuonna 2023.

Vantaa
Havainnekuva raitiovaunusta Vantaan Aviapoliksessa.
Havainnekuva Vantaan ratikasta Jumbon ja Flamingon muodostaman kauppakeskus-viihdekompleksin edustalta.WSP Finland

Vantaan kaupunki puskee tasaisella vauhdilla eteenpäin pikaraitiotiehanketta, joka nostaisi kaupungin joukkoliikenteen kokonaan uudelle tasolle. Vantaan ratikka on pikaraitiotieyhteys, jonka linjaus kulkee Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle.

Tämän hetken tavoiteaikataulun mukaan ratikan investointipäätös tehdään vuonna 2023, rakentaminen ajoittuisi vuosille 2024–2028 ja ratikka avattaisiin liikenteelle vuonna 2028. Juuri nyt kaupunki haluaa avata keskustelua kaupunkilaisten kanssa: ratikkahankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelma on julkaistu kaupungin verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun), ja siitä voi jättää mielipiteensä tammikuun puoliväliin saakka.

– Toivomme kaupunkilaisilta oikeastaan ihan kaikenlaisia ajatuksia ja ideoita. Nyt verkkosivuilla on käynnissä kysely katutilan suunnittelusta ja taiteesta, sanoo Vantaan ratikan hankejohtaja Elina Suonranta.

Verkkokyselyn lisäksi joulukuussa 2020 järjestetään neljä alueittaista verkkotilaisuutta (siirryt toiseen palveluun), joissa kerätään kaupunkilaisten näkemyksiä ja ajatuksia ratikkasuunnitelman yksityiskohdista.

Reitti kulkee Mellunmäestä Helsinki-Vantaalle

Hieman yli 19 kilometrin mittaisen ratikkalinjan varrelle on suunniteltu 25 pysäkkiparia. Kaupungilla on suuret odotukset ratikan vaikutuksista kaupungin asukas- ja työpaikkamäärään: sen odotetaan tuovan Vantaalle 37 000 uutta asukasta ja 30 000 työpaikkaa.

Kaupungin strategian mukaan uudet asunnot ja työpaikat tulee suunnitella kestävästi joukkoliikenteen varteen ja olemassa olevan kaupunkirakenteen sisään.

Raitiolinjan reitti alkaa Helsingin puolelta, Mellunmäen metroasemalta, josta se etenee Vantaan puolelle Länsimäkeen sekä Vaaralan kautta Hakunilaan. Hakunilassa reitti kääntyy kohti Tikkurilaa. Sieltä matka jatkuu keskustan läpi kohti Viertolaa, Koivuhakaa ja Aviapolista.

Aviapoliksessa reitti kaartuu Jumbon kauppakeskukselle ja edelleen Aviapoliksen rautatieasemalle. Reitti etenee vielä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, joka on Vantaan ratikan läntinen päätepysäkki.

Kallis investointi korona-ajan keskellä

Ratikan jatkosuunnittelu etenee nyt kolmella rinnakkaisella tasolla, jotka ovat katu- ja puistosuunnittelu, asemakaavat ja kaavarunko. Työ on alkanut kaavarungon ja asemakaavojen yhteisen osallistumis- ja arviointisuunnitelman julkaisulla, joka toimii myös katu- ja puistosuunnittelun aloitusilmoituksena.

Vantaan ratikkalinjan kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa, josta 20 miljoonaa kattaa suunnitteluvaiheen ja loput rakennusvaiheen. Suunnitteluvaiheessa valtion tukiosuus on 30 prosenttia.

Investoinnin hinta synnytti vilkkaan valtuustokeskustelun jo vuosi sitten, kun Vantaan kaupunginvaltuusto päätti myöntää hankkeelle jatkoa äänestyksen jälkeen äänin 45–22.

Havainnekuva raitiovaunusta Vantaan Aviapoliksessa.
Havainnekuvassa pikaratikka kulkee Aviapoliksen halki kohti lentokenttää. WSP Finland

Syyskuussa 2020 hankkeen päällikkönä aloittaneen Elina Suonrannan mukaan keskustelu kustannuksista jatkuu edelleen, mutta asiaa kannattaa tarkastella suurena kokonaisuutena.

– Ilman muuta kustannukset puhuttavat, mutta pitkällä aikavälillä tällä hankkeella on merkittävät positiiviset vaikutukset, ja tulot ovat suuremmat kuin menot.

Tällä Suonranta tarkoittaa esimerkiksi ratikan myötä Vantaalle muuttavien uusien asukkaiden verotuloja, kiinteistöverotuloja ja maanmyyntituloja sekä uusia työpaikkoja.

Koronaepidemian vaikutukset ovat osuneet raskaasti Vantaaseen: kaupunki esimerkiksi joutuu tasapainottamaan talouttaan 40 miljoonalla eurolla.

Voit keskustella aiheesta 26.11. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

Vantaan selvitys: Ratikka houkuttelisi jopa 10 000 asukasta enemmän kuin bussi – toisi mukanaan vauraampaa väkeä ja euroja kaupungin kassaan

Sijoitus tulevaisuuteen vai sitoumus mittaviin kustannuksiin? Vantaan valtuusto päätti jatkaa ratikan suunnittelua liki viiden tunnin keskustelun jälkeen

Vantaan pikaratikkaa kutsutaan sittenkin ratikaksi, nyt tarvitaan vielä rahoitusta valtiolta – rakennustyöt on määrä aloittaa vuonna 2025

Lue seuraavaksi