1. yle.fi
  2. Uutiset

Talvi tulee, ja tämän tien varrella se aiheuttaa kauhua: 46 vuoden jälkeen kunta lopetti yksityisteiden hoitamisen – ja sama voi tapahtua muuallakin

Nurmijärvellä kuntalaiset protestoivat kunnan päätöstä siirtää yksityisteiden hoitovastuu tiekuntien harteille.

yksityistiet
Kuoppainen hiekkatie maaseudulla.
Nurmijärvellä kunta lopetti Koivumäentien kunnossapidon viime keväänä.Kristiina Lehto / Yle

Koivumäentie sijaitsee Nurmijärvellä vajaat 50 kilometriä Helsingin keskustasta pohjoiseen.

Aluksi soratie vaikuttaa kohtuullisen hyväkuntoiselta, mutta heikkenee, mitä pidemmälle ajetaan.

Heiveröistä puusiltaa ylitettäessä ei voi olla miettimättä, kestäisikö se kuorma-auton painoa.

Lopulta tiellä ajaminen käy lähes mahdottomaksi: syviä kuoppia on tien täydeltä ja pujottelu niiden välistä ei tahdo onnistua.

Kai Savanen on asunut kymmeniä vuosia Koivumäentien varrella. Silminnähden tuohtunut Savanen syyttää Koivumäentien huonosta kunnosta Nurmijärven kuntaa.

Kai Savanen seisoo Koivumäentien reunalla.
Kai Savanen on asunut Koivumäentien varrella kymmeniä vuosia.Kristiina Lehto / Yle

– Kunta on hoitanut tätä tietä 46 vuotta. Kuin puun takaa se ilmoitti meille irtisanovansa sopimuksen, ja etteivät he hoida tietä enää, Savanen sanoo.

Nurmijärven kunta tempaisi tosiaan vuosi sitten ainutlaatuisella ratkaisulla (siirryt toiseen palveluun): kunta irtisanoi kaikki yksityisteiden kunnossapitosopimukset yli sadan tiekunnan kanssa. Käytännössä kunta siis siirsi yksityisteistä huolehtimisen alueen asukkaiden harteille.

Vastaavaa ei ole vielä tehty missään muussa Suomen kunnassa, mutta viitteitä siitä on jo olemassa, että muut saattavat pian seurata perässä.

Savanen on huolissaan, millaisia kustannuksia tienhoidosta voi jatkossa tulla alueen asukkaille. Koivumäentie olisi peruskunnostuksen tarpeessa. Sen varrella on myös kunnostusta vaativa siltarumpu.

– Kustannukset sälytetään meille. Täällä on vanhoja ihmisiä ja maksukyky heikko, Savanen toteaa.

Kunta kehottaa tiekuntia järjestäytymään pikaisesti

Sanna Kukonlehto asuu noin kilometrin päässä Savasesta. Hänen mukaansa Koivumäentien heikko kunto hankaloittaa monin tavoin arkea.

– Jatkuvasti joudutaan huoltamaan autoa, kun se on rikki milloin mistäkin, Kukonlehto sanoo.

Sanna Kukonlehto
Sanna Kukonlehdon mukaan Nurmijärvellä keskustelu tieasioista on käynyt aika ajoin kuumana.Kristiina Lehto / Yle

Kunnan päätös siirtää yksityisteiden kunnossapitovastuu alueen asukkaille on Kukonlehdon mukaan herättänyt paljon erilaisia mielipiteitä ja keskustelua. Monen mielestä kunnan päätös tuli yllätyksenä, eikä siihen osattu varautua tarpeeksi.

– Nyt ollaan pulassa, ja mietitään, miten saadaan sovittua tiehoitokunnan perustamisesta, Kukonlehto sanoo.

Nurmijärven teknisen toimen johtajan Jouko Lehtonen perustelee kunnan ratkaisua sillä, että uusi yksityistielaki (siirryt toiseen palveluun) edellyttää tiekuntien järjestäytymistä ja ne ovat rekisteröineet oman toimintansa Maanmittaushallituksen rekisteriin.

– Vain tällöin niille voidaan antaa avustuksia teiden kunnostamiseen. Näemme myös, että tämä menettelytapa on tasapuolinen ja reilu kaikkia kuntalaisia kohtaan, Lehtonen sanoo.

Mutta edellyttääkö laki vanhojen hoitosopimusten purkamista tiekuntien kanssa?

– No me olemme tulkinneet niin, Lehtonen sanoo.

Jatkossa Nurmijärven kunta antaa teiden kunnossapitoon suoraa rahallista tukea, jolla tiekunnat voivat esimerkiksi ostaa palvelut ulkopuoliselta.

– Nyt kunnan koneyrittäjillä on selkeämmät ja laajemmat mahdollisuudet saada töitä myös täältä yksityistiesektorilta, sanoo Lehtonen.

Toimiiko Nurmijärvi päänavaajana?

Osa Nurmijärven asukkaista on valittanut kunnan toiminnasta hallinto-oikeuteen.

He vastustavat hoitosopimusten purkamista tiekuntien kanssa, ja ovat sitä mieltä, että Nurmijärven pitäisi hoitaa yksityisteitä entiseen tapaan.

Kunta ei aio kuitenkaan palauttaa entistä käytäntöä kunnossapidossa.

– Jos hallinto-oikeus on sitä mieltä, että tässä on toimittu jotenkin väärin, niin ilman muuta korjaamme toimintaamme. Itse näemme, ettei kunnan toimille ole mitään esteitä, Lehtonen sanoo.

Lehtosen mukaan lähes sata tiekuntaa, eli yli 90 prosenttia, on jo saatu herätettyä. Ne ovat järjestäytyneet ja alkaneet hoitaa yksityisteiden kunnossapitoa.

– Lähetän terveiset niille lopuille, jotka eivät ole vielä järjestäytyneet, että nyt on korkea aika toimia ja laittaa asiat kuntoon, Lehtonen toteaa.

Nurmijärven kunta on antanut tiekunnille tänä vuonna aikaa ja tukea järjestäytymiseen. Varsinainen avustusjärjestelmä otetaan käyttöön ensi vuoden alusta.

Lehtonen ei myönnä, että hoitosopimusten irtisanomisten taustalla olisivat kunnan säästötoimet. Samalla hän kuitenkin arvelee, että jatkossa yksityisteiden ylläpitokustannukset pienenevät selvästi siitä, mitä ne ovat olleet kunnan hoitaessa asiaa.

– Uskomme, että tulevien vuosien aikana siinä tulee varmasti useampien kymmenien tuhansien eurojen säästöjä vuositasolla. Se on säästöä kuntalaisille, sanoo Lehtonen.

Uudenmaan ely-keskus pitää Nurmijärven tapausta ainutlaatuisena koko maassa. Ennen Nurmijärveä on ollut lähinnä yksittäisiä tapauksia, joissa vastuu yksityisteiden kunnossapidosta on siirtynyt kunnalta tiekunnalle tai päinvastoin.

– Nurmijärvellä kunta on ulkoistanut kerralla yksityisteiden kunnossapidon yli sadalle tiekunnalle. Vastaavaa ei ole tapahtunut aiemmin, sanoo Uudenmaan ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Erja Ovaskainen.

Jos hallinto-oikeus ei löydä huomautettavaa Nurmijärven kunnan toiminnasta, herää kysymys, voiko Nurmijärvi toimi jonkinlaisena päänavaajana.

Koivumäentien nimikyltti
Näyttääkö Nurmijärvi esimerkkiä muille kunnille tienhoitokustannusten siirtämisessä yksityisten harteille?Kristiina Lehto / Yle

– Kun yksi kunta uskaltaa tehdä tämän, niin se saattaa olla lähtölaukaus sille, että muiden kuntien on helpompi tehdä sama päätös, Ovaskainen pohtii.

Hänen mukaansa tästä on jo joitakin viitteitä olemassa. Esimerkiksi Oulu on irtisanonut kaupungin alueella yksityisteiden auraussopimukset.

– Kaupunki antaa tiekunnille kustannuksiin toki rahallista avustusta. Tiekunnat joutuvat kuitenkin itse järjestämään tienpidon ja kunnossapitotehtävistä vastaavat henkilöt, sanoo Ovaskainen.

Myös Espoossa on käyty keskusteluja kaupungin ja tiekuntien välisten hoitosopimusten irtisanomisesta. Asia ei ole kuitenkaan edennyt toistaiseksi pidemmälle.

Ovaskainen: "Kannattaa katsoa, mistä ostaa asunnon"

Jos Nurmijärven kunnan käyttöönottama yksityisteiden kunnossapidon ulkoistus yleistyy, sillä voi olla isot vaikutukset eri puolilla maata.

Etätöistä maaseudun rauhassa haaveilevien kannattaa ennen asunnon hankkimista katsoa tarkkaan, sijaitseeko asunto mahdollisesti yksityistien varrella ja millaisesta yksityistiestä on kyse.

Kyse voi olla todella merkittävistä vuosikustannuksista, jos sattuu asumaan pitkän yksityistien varrella, missä on vähän muita asukkaita jakamassa kustannuksia.

Hiekkatie kulkee metsäisen maalaismaiseman läpi.
Yksityisteiden tiekuntien osakkaille voi tulla yllättävän suuria kustannuksia esimerkiksi siltaremonteista tai valaistuksen ylläpidosta, varoittaa ely-keskus. Kristiina Lehto / Yle

– Kannattaa katsoa, mistä ostaa asunnon. Yksi merkittävä asia on, jos tien varrella on silta tai kaksi. Siltojen kunnostaminen voi tulla kalliiksi. Samoin teiden valaistuksesta voi syntyä merkittäviä kustannuksia, Ovaskainen toteaa.

Jos tienpitäjä vaihtuu, siirtyvät myös tien valaistukseen liittyvät kustannukset kunnalta tiekunnalle.

– Kyllä raha kerätään sieltä tiekunnan osakkaiden kukkarosta, että tie pysyy kunnossa, muistuttaa tienpidon asiantuntija Ovaskainen Uudenmaan ely-keskuksesta.

"Sovimme keskenämme, kuka auraa ja kuka lanaa"

Koivumäentien asukkaiden keskuudessa tiekunnan perustamisessa tuntuu vielä olevan pureskeltavaa.

– Emme hyväksy tätä virallista järjestelmää tiekunnista, joka on meille ikään kuin ansaksi luotu. Se toisi mukanaan kaiken maailman rahastajia, sanoo Kai Savanen.

Rahastajilla Savanen viittaa ulkopuolisilta ostettaviin tienkunnostuspalveluihin sekä muihin palveluihin, jotka alueen asukkaat joutuisivat mahdollisesti kustantamaan.

Entä jos lumipyry tukkii tien ja Koivumäentien asukkailla ei ole tiekuntaa, joka huolehtisi tien auraamisesta?

– Sovimme asukkaiden kesken kuka auraa ja kuka lanaa ihan niin kuin aikoinaankin on tehty, sanoo Savanen ja viittaa useammallakin pihalla näkyviin traktoreihin.

Sanna Kukonlehto arvelee, että tiekunta kutsutaan koolle lähiaikoina.

– Kyllä tiekunta on tarkoitus perustaa. Talvi on tulossa, ja asialla alkaa olla kiire.

Millaisia ajatuksia aihe herättää? Miten yksityisteiden hoitaminen on järjestetty sinun asuinpaikassasi? Voit keskustella tiistaihin 1. joulukuuta kello 23:een saakka.

Lue seuraavaksi:

Yksityisteiden parannustyöt hidastuneet Uudellamaalla korona-aikana – tiekunnat vastuussa hoidosta ja kunnostuksista

Oulun vaalipiirin kansanedustajat haluaisivat lisärahaa yksityisteiden kunnostukseen

Korjattu 30.11.2020 kello 16.34: Koivumäentie sijaitsee Helsingin keskustasta vajaat 50 kilometriä pohjoiseen. Aiemmin kohdassa oli luku 60.

Lue seuraavaksi