Turun kaupunkiympäristölautakunta päätti eilen tiistaina, että Itäisen Rantakadun pyörätie toteutetaan virkamiesten ehdotusten mukaisesti katutasossa myös Myllysillan kohdalla.
Päätös yksisuuntaisten pyöräteiden rakentamisesta Itäiselle Rantakadulle tehtiin jo viime vuonna, mutta lautakunta sai nyt päätettäväkseen, kuinka autojen kanssa samassa tasossa kulkeva pyöräkaista kulkee Myllysillan ohitse.
Turun liikennesuunnittelu ei suositellut pyörätien ohjaamista sillan ali, sillä selvityksen mukaan ramppiratkaisu lisäisi onnettomuusriskiä, kun pyöräily- ja kävelyreitit risteävät.
Lisäksi liikennesuunnittelu linjasi ramppien rakentamisesta, ettei niitä voitaisi rakentaa suositeltuja kaltevuuksia noudattaen. Ramppien kustannusarvio olisi noin 100-150 tuhatta euroa ramppia kohden.
Lautakunta oli liikennesuunnittelun kanssa samalla linjalla, mutta esitykseen lisättiin vielä sanamuoto, jonka mukaan Myllynahteen tunnelin risteyksen kohta pitää ratkaista ilman, että risteyksen välityskyky alenee. Tämä tehtäisiin esimerkiksi kaistajärjestelyillä, liikennevalokiertoon koskematta.
Kadun molemmille puolille rakennettavat yksisuuntaiset pyörätiet tulisivat Rettiginrinteen ja Purserinpuiston väliselle osuudelle.
Lisää aiheesta:
Itäiselle Rantakadulle Turun jokirantaan yksisuuntaiset pyörätiet kumpaankin suuntaan